«فردا» گزارش می‌دهد

ماجرای تغییر معاون سیاسی وزیر کشور چه بود؟

کد خبر: 1238580

این تغییر پس از آن رخ داده که بخشنامه‌ معاون سیاسی وزیر کشور به نوعی تلاش برای جلوگیری از ایفای نقش نمایندگی نمایندگان مجلس و اثرگذاری بر انتخابات پیش رو دانسته شده بود.

ماجرای تغییر معاون سیاسی وزیر کشور چه بود؟

گروه سیاست سایت فردا - بنا بر اعلام مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، معاون سیاسی این وزارتخانه تغییر کرد. این تغییر پس از آن رخ داده که بخشنامه‌ معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در خردادماه سال جاری به معاونین سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌ها و روسای ستاد انتخابات کشور به نوعی تلاش برای جلوگیری از ایفای نقش نمایندگی نمایندگان مجلس و اثرگذاری بر انتخابات پیش رو دانسته شده بود. 

11 خردادماه امسال بود که معاونت سیاسی وزارت کشور، طی بخشنامه‌ای به فرمانداران و استانداران، خواستار عدم همراهی ایشان با نمایندگان مجلس در سال آخر مجلس با هدف ادعایی «پیشگیری از هر گونه سوءبرداشت» شد. در بخشی از این بخشنامه آمده بود: «فرمانداران، بخشداران و معاونان فرماندار ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و... در روابط با نمایندگان محترم مجلس در دوره باقی‌مانده تا انتخابات، برای پیشگیری از هرگونه سوءبرداشت، نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم شهرستان در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.»

بعد از آن نمایندگان در اظهارنظرهای مختلف این دیدگاهها را بیان کردند که این بخشنامه مخالف اصول قانون اساسی از جمله اصول ۶۲، ۸۴ و ۷۶ است. موکلین مردم بر این باور هستند که دوره نمایندگی، چهار ساله است و نمایندگان حق اظهارنظر درباره تمام امور داخلی و خارجی را دارند و تحقیق، تفحص و پاسخگو ساختن مسئولین سایر دستگاه‌ها از جمله دستگاه اجرایی کشور، حق قانونی نمایندگان است. 

۲۵ تیرماه نیز رئیس مجلس در خصوص موضوع معاون سیاسی وزیر کشور و در پاسخ به تذکر یک نماینده گفته بود: «دیروز با وزیر کشور صحبت کردم و گفتم؛ فرصت به انتها رسیده است، ایشان قول دادند زودتر تصمیم بگیرند و به توافق برسند. حتما این کار انجام می‌شود، اگر نشد، حق با شماست. بر اساس آیین‌نامه داخلی، موضوع را دنبال خواهم کرد.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها