در دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد:

«انتخاب اصلح» کلیدواژه سخنرانی اخیر جلیلی

کد خبر: 1239517

سعید جلیلی گفت: اگر ده نفر در عرصه‌ای وارد می‌شوند، انصافا آن کسی انتخاب شود که نسبت به دیگران اصلح است.

«انتخاب اصلح» کلیدواژه سخنرانی اخیر جلیلی

گروه سیاست سایت فردا: سعید جلیلی به تازگی در جمع دانشجویان حاضر در طرح ولایت دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه باید وارد شناخت صحنه فتنه زرد شد، در تبیین این عبارت گفت:: «اگر می‌خواهید افسر این جنگ نرم باشید باید میدان را بشناسید. کسی در این میدان پیروز است که صحنه را او تعریف کند وگرنه حرکتش منفعلانه خواهد بود. کسی موفق خواهد بود که میدان را بشناسد. هم میدان را باید شناخت، هم باید دانست طرف مقابل چگونه می‌خواهد صحنه را تعریف کند. برای اینکه در میدان بتوانید حرکت درست داشته باشید باید بتوانید از آنچه می‌خواهد پیش بیاید پیشی بگیرید وگرنه عقب خواهید ماند، وگرنه او خواهد آمد و صحنه را تعریف خواهد کرد. اما چه کنیم تا وقتی وارد میدان شدیم منفعل نشویم؟ چگونه می‌توان میدان را شناخت؟ بعد از فتنه هشتادوهشت، زیاد پرسیده می‌شد که فتنه بعد چیست؟ در جاهلیت که شریعتی نبود، حقیقتی نبود، استدلالی نبود، منطقی نبود، مبنای حکم‌دادن این بود که چه کسی زودتر می‌توانست هجو کند، یک شعر خوب بگوید، دیگری را منکوب کند. فتنه زرد با توییت و فالوئر بیشتر می‌خواهد بر استدلال و حرف حق غلبه کند».

سعید جلیلی در ادامه گفت: «اگر شما اینجا میدان را خوب تشخیص ندهید، آن موقع خود شما هم می‌گویید: او توییت زد، یکی هم من می‌زنم، او هجو کرد، یک هجو هم من می‌کنم، مقهور بازی او می‌شوید، در حالی که تمایز شما این نیست، امتیاز شما این نیست. امتیاز شما آن حقیقت است، امتیاز شما دفاع از حق است. اینکه می‌گوییم میدان را باید شناخت، یکی از جنبه‌هایش همین است. اگر شما فعال باشید، اما در یک مسیر و میدانی فعال باشید که او تعریف می‌کند، یعنی صبح تا شب در گوشی بنشینیم بگوییم این و آن چه گفتند، آن وقت می‌بینید فضای کشور می‌رود به سمت مسائل به اصطلاح زرد. فتنه زرد این است».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش دشمنان برای تبدیل نقاط قوت به نقاط ضعف، تصریح کرد: «این امتیازات و تمایزات را باید شناخت چون نقاط قوت شماست که او می‌خواهد این را به نقطه ضعف تبدیل کند. اینجاست که این میدان تعریف می‌شود، اینجاست که برای شما صحنه تعریف می‌شود که نقطه قوت خودتان را بشناسید و از آن دفاع کنید و روی آن کار کنید، هنر دانشگاه به ویژه دانشجوی ما و همین طور اساتید محترم ما باید این باشد».

جلیلی با بیان این نکته که مجلس وقتی نقش خود را می‌تواند ایفا کند که افراد اصلح وارد آن شوند، گفت: «اگر ده نفر در عرصه‌ای وارد می‌شوند، انصافا آن کسی انتخاب شود که نسبت به دیگران اصلح است. نقش دانشگاه و دانشجو اینجا خیلی مهم است که این اصلح را بشناسد، این اصلح را معرفی کند و نگذارد این اصلح منزوی شود؛ دانشگاه اینجا باید در سطح محیط و شهر و استان، در هر سطحی که وسع شماست، خیلی نقش ایفا کند».

او درباره چگونگی افزایش مشارکت در انتخابات بیان کرد: «در عرصه انتخابات بعضی اوقات موضوعات را خلط می‌کنند، می‌گویند رقابت و تکثر باشد یا نه؟ رقابت و تکثر حتماً باید باشد، اما رقابت با چه؟ دو نگاه وجود دارد. یکی می‌گوید به نظر من اینطوری بهتر و سریع‌تر میشود رسید، دیگری نگاه دیگری دارد، این می‌شود یک رقابت. رقابت سالم با مباحث زرد شکل نمی‌گیرد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها