هدایت‌الله آقایی در گفت‌وگو با «فردا»:

بین‌الاحزاب‌بودن، مهم‌ترین نقطه ضعف کارگزاران است

کد خبر: 1241655

یک عضو پیشین حزب کارگزاران گفت: کارگزاران باید از نقطه خنثی‌بودن بیرن آید و برنامه و رویکردی منظم و مدون داشته باشد.

بین‌الاحزاب‌بودن، مهم‌ترین نقطه ضعف کارگزاران است

گروه سیاست سایت فردا: حزب کارگزاران را باید همچنان حزبی میانه‌رو بدانیم یا حزبی نزدیک به هیئت‌رئیسه جبهه اصلاحات ایران که نقش و ردپای اتحاد ملتی‌ها در آن پر رنگ است؟ آیا با روی کار آمدن سید حسین مرعشی در کارگزاران تفاوت‌های روشنی در این حزب در مقایسه با دوران کرباسچی به وجود آمده است؟

هدایت‌الله آقایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو کنونی انجمن مهندسان و عضو شورای مرکزی نمایندگان ادوار، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «من چندسالی می‌شود که در حزب کارگزاران سازندگی حضور ندارم اما با شناختی که از حزب دارم می‌توانم بگویم کارگزاران برآیند مجموعه احزابی است که در جبهه اصلاحات حضور دارند که تعدادشان هم کم نیست. از احزاب رادیکال تا احزابی که مواضعشان نزدیک به اصولگرایان است در جبهه اصلاحات حضور دارند. کارگزاران همواره میانه‌رو بوده است و تا زمانی که مرحوم آقای هاشمی زنده بود، از نظرات او تأثیر می‌پذیرفت. به هر حال خیلی از افراد شورای مرکزی این حزب از مسئولان اجرایی دو دهه اول انقلاب بودند و نگاهی مدیریتی و واقع‌گرایانه به موضوعات داشتند احزاب رادیکال در ابتدای کار فاقد چنین پیشینه‌ای بودند اما وقتی نفرات آنها هم در دولت‌های آقای خاتمی مسئولیت گرفتند، از چپ رادیکال به لیبرال‌شدن گرایش پیدا کردند و به طور کلی نگاهی واقع‌گرایانه‌تر هم به دست آوردند».

او ادامه داد: «کارگزاران در مقطع کنونی جمع‌بندی احزاب اصلاح‌طلب است اما همین نکته می‌تواند نقطه ضعف یک حزب هم باشد زیرا وقتی حزبی مواضعش روشن نباشد، نمی‌تواند به مردم خط‌دهی کند و در دایره اصول تحزب ضعیف عمی می‌کند. بین‌الاحزاب‌بودن، مهم‌ترین نقطه ضعف کارگزاران است. خود من زمانی که عضور کارگزاران بودم، مهم‌ترین انتقادم همین بود که چنین مسیری حزب را به مصلحت‌اندیشی می‌رساند. همین موضوع هم بعضا باعث ایجاد اختلاف‌نظرهایی میان آقایان مرعشی و کرباسچی می‌شد. کارگزاران باید از نقطه خنثی‌بودن بیرن آید و برنامه و رویکردی منظم و مدون داشته باشد. موضع غیرشفاف کارگزاران حتما به حزب آسیب می‌زند».

این فعال سیاسی درباره اختلافات مرعشی و کرباسچی بیان کرد: «یک سری اختلافات مربوط به امور درونی حزب بود که نباید بازگو کنم اما به طور کلی بحث آنها عمدتا درباره حضور در انتخابات بود. آقای مرعشی فردی عملگرا و مقید به چارچوب‌ها و مقررات جبهه اصلاحات است اما آقای کرباسچی خود را فراتر از تقید به جبهه اصلاحات می‌دانست و گاهی پیش می‌آمد که بدون توجه به تصمیمات جبهه اصلاحات و مجموع اصلاح‌طلبان نظرات خود را بیان کرد».

آقایی در پایان گفت: «یکی از دلایلی که باعث شد من از حزب بیرون بیایم، تأثیرگذاری عوامل بیرونی بر حزب بود. ببینید وقتی آقای جهانگیری در انتخابات 1400 ردصلاحیت شد، کارگزاران به سمت حمایت از آقای همتی رفت که از ابتدا مشخص بود رأی نمی‌آورد. بنابراین کارگزاران گاهی تحت تأثیر عوامل محیطی عمل می‌کند. اکنون هم با آنکه آقای مرعشی می‌خواهد کارگزاران در چارچوب‌های جبهه اصلاحات حرکت کند اما ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که کارگزاران لیستی جدای از جبهه اصلاحات منتشر کند یا حتی انشعاب‌هایی موقت رخ دهد. به طور کلی من پیشنهاد می‌کنم که همه احزاب اصلاح‌طلب، چه کارگزاران و چه دیگر احزاب با هم هماهنگ باشند زیرا ناهماهنگی به کلیت جبهه اصلاحات لطمه می‌زند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها