گفت‌وگوی «فردا» با جواد آرین‌منش

لاریجانی می‌خواهد مجلسی همراه تشکیل شود، شاید برای ریاست‌جمهوری/ او با پایداری بیشترین زوایه را دارد

کد خبر: 1238667

یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: آقای لاریجانی به صورت غیرمستقیم وارد انتخابات شده و لیست‌هایی هم که نزدیک به او هستند در حال شکل‌گیری است.

لاریجانی می‌خواهد مجلسی همراه تشکیل شود، شاید برای ریاست‌جمهوری/ او با پایداری بیشترین زوایه را دارد

گروه سیاست سایت فردا: علی لاریجانی همه توانش را به کار گرفته است تا بیشترین نیروهایش را وارد مجلس کند. هدف او از این کار چیست؟

جواد آرین‌منش، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «یکی از نیازهای اساسی کشور در موضوع انتخابات مسئله مشارکت حداکثری مردم است به این معنا که مشروعیت نظام بستگی به میزان مشارکت و مقبولیت اجتماعی دارد. معمولا وقتی انتخاباتی در پیش است مسئولان نظام به این دلایل مردم را تشویق می‌کنند که مشارکتی حداکثری رخ دهد. حضور مردم در عرصه انتخابات یک ضرورت انکارناپذیر است. از جمله عواملی که می‌تواند در مشارکت حداکثری مردم نقش داشته باشد حضور احزاب و گروه‌ها و چهره‌های شاخص و صاحب‌نام در انتخابات است. در کشور ما هنوز احزاب سیاسی جایگاه شایسته‌ای را به دست نیاورده‌اند. معمولا در آستانه انتخابات نمود مختصری پیدا می‌کنند و حضور احزاب به دلیل اینکه از فراگیری لازم برخوردار نیستند به جبهه‌های سیاسی تبدیل می‌شد و در نهایت لیستی از سوی اصولگرایان و لیستی از سوی اصلاح‌طلبان بیرون می‌آید که همین دو لیست با هم رقابت می‌کنند».

او ادامه داد: «کسانی مانند آقای لاریجانی علی‌رغم تمام تخریب‌هایی که علیه‌اش شد، هنوز از جمله چهره‌های مطرح، صاحب‌نام، معتدل و دارای نفوذ است. او در انتخابات ریاست‌جمهوری قبل که وارد شد، نسبتا با اقبال خوبی روبه‌رو بود اما از سوی شورای نگهبان صلاحیتش رد شد که با اعتراض رهبری هم مواجه شد. بعد از موضع‌گیری رهبر انقلاب، آقای لاریجانی محبوبیت بیشتری به دست آورد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «آقای لاریجانی به صورت مستقیم وارد نشده اما به صورت غیرمستقیم وارد انتخابات شده است و لیست‌هایی هم که نزدیک به او هستند در حال شکل‌گیری است؛ افرادی که لیدر جریان اعتدالی تلقی می‌شود تلاش می‌کنند و گروه‌هایی هم منتسب به او هستند و در عرصه انتخابات هم فعال است. او مشی‌اش اعتدالی است و باور دارد که مجلسی باید شکل بگیرد که از اعتدال و عقلانیت لازم برخوردار باشد».

آرین‌منش در پایان گفت: «آقای لاریجانی با افراطی‌گرایی در هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب مخالف است و در جهت ساماندهی مجلسی است متشکل از نیروهای اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل داخل نظام. او معتقد به اصل ولایت فقیه و قانون اساسی است و با جریان‌های افراطی و مشخصا پایداری زوایه شدیدی دارد. در دورانی که رئیس مجلس هم بود این گروه چالش داشت. آقای لاریجانی و هر چهره مطرح دیگری قاعدتا دنبال آن هستند که مجلسی همراه خودشان تشکیل شود تا احیانا اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کردند، از حمایت چنین مجلسی برخوردار باشند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها