«فردا» گزارش می‌دهد؛ پیشنهادی که خشم کی یف را بر انگیخت

تازه‌ترین پشت پای ناتو به زلنسکیپ

کد خبر: 1239410

عضویت اوکراین در ناتو برای متحدان غربی پرسشی پرمسئله و بسیار تفرقه‌انگیز است.

تازه‌ترین پشت پای ناتو به زلنسکیپ

گروه سیاست سایت فردا: این روزها زمزمه هایی در حوزه دیپلماسی پنهان و آشکار اروپاییان در خصوص چگونگی پایان دادن به جنگ اوکراین شنیده می شود. اصل ماجرا، مربوط به فرسایشی شدن جنگ و هزینه های راهبردی، امنیتی و نظامی استمرار آن می باشد. فراتر از آن، شرایط میدانی جنگ بر خلاف پیش بینی آمریکا و اتحادیه اروپا طی هفته های اخیر به سود کی یف پیش نرفته و ضد حمله زلنسکی علیه روسها در مناطق شرقی اوکراین نیز منجر به آزادسازی بخش مهمی از مناطق ژاپورژیا، دونتسک و لوهانسک نشده است. البته احتمال ورود جدی تر روسها به صحنه منازعه با سلاح های مدرن و ممنوعه رانیز باید به سیاهه نگرانی های غرب از جنگ اوکراین افزود.

در چنین شرایطی سیگنال‌هایی از ناتو خطاب به زلنسکی مخابره می شود که با سیاست کلان آتلانتیکی ها مبنی بر حمایت مطلق از اوکراین در جنگ در تعارض مطلق قرار دارد. رئیس دفتر دبیرکل ناتو  مدعی است موضوع واگذاری مناطقی از اوکراین پیش از این در ناتو مطرح شده است. به گفته او همه علاقمندند که درگیری نظامی در شرق اروپا تکرار نشود!استیانینسن، رئیس دفتر دبیرکل ناتو در مناظره‌ای در شهر آرندال نروژ اعلام کرد که بحث در مورد ملاحظات امنیتی اوکراین پس از پایان جنگ مهم است. او گفت: «فکر می‌کنمیک راه حل ممکن برای اوکراین می‌تواند این باشد که خاکش را در ازای عضویت در ناتو واگذار کند.»

در گزارشی که «وردنز گانگ» (VG) پرخواننده‌ترین روزنامه نروژ از سخنان استیانینسن منتشر کرده، او خط رسمی ناتو را تکرار کرد که در نهایت تصمیم با اوکراین است که چه زمانی و چگونه مذاکره کند اما پیشنهاد او برای جدایی بخشی از خاک اوکراین فراتر از موضوعاتی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو علناً در مورد آن صحبت کرده است.

ینسن اصرار داشت که پیشنهاد او نهایی نیست اما می‌تواندیک «راه حل ممکن» باشد. او با بیان این‌که «غیرواقعی به نظر می‌رسد روسیه بتواند سرزمین‌های جدیدی را تصرف کند»، افزود چالش این است که اوکراین چه مقدار از سرزمین‌های خود را «می‌تواند پس بگیرد».

اوکراین تا کنون در چارچوب ضدحملات خود به دستاوردهای محدود ارضی دست یافته است. روسیه میدان‌های مین‌گذاری شده گسترده‌ای ایجاد کرده و استحکامات قوی و نبردهای عمده در سراسر خط مقدم، مانع از پیشرفت آن شده است.در چنین شرایطی پیشنهاد رئیس دفتر دبیر کل ناتو و شخص استولتنبرگ دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی به وضوح نشان می دهد که بازیگران غربی دیگر قدرت مدیریت میدانی و فرامتنی جنگ اوکراین را از دست داده و مشغول تمرکز بر راهکارهای عینی و عملیاتی در مسیر صلحی اجباری می باشند!

عضویت اوکراین در ناتو برای متحدان غربی پرسشی پرمسئله و بسیار تفرقه‌انگیز است. در حالی که برخی از کشورها، مانند کشورهای بالتیک و بریتانیا، نسبت به عضویت اوکراین خوش‌بین‌تر هستند، برخی دیگر همچون فرانسه ، آلمان، مجارستان و بلغارستان  بیشتر نگران خطرات تشدید تنشها با مسکو می باشند ماه گذشته رهبران کشورهای عضو ناتو در ویلنیوس گرد هم آمدند تا درباره امکان دستیابی به توافق در این‌باره بحث کنند. آن‌ها با ایجاد شورای جدید ناتو-اوکراین و برنامه چند ساله برای «کمک به انتقال» اوکراین با استانداردهای ناتو توافق کردند. افزون بر این، این کشورها بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن آمده بود: «ما در موقعیتی خواهیم بود که در صورت موافقت متحدان و برآورده شدن شرایط، از اوکراین برای پیوستن به ائتلاف دعوت کنیم.»

اما زلنسکی خود نیز به خوبی می داند که چنین پیشنهاداتی، به معنای تیره بودن چشم انداز عضویت کشورش در پیمان آتلانتیک شمالی می باشد، حتی اگر همین لحظه پیمان صلح میان مسکو و کی یف منعقد شود! این بدترین شرایطی است که زلنسکی و همراهانش در آن به سر می برند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها