رئیسی در مراسم افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی؛

فاز ۱۱ به دست متخصصان داخلی انجام شد/ در حوزه نفت، جایی برای مستشاران خارجی نمی‌بینیم / گفتمان این دولت گفتمان ما می‌توانیم است

کد خبر: 1241283

رئیس جمهور به منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز 11 میدان عظیم گازی پارس جنوبی، دقایقی پیش وارد شهرستان عسلویه شد.

فاز ۱۱ به دست متخصصان داخلی انجام شد/ در حوزه نفت، جایی برای مستشاران خارجی نمی‌بینیم / گفتمان این دولت گفتمان ما می‌توانیم است

 سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه به منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز 11 میدان گازی عظیم پارس جنوبی، با استقبال نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر، استاندار و جمعی از مقامات محلی وارد شهرستان عسلویه شد.

رئیس جمهور در این سفر همچنین دیداری با مدیران و متخصصان صنعت نفت خواهد داشت.

فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، جنوبی‌ترین فاز این میدان بود که احداث و بهره‌برداری از آن به دلیل خلف وعده و نقض تعهدات مکرر شرکت‌های خارجی بیش از 20 سال به طول انجامیده بود.

پس از روی کار آمدن دولت مردمی، تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه که مرز مشترک این میدان عظیم گازی با کشور قطر نیز بود، به عنوان یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت‌دار، در صدر توجهات دولت و وزارت نفت قرار گرفت و با تکیه بر توان داخلی، پس از 2 سال تلاش و مجاهدت، امروز عملیات تولید گاز در آن رسما افتتاح خواهد شد./ ایسنا

بازدید هوایی رئیس جمهور از فاز ۱۱ پارس جنوبی

 آیت‌الله رئیسی صبح امروز پس از ورود به فرودگاه خلیج‌فارس به اتفاق وزیر نفت و مسئولان صنعت نفت به‌صورت هوایی از سکوهای در حال راه‌اندازی فاز 11 پارس جنوبی بازدید کرد.

در این بازدید که وزیر نفت، استاندار بوشهر و مجریان طرح‌های میدان گازی پارس جنوبی، رئیس جمهور را همراهی می‌کردند وزیر نفت اظهار داشت: با بهره‌برداری از طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک در گام نخست تا 15 میلیون مترمکعب افزوده می‌شود و تا  56 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد.

 فاز 11 پارس جنوبی جلوه‌ای بارز از توان بالای متخصصان صنعت نفت و گاز کشور در اجرای مگاپروژه‌های فراساحلی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود.

رئیس جمهور دقایقی دیگر با حضور در محل فاز 11 پارس جنوبی در منطقه عسلویه به‌صورت رسمی  این طرح مهم گازی افتتاح می‌کنند./ تسنیم

حضور رئیس جمهور روی سکوی تولید گاز فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی

رئیس جمهور در بدو ورود به شهرستان عسلویه با عزیمت به محل فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی مشترک جهان، از سکو و تاسیسات تولید گاز جنوبی‌ترین و یکی از مهم‌ترین فازهای بخش ایرانی این میدان عظیم بازدید کرد.

رئیسی

به گزارش ایرنا دکتر سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز دوشنبه به منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی به شهرستان عسلویه سفر کرده است، در بدو ورود به محل استقرار این سکوی دریایی عزیمت و از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات عملیات کم‌نظیر انتقال سکوی این فاز از فاز دوازدهم و نیز راه‌اندازی این فاز مهم میدان عظیم پارس جنوبی مطلع شد.

رئیس جمهور در جریان این حضور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، با کارگران و مهندسان حاضر در این سکو که در شرایط سخت دریایی به شکل شبانه‌روزی در این میدان تولید فعالیت می‌کنند نیز به گفت‌وگو پرداخت.

فاز ۱۱، جنوبی‌ترین و مرزی‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی به شمار می‌رود و از این لحاظ مهمترین فاز این میدان است چرا که در صورت عدم برداشت از آن، گاز به بخش‌های جنوبی مهاجرت خواهد کرد.

طی ۲۰ سال گذشته عملیات راه‌اندازی این فاز بارها به شرکت‌های خارجی واگذار شد، اما این شرکت‌ها به بهانه تحریم هر بار عملیات احداث و راه‌اندازی را ناتمام رها کردند، تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این طرح به عنوان یکی از طرح‌های نیمه‌تمام دارای اولویت مورد توجه قرار گرفت و با واگذاری آن به شرکت‌های داخلی و با اتکا به توانمندی‌های متخصصان کشورمان پس از ۲۰ سال وقفه در مدت ۲ سال با تلاش جهادی و شبانه‌روزی، امروز افتتاح و عملیات تولید گاز در آن آغاز خواهد شد.

با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده خواهد شد که درآمدی ۵ میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود ۱ درصد افزایش خواهد داد.

متخصصان توانمند صنعت نفت کشور برای تسریع در راه‌اندازی این سکو و احصای منابع ملی کشور در این میدان مشترک، به جای ساخت سکوی جدید، سکوی فاز ۱۲ را که با افت فشار مواجه شده بود، به این فاز منتقل کردند که عملیات انتقال این سازه ۳ هزار و ۲۰۰ تنی در شرایط ناآرام و متلاطم دریا، یکی از عملیات‌های کم‌نظیر مهندسی و فنی در سطح جهان است که پیش از این تنها ۲ بار آن هم توسط بزرگترین شرکت‌های نفتی مطرح دنیا نسبت به سکوهای نفتی انجام شده بود و نه سکوی گازی. متخصصان سرافراز صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران بدون خرد کردن و قطعه‌قطعه کردن این سازه عظیم، در شرایط تحریمی همه‌جانبه، با اجرای این عملیات تولید گاز در این فاز را ۳ سال زودتر عملیاتی کردند که اقدامی شایسته تحسین است.

قرار است امروز با حضور رئیس جمهوری در عسلویه، فاز ۱۱ پارس جنوبی ، طرح متانول و پتروشیمی هنگام به بهره برداری برسد.

آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز دوشنبه به منظور بهره برداری از فاز ۱۱ گازی پارس جنوبی و افتتاح چند طرح مهم اقتصادی وارد عسلویه از توابع استان بوشهر شد.

رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه از سوی نماینده ولی فقیه در استان، استاندار بوشهر و جمعی از مقامات و مسوولان محلی مورد استقبال قرار گرفت.

وزیر نفت دکتر رئیسی را در این سفر همراهی می کنند.

ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی به دست متخصصین ایرانی انجام شده است

رئیس‌جمهور گفت: امروز باید افتخار کنیم که نه تنها دیگر صنعت نفت کشور وابسته به حضور مستشاران خارجی نیست، بلکه توانمندی‌های متخصصان صنعت نفت به سطحی رسیده که جمهوری اسلامی به عنوان کشوری توانمند و فناور به دیگر کشورها و به‌ویژه کشورهای تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه نیز خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌کند.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه در آیین افتتاح فاز ۱۱ گازی میدان مشترک پارس جنوبی در عسلویه  راه‌اندازی این فاز را اقدامی بزرگ و ماندگار در حوزه صنایع نفت و گاز کشور دانست و اظهار کرد: اجرای این طرح از سوی متخصصان توانمند داخلی در حالی صورت گرفت که شرکت‌های خارجی طرف قرارداد برای اجرای آن به بهانه تحریم تعهدات خود را رها کرده بودند و کشور تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشت.

رئیس جمهور انتقال سکوی گازی از فاز ۱۲ میدان عظیم پارس جنوبی به این میدان و راه‌اندازی این طرح چهار سال زودتر از زمان لازم برای اجرای چنین طرحی را از دیگر ویژگی‌های خاص این پروژه عنوان کرد و افزود: در اجرای این طرح همچنین صرفه‌جویی‌های مالی قابل توجهی هم حاصل شده است.

رئیسی اجرای این طرح را یک عملیات فنی پیچیده و به نوعی منحصر به فرد و درآمدزا برای کشور برشمرد و بیان کرد: با راه‌اندازی این فاز بخش قابل توجهی از حق کشورمان از میادین مشترک احصا خواهد شد که جا دارد از زحمات همه کارکنان و تلاشگران صنعت نفت در این بخش و نیز صبوری خانواده‌های آنان صمیمانه قدردانی کنم.

رئیس جمهور با اشاره اینکه تولید هفت میلیون مترمکعبی این فاز تا بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: امروز اقدامات و طرح‌های حوزه نفت و گاز و به طور کلی انرژی در کشور با انگیزه بالایی دنبال می‌شود.

وی با اعلام این که شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم به تعهد خود در فاز ۱۱ پارس جنوبی عمل نکرند، بیان کرد: اراده پولادین جوانان ایرانی و متخصصین ما در این میدان افتخار آفرین شد.

رئیس جمهور عنوان کرد: جابجایی یک سکو از یک فاز به یک فاز دیگر از لحاظ فنی کار بزرگی است که به دست متخصصان داخلی به نتیجه رسیده و در کوتاه‌ترین زمان انجام شده است.

وی با قدردانی از خانواده های صبور متخصصین داخلی که بخش عمده ای از وقتشان را بدور از خانواده و برای صنعت نفت کشور قرار داده‌اند، گفت: اکنون تولید گاز در فاز ۱۱ پارس جنوبی تا ۵۰ میلیون متر مکعب گاز افزایش می‌یابد که نشان از عزم و انگیزه متخصصین ایرانی برای انجام کارهای بزرگ و احقاق حق کشور از میادین کشور است.

رئیسی افزود: این برای کشور ما مایه افتخار است که صنعت نفت ما تمام ایرانی و برای مستشاران خارجی جایی ندارد.

وی با اعلام این که متخصصین ما توان انتقال دانش و فناوری به سایر کشورها دارند، تاکید کرد: در سفر به آفریقای جنوبی به من گفتند که پنج پالایشگاه نیاز به به‌روزرسانی دارند و در خواست استفاده از توان فنی و علمی متخصصین ایرانی داشتند که وزیر نفت به طرف آفریقایی جنوبی وعده داد خدمات فنی و مهندسی در این بخش به آنها ارائه می کند.

رئیسی یادآور شد: به دنبال این هستیم که در میادین مشترک نفتی عقب نمانیم.

وی با اشاره به این که تکلیف ما در دولت و مجلس کار جهادی برای رفع مشکلات مردم است، گفت: باید به صورت شبانه‌روزی برای توسعه تولید، فعالیت‌های دانش‌بنیان و رفع مشکلات مردم تلاش کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: این در حالی است که دشمن تلاش می‌کند برای توقف تولید و پیشرفت کشور مانع تراشی کند.

رئیسی ادامه داد: رشد اقتصادی کشور صفر درصد بوده که اکنون به مثبت چهار درصد رسیده‌ که نشان دهنده این است که گفتمان ما می‌توانیم  با دست مردم تحقق یافته و کشور به لبخند و اشک دیگران متصل نشده است.

وی گفتمان این دولت را متمایز و بر گرفته از شهید سلیمانی و شهدای منطقه ذکر کرد و افزود: به جای این که به دست‌های بیگانه نگاه کنیم، با کمک متخصصان داخلی کارهای بزرگی را رقم زده‌ایم.

رئیس جمهور یادآور شد: ایران امروز قدرتمند است و این قدرت متعلق به شهدا، مردم و نیروهای مسلح و با تلاش دولت‌مردان و فعالیت شبانه‌روزی متخصصان در عرصه‌های مختلف ایجاد شده است.

رئیس جمهور کشورمان در خصوص مشکل لنج‌داران و واردات کالای همراه ملوان ( ته‌لنجی) گفت: این موضوع یکی از مشکلات مهم استان بوشهر است که البته ما مخالفتی با این موضوع نداریم و باید این کار توسط لنج‌داران و ملوانان انجام شود.

رئیسی یادآور شد: باید واردات مورد نیاز کشور از طریق دریا برای رفع مشکل مردم به صورت جدی دنبال شود اما نباید کالایی که در کشور تولید می‌شود، وارد کشور شود که اشکال و خسارات به تولید داخلی ایجاد کند.

وی در خصوص مشعل‌سوزی در پارس جنوبی گفت: با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال جلوگیری از مشعل‌سوزی هستیم که به عنوان یک اولویت طی ماه‌ها و سال‌های آتی این مسئله حل می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: استفاده از این گازها در شبکه داخلی و تبدیل آن به ثروت به جای آلودگی محیط زیست را دنبال می‌کنیم.

وی با اعلام افزایش اعتبارات مسئولیت های اجتماعی وزارت نفت در منطقه پیرامونی در استان بوشهر، گفت: سهم این استان از مسئولتی‌های اجتماعی برای سال جاری، ۶۵ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص بومی‌گزینی برای اشتغال در منطقه گفت: برای ما استفاده از نیروی کارآمد بومی اولویت بوده و در تمامی استان‌ها نیز بر بومی گزینی تاکید داریم و در این استان نیز نیاز است از نیروی‌های بومی موردنیاز استفاده شود.

رئیس جمهور با اعلام وجود غبار محرومیت بر چهره استان بوشهر، اظهار کرد: اگرچه چهره شهرها و روستاهای استان بوشهر نسبت به سال‌های قبل عوض شده اما هنوز محرومیت‌ها و غیربرخورداری‌هایی وجود دارد که نیاز است با کار جهادی این غبار از چهره شهرها و روستاهای استان برچیده شود./ ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها