فردا گزارش می‌دهد؛

واقعیت پنهان درباره پول‌های آزادشده

کد خبر: 1238354

درباره پول‌های آزادشده ایران از کره جنوبی ادعاهای متفاوتی مطرح می شود اما فارغ از این ادعاها، واقعیت آن است که این پول ها جز منابع جدید تعریف نمی شوند چون قبلا هزینه شده اند.

واقعیت پنهان درباره پول‌های آزادشده

گروه سیاسی فردا: تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در کره جنوبی به توافق رسیدند اما محل هزینه کرد این پول ها این روزها محل بحث است.

پاسخ یک ادعا درباره منابع آزادشده

منابع غربی و منتقدان دولت سیزدهم مدعی هستند «ایران فقط اجازه هزینه این پول ها را برای خرید کالاهای اساسی دارد» اما دولت و حامیانش این ادعا را رد و تأکید می کنند هیچ شرط درباره هزینه کرد این پول ها وجود ندارد. در این بین توضیح عبدالناصر همتی جای تأمل دارد او در توئیتی نوشت «این‌که انتقاد می‌شود چرا دولت پذیرفته است که منابع ارزی در کره‌جنوبی برای خرید کالاهای اساسی و دارو باشد، باید توضیح بدهم که موضوع صرفا مربوط به این دولت نیست. در دولت قبل هم پذیرفته شده بود؛ چرا که هرگونه توافقی خارج از برجام، همراه با ادامه تحریم هاست».

واقعیت اصلی

هر چند نوع هزینه‌کرد این پول ها اهمیت دارد اما واقعیت موضوع دیگری است که شاید کمتر کسی آن را مورد توجه قرار دهد. حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم درباره نحوه هزینه‌کرد منابع آزادشده ایران در سایر کشورها به فردا گفت «البته آنچه از منابع آزاد می شود قبلا خورده شده است. اینها همان منابعی است که در دولت قبل به عنوان منابع در اختیار که در خارج کشور بلوکه هستند، پایه برای افزایش نقدینگی قرار گرفت دولت منابع بلوکه شدن را به بانک مرکزی فروخت بنابراین این منابع جزء ذخایر خارجی بانک مرکزی شدند. از این جهت نباید تصور شود که پول های آزاد شده، منابع جدیدی هستند».

وقتی صحبت های اخیر مخبر معاون اول رئیس جمهور و کنایه محمد آذری جهرمی وزیر دولت روحانی به تیم اقتصادی دولت را کنار هم قرار دهیم، این صحبت مصباحی مقدم تأیید می شود. او روزهای گذشته در خبرگزاری دولت با اشاره به مشکلاتی که در کشور در ابتدای دولت سیزدهم وجود داشت، گفت «در آن زمان روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نفت می فروختیم و به پول‌های آن هم نمی‌توانستیم دسترسی پیدا کنیم، یعنی ضبط می‌شد و نمی‌توانستیم جابجا کنیم و از آن استفاده کنیم. پول‌های بلوکه شده‌ کشور هم وضعیتی داشت که نمی‌توانستیم از آن استفاده کنیم. حتی برای تهیه کالاها اساسی، از پول‌هایی که در کشورهای همسایه خودمان داشتیم نمی‌توانستیم استفاده کنیم. وضعیت درآمدهای دولت به شکلی بود که باید از بانک مرکزی و چاپ پول استفاده می‌کردیم تا هزینه‌های جاری را پوشش دهیم که تبعات آن هم ایجاد تورم‌های سنگین بود.»

حال با آزادسازی ۶ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات یک سوال مهم از دولت سیزدهم می‌کند. او در کانال تلگرامی خود نوشت «آیا می‌توان گفت که با آزادسازی ۶ میلیارد دلار، معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای ارزی دولت قبل که به دلیل تحریم در بانک‌های کره بلوکه شده بود؛ عملا موضوع ادعایی بدهی ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت قبل برای دولت جدید منتفی است و به عبارت دیگر، دولت روحانی خزانه را با مثبت ۳۰ هزار میلیارد تومان به دولت جدید تحویل داده است؟»

فایده منابع آزاد شده

هرچند منابع آزادشده از قبل پیش خور شده اند و این پول ها باید به عنوان ادای قرض به بانک مرکزی برگردد اما یک فایده بسیار خوبی که این منابع دارند این است که پس از برگشت می توانند به بازار وارند شوند و همان طور که نقدینگی را رشد دادند، نقدینگی را کاهش دهند. در واقع وسیله ای برای کاهش نقدینگی باشند. اگر نقدینگی در دست مردم کاهش پیدا کند، عرضه این منابع نتیجه اش آن خواهد بود که تورم نیز تا حدی مهار شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها