ابوترابی‌فرد:

نخبگان و افراد آشنا به مسائل کشور وارد عرصه انتخابات مجلس شوند / واکنش به توییت سفیر انگلیس و نظر آمریکا درباره نفت خاورمیانه

کد خبر: 1238090

امام جمعه موقت تهران از نخبگان، صاحبان فکر و عمل، افراد دلسوز و آشنا به مسائل کشور دعوت کرد تا در مرحله ثبت‌نام اولیه انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.

نخبگان و افراد آشنا به مسائل کشور وارد عرصه انتخابات مجلس شوند / واکنش به توییت سفیر انگلیس و نظر آمریکا درباره نفت خاورمیانه

حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران طی سخنانی در خطبه‌های نماز عبادی-سیاسی این هفته پایتخت ضمن اشاره به ایام سوگواری امام حسین(ع) بیان کرد: حادثه عاشورا تبیین‌کننده‌ی دو واقعیت و تحول فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است؛ تحول نخست بازگشت جامعه‌ی اسلامی با فاصله‌ی کمی از رحلت پیامبر اسلام(ص) به دوران جاهلیت و انحراف از سیره انسان‌ساز نبوی.

وی افزود: طبق تاریخ، برخی از مسلمین 16 سال قبل از واقعه کربلا به معاویه گفتند ما طبق وصیت پیامبر(ص) وظیفه خود را صبر می‌دانیم؛ صبر در برابر نظام سیاسی اموی. پیامبر اسلام(ص) به قسط و اقامه عدالت قیام کرده بودند ولی جامعه اسلامی به جایی رسیده بود که برخی مسلمین گفتند وظیفه ما صبر برابر حکومت اموی است. بعد از 16 سال این انحراف فکری و سیاسی نهادینه و به تفکر فراگیر در جامعه اسلامی تبدیل شد.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه این انحراف به جایی رسید که برخی مسلمین امام حسین(ع) را هم به سکوت دعوت کردند، گفت: طبق تاریخ، امام حسین(ع) و یاران‌شان مکه را به قصد کوفه ترک کردند و در طول مسیر حرکت امام(ع) به سمت کوفه گزارش نشده که یکی از صحابه پیامبر(ص) و یا شخصیت‌های آن‌دوران از مدینه و مکه در کنار امام حسین(ع) قرار گرفته، برای مقابله با ظلم اعلام آمادگی کرده و اطاعت از فرامین فرزند پیامبر(ص) کرده باشد. تمامی شخصیت‌های آن‌دوران، امام حسین(ع) را از حرکت به سمت کوفه و رویارویی با رژیم ظالمی که یزید در صدر آن قرار داشت، نهی می‌کردند.

* امام حسین(ع) با قیام خود، راه رابرای تحول در جهان اسلام فراهم کردند

ابوترابی‌فرد عنوان کرد: این افراد به امام حسین(ع) توصیه به سکوت کردند و فکری به این نداشتند که چیزی بر سر اسلام خواهد آمد. بعد از قیام حسینی دیدیم که ایشان مکتبی مبتنی بر بصیرت، مجاهدت و مقابله با ظلم تأسیس کرده و جامعه‌ای را شکل دادند که راه را برای تحولات در جهان اسلام هموار کرد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالیست که یاران امام حسین(ع) به ایشان می‌گفتند "اگر این دنیا ابدی بود و بنا بود از تمامی لذّات آن برخوردار می‌بودیم و به ما می‌گفتند اگر با حسین(ع) باشید از دنیا خواهید رفت، ما قطعاً و حتماً ایستادن، مجاهدت و شهادت در رکاب شما را بر حیات ابدی در دنیا مقدم می‌دانیم". امام(ع) محور این کلام است و می‌خواهد بیان کند که تمام دین در شناخت، تبعیت و ایستادگی در رکاب امام(ع) خلاصه می‌شود.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: این مدرسه امروز در انقلاب اسلامی هم حضور دارد و موجب خلق جنگ 33 روزه حزب‌الله و رژیم صهیونیستی شده، سوریه را از چنگال آمریکا خارج، یمن را به نماد مقاومت تبدیل کرده و شهدای دفاع مقدس، جانبازان، رزمندگان و سردار سلیمانی‌ها تربیت‌شدگان این مدرسه هستند. 

ابوترابی‌فرد اظهار داشت: شهید سلیمانی گفت رژیم صهیونیستی بعد از جنگ 33 روزه بازی‌گریِ شکست‌خورده و افتاده در روند فرسایش بود. این مردان عاشورایی رژیمی که با تهدید امنیت خود را خلق کرده بود به شکست وادار کردند و حزب الله پس از جنگ مورد توجه جهان اسلام قرار گرفت و ملت‌ها به تحسین او قیام کردند.

* اگر عاشورا نبود، انقلاب اسلامی هم رخ نمی‌داد

وی افزود: چهار میلیون لبنانی نماد عزت جهان عرب شدند و انقلاب اسلامی هویت خود را از این مدرسه دارد؛ اگر عاشورا نبود، انقلاب اسلامی هم نبود و دفاع مقدس به نماد اقتدار ملت ایران تبدیل نمی‌شد. اگر عاشورا نبود آزادگان صبور و مقاوم در چنگال رژیم بعث در سلول‌های پرشکنجه صدام به تعبیر نماینده‌ی صلیب سرخ "یک جمهوری اسلامی تشکیل نمی‌دادند که فقط پرچم سه‌رنگ ایران را نداشت".

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به پیش‌ثبت‌نام‌های انتخابات مجلس دوازدهم که در حال انجام است، خاطر نشان کرد: مردم‌سالاری جوشیده از متن اندیشه سیاسی اسلام است و نظام سیاسی مبتنی بر اصول و مبانی وحیانی بر اراده استوار ملتِ تربیت‌یافته در مدرسه قرآن و عترت استوار است. اگر این پیوند بین نظام و ملت نمی‌بود قطعا امروز در این موقعیت از اقتدار نبودیم.

ابوترابی‌فرد گفت: صاحب‌نظران و شخصیت‌های برجسته سیاسی غیرمسلمان هم این واقعیت را اذعان می‌کنند؛ صاحب کتاب المنار که از مفسران اهل سنت است نقل می‌کند که یکی از شخصیت‌های آلمانی می‌گوید ما باید مجسمه معاویه از در برلین بسازیم؛ چون او کسی است که بنیان نظام مردم سالاری دینی را منحرف و به نظام موروثی مبدل کرد و اگر او این‌کار را نمی‌کرد امروز تمام اروپا مسلمان شده بودند.

* تأکید بر تبیین راهبردهای چهارگانه اعلامی رهبر انقلاب درباره انتخابات

وی در ادامه اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال جاری راهبرد جمهوری اسلامی در انتخابات را تبیین و بر چند اصل تأکید کردند. یکی رابطه قدرت و مردم‌سالاری؛ ایشان تاکید کردند "قدرت برآمده از اراده ملت است و انتخابات آیینه حضور سیاسی و ایفای نقش اجتامعی مردم است، انتخابات قوت و قدرت ملت و کشور را به نمایش می‌گذارد و مظهر حاکمیت ملت و حضور ملت در عرصه مدیریت کشور است." فرمایشات ایشان شفاف است.

خطیب جمعه موقت تهران عنوان کرد: ایشان فرمودند انتخابات بر چهار راهبردی محوری استوار است و مسئولین را به تبیین دقیق راهبرد "مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت" توصیه فرمودند. تمامی سیاستمداران منصف اذعان دارند که جمهوری اسلامی در این حوزه دارای کارنامه بسیار درخشانی است و با این‌همه، سکاندار نظام اسلامی بر اهتمام بر این راهبرد اعتمادآفرین که از مهم‌ترین ارکان افزایش سرمایه اجتماعی و اقتدار سیاسی در نظام مردم سالاری دینی است، تأکید می‌کنند.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: راهبرد دیگر مشارکت است؛ واقعیت این است که با پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام استبدادی و تدوین قانون اساسی، راه برای مشارکت ملت بزرگ ایران و اداره کشور به‌دست توانای خود ملت گشوده شد. این استقلال و عزتی که امروز می‌بینید دستاورد مردم سالاری دینی و اسلامی است و باید این گوهر گران‌بها را پاس داشت.

* واکنش به توییت سفیر انگلیس و نظر آمریکا درباره نفت خاورمیانه

وی بیان کرد: توییت بدون کم‌ترین پشتوانه اخلاقی و علمی سفیر انگلستان را دیدید؛ برژینسکی در کتاب خود سخنی آورده که سفرای کشورهای غربی باید از اینکه این کلمات زشت را بر قلم و زبان خود جاری کنند، حیا کنند. او می‌نویسد «مخالفت روزولت(رئیس‌جمهور وقت آمریکا) با سیاست استعماری اروپا مانع از این نشد که او سیاست نفع‌طلبانه ایالات متحده آمریکا را در کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه دنبال نکند. روزولت در سال 1943 میلادی نه‌چندان با ظرافت به سفیر بریتانیا در آمریکا(همکاری سفیر فعلی این کشور در ایران) در حالی که انگشت خود را روی نقشه جغرافیایی خاورمیانه نشانه رفته بود، گفت "نفت ایران مال شماست و نفت عراق و کویت را هم ما با هم شریک خواهیم بود اما تا آن‌جا که مربوط به عربستان سعودی می‌شود نفت او مال ماست" و به این ترتیب درگیری آمریکا و انگلیس شروع شد و هنوز ادامه دارد».

امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد: جوانان عزیز ما بدانند که این شرایط منطقه بود و انقلاب اسلامی توانست ایران، عراق، سوریه، کرانه باختری و یمن را از چنگال آمریکا خارج کند و این دشمنی دنیای استکبار با ملت بزرگ ایران است. راه افزایش قدرت در برابر زیاده‌خواهان افزایش اقتدار ملی و سیاسی با ارتقای سطح مشارکت و رقابت است.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: دولتمردان محترم در این راستا به‌صورت جدی حرکت کنند و بنده خطاب به چهره‌های عالم و فهیم می‌گویم که دانش حکمرانی برای خدمت به جامعه است که دانش پیچیده‌ای است و ظرفیت بالایی برای توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی فراهم می‌کند. به هر میزان بر چالش‌های پیش روی جوامع افزوده شود، ارزش تلاش برای بهبود مناسبات بین حکمرانان و مردم بیشتر می‌شود. هرگاه ساحت حکمرانی در همه سطوح خصوصا سطح بالای از قدرت ساحت عمل و اقدام خردمندان متعهد، کاردان، پاک‌سیرت و پاک‌دست باشد، به توسعه و ارتقای عدالت اجتماعی می‌افزاید و سرمایه اجتماعی و امید افزایش می‌یابد.

* دعوت از افراد آشنا به مسائل کشور برای حضور در انتخابات مجلس

وی گفت: از صاحب‌نظران متعهد و کسانی که مسائل اصلی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور را می‌فهمند و توجه دارند که تورم ریشه در کسری بودجه سالانه کشور دارد و با اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی می‌شود در مسیر مهار تورم قدم برداشت. کسانی که توجه دارند باید منابع ملی را پس‌انداز و صندوق ذخایر ارزی را به صندوق قدرتمند تبدیل کرد تا کشور بتواند از این تنگناها عبور کند.  کسانی که می‌دانند با افزایش هزینه‌های جاری و تأمین هزینه‌ها از منابع نامشروع، استقراض از بانک مرزی و افزایش پایه پولی بر مشکلات کشور افزوده می‌شود. کسانی که این مسائل را تشخیص می‌دهند برای ورود در این صحنه آماده باشند.

امام جمعه موقت تهران در پایان اظهار داشت: رسانه ملی پیام‌آور عزم جمهوری اسلامی برای مشارکت بالا و رقابت است که از این دستگاه تشکر ویژه‌ای داشته و از کسانی که ثبت‌نام اولیه‌شان را انجام داده و چنین شور انتخاباتی خلق کردند، تشکر قدردانی می‌کنیم./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها