«فردا» بررسی می‌کند: هدف اصلاح‌طلبان از تکرار عبارت «شکست حاکمیت یکدست» چیست؟

از ایده فتح کرسی به کرسی تا حمله به تعامل قوا

کد خبر: 1231999

اصلاح‌طلبانی که محصولشان مجلس ششمی بود که مطیع امر دولت خاتمی عمل می‌کرد حالا منتقد تعامل قوا شده‌اند.

از ایده فتح کرسی به کرسی تا حمله به تعامل قوا

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم، شاهد موج تخریب‌های تازه اصلاح‌طلبان هستیم. آنها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا علیه رقیب بتازند و فرقی هم نمی‌کند بهانه چه باشد. البته بعضی از بهانه‌های تخریب کم‌وبیش در سال‌های اخیر وجود داشته و حالا شاهد تشدید آنها هستیم؛ از جمله استفاده از عبارت «شکست یک‌دستی حاکمیت». آنها مدام می‌گویند که حاکمیت یکدست یعنی هم‌سویی قوای مجریه، مقننه و قضائیه باعث ایجاد تک‌صدایی در کشور و عدم پاسخگویی مسئولان شده است. در نگاه اول هم می‌شود فهمید که اصرار بر این گزاره با هدف سیاسی‌کاری است و هیچ مستندی مبنی بر ناکارآمدی قوا در سال‌های اخیر وجود ندارد. شاید کارشناسان نقدهای کارشناسی در حوزه‌های مختلف به دولت و مجلس وارد کنند اما این سیاه‌نمایی که مجموعه قوا عملکردی ناکارآمد داشته‌اند، بی‌تردید با هدف سیاسی و انتخاباتی است تا نگاه مردم را رقبای سیاسی خود مملو از بی‌اعتمادی کنند.

از قضا همسویی دولت و مجلس در سال‌های اخیر باعث پیشبرد بهتر امور شده است و دیگر مانند گذشته نیست که لوایح بعد از تصویب در مرحله اجرا دچار مشکل شود یا طرح‌های دولت به دلیل رقابت‌های سیاسی در مجلس معطل بررسی شود. مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در سال‌های فعالیتشان با وجود اختلاف نظرهایی که داشتند اما به هیچ‌وجه در کار یکدیگر خلل ایجاد نکردند و اگر هم نقدی بوده برای بهبود امور ابراز شده است. از قضا شکل همکاری مجلس با دولت به هیچ‌وجه تأیید صرف دولت نبوده و دیدم که حتی وزیر هم در این دوره استیضاح شد اما تفاوت با دوره‌های قبل از نبود تقابل است و تعامل نقادانه جای تقابل سیاسی را گرفته است.

افزون بر این اصلاح‌طلبانی که امروز منتقد همسویی قوا هستند، در دوره تصدی خود تمام تلاششان را می‌کردند که به قول سعید حجاریان فتح کرسی به کرسی کنند حالا منتقدان حاکمیت یک‌دست شده‌اند. وقتی دولت خاتمی روی کار آمد تمام اصلاح‌طلبان سعی‌شان بر این بود که مجلس نه به صورت نسبی بلکه به صورت مطلق برآمده از دولت باشد و دیدیم که مجلس ششم نه تعامل بلکه مطیع بی‌اختیار دولت بود و هرچه رئیس دولت می‌گفت، نمایندگان مجلس هم تکرار می‌کردند و برادر رئیس‌جمهور هم نائب‌رئیس مجلس بود و جبهه مشارکت به عنوان بازوی عملیاتی دولت با ریاست برادر محمد خاتمی عملا صحنه‌گردان مجلس ششم بودند.

به هر روی از هر سمت که نگاه کنیم، اصلاح‌طلبان با سیاسی‌کاری به تعامل قوا حمله می‌کنند و اگر مشکلاتی در عرصه مدیریت کشور وجود دارد، می‌شود به صورت تخصصی دلایلش را بررسی کرد؛ کمااینکه نمایندگان مجلس نیز منتقد بسیاری از تصمیم‌ها و عملکردها هستند و این موضوع ارتباطی به تعامل میان قوا ندارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها