دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

اصلاح طلبان؛ اپوزیسیون یا منتقد

کد خبر: 1241769

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

اصلاح طلبان؛ اپوزیسیون یا منتقد

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: برخی برای کوبیدن آقای رئیسی شایعه راه ‌انداخته‌اند همسـر رئیس‌جمهور در برخی امور دخالت می‌کند!/ اصلاح‌طلبان اپوزیسیون نظام هستند نه منتقد

رویکردهای متناقض‌نمای اصلاح‌طلبان که گاه به سمت براندازان و اپوزیسیون میل می کند و گاه خود را در چارچوب قوانین کشور تعریف می‌کنند باعث شده مرزبندی میان این جریان با مخالفان مبهم باشد.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: در ایران بخشی از طیفی که خود را «اصلاح‌طلب» و «رفورمیست» می‌نامند - نه همه آنها - واقعا اصلاح‌طلب نیستند. «اصلاح‌طلب» و «منتقد» تعریف دارد. انتقاد، مفید است و نتیجه دلسوزی است. اصلاح‌طلبی هم در یک جمله یعنی «انجام تغییر در چارچوب قوانین یک کشور». به عبارتی کسانی که دنبال رفورمند، هرگز به ساختار و اصول حمله نمی‌کنند بلکه در چارچوب این اصول و ساختار است که فعالیت می‌کنند و اگر مسئله‌ای «ملی» نیز رخ دهد - که در آن پای منافع ملی در میان است - برای حل آن به رقبای سیاسی‌شان نیز کمک می‌کنند. اما در عملکرد طیفی که «نو اصلاح‌طلب» می‌نامیم اگر دقت کنیم، دقیقا به همان اصول و چهارچوب است که حمله می‌کنند و اگر اقدامی در کشور در راستای تأیید، تحکیم و تقویت آن اصول صورت بگیرد، تحمل دیدنش را ندارند! یا سانسورش می‌کنند، یا تحریف و تخریبش می‌نمایند. این طیف درواقع «اپوزیسیون نظام» هستند و جالب است بدانید که مدتی است، مواضع‌شان علیه «جمهوری اسلامی ایران» با مواضع دشمن«مو» نمی‌زند! رفتاری که این طیف با مشاهده حل معضل بزرگ کمبود واکسن کرونا داشت را به خاطر ‌آورید. همین‌طور رفتاری را که پس از عضویت ایران در پیمان مهم ‌شانگهای از خود بروز دادند، یا عضویت ایران در گروه بریکس را. همین‌طور آزادسازی پول‌های بلوکه شده و افزایش فروش نفت از روزانه چند صد هزار بشکه به روزانه میلیون‌ها بشکه را در ذهن مرور کنید. تمام این اتفاقات خوب که نفعش برای تمام ملت ایران است را، یا بی‌اهمیت جلوه داد، یا مصادره‌اش کردند یا به تیغ تحریف و سانسورش سپردند. غیر از این است؟ برخـی که برای کوبیدن آقای رئیسی بهانه‌ای پیدا نمی‌کنند شایعه راه ‌انداخته‌اند همسـر رئیس‌جمهور در برخی امور دخالت می‌کند! خدا وکیلی مسخره‌تر از این نمی‌شود. یک عده بنا به هر دلیلی مسخره بازی را با نقد و انتقاد ‌اشتباه گرفته‌اند.

 

کیهان عنوان کرد: فعالیت زودهنگام ستاد انتخاباتی تیم روحانی

حسن روحانی روز گذشته ضمن فضاسازی پیرامون قانون انتخابات و تکرار ادعاهای سابق در دفاع از کارنامه اقتصادی دولتش نشان داد که نگاهی جدی به تکرار دوقطبی‌سازی‌ها در انتخابات اسفند ماه دارد.

روزنامه کیهان با اشاره به اظهارات روحانی در جمع وزیران و معاونانش، نوشته: نشست مذکور، فعالیت زودهنگام ستاد انتخاباتی دولت سابق هفت ماه مانده به انتخابات ارزیابی می‌شود. نکته دوم، نقش منفی عملکرد دولت روحانی در کاهش مشارکت مردم در دو انتخابات 1398 و 1400 مجلس و ریاست جمهوری است، اما آقای روحانی چون بهره‌ای از روحیه مسئولیت‌پذیری و عذرخواهی صادقانه نبرده، در این زمینه نیز فرافکنی می‌کند. تعطیلی تولید و ظرفیت‌های داخلی در اغلب حوزه‌ها، وابسته‌سازی و شرطی‌‌سازی اقتصاد به خارج از کشور، واگذاری استقلال ملی و ناچار شدن از زمزمه برجام 2 و 3 (واگذاری امتیازات جدید) برای حفظ شیرینی آدامسی برجام، کاهش شدید درآمد‌های کشور پس از سرخوشی دو ساله و رسیدن دولت به وضعیت صادرات نفتی 300 هزار بشکه، خالی کردن خزانه ارزی و ریالی، کسری 480 هزار میلیارد تومانی، بدهکاری 1500 هزار میلیارد تومانی، و رکورد تورمی 60 درصدی از میراث‌های تلخ مدیریت آقای روحانی است. در موضوع برجام هم فارغ از این که رقم دقیق درباره خسارت‌های ایران حاصل از کلاهبرداری و عهدشکنی آمریکا و غرب چقدر است، روشن است که مسئولیت اصلی آن خسارت‌ها متوجه شخص آقای روحانی است.

 

جام جم: متن جامعه ایران دو قطبی نیست

تاکنون پروژه‌های عملیاتی مختلف و مانورهای رسانه‌ای فراوانی از سوی بدخواهان ایران اجرا شده تا کشور را به سمت چندپارگی سوق دهند. اوج اینگونه اقدامات معمولا در دو مقطع دیده شده؛ یکی در زمان بروز آشوب و اغتشاش و دیگری در حوالی زمان برگزاری انتخابات در دهه‌های اخیر.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: متن جامعه ما دو قطبی نبوده و نیست اما از طرف دشمن این رویکرد به صورت ویژه‌ای دنبال شده و همه تلاش دشمنان در جنگ ترکیبی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، ایجاد دوقطبی‌های کاذب و القای شکاف و التهاب در کشور است در حالی که در واقعیت این دوقطبی اتفاق نیفتاده و دشمن و جریان داخلی پیوسته به آن، از این بابت ناکام مانده‌‌اند. تلاش دارند به بخشی از جامعه که مخاطب آنهاست، القا کنند که جامعه دچار شکاف شده است، دلیل این مسیر هم ناکامی‌های متعدد دشمنان است؛‌ آنها در سایه چندقطبی کردن جامعه ایران به دنبال دستاوردسازی برای خود هستند و این دست و پا زدن دشمن، نشان می‌دهد باتوجه به یکپارچگی متن جامعه چنین اتفاقی نیفتاده و مردم چندپاره نشده‌اند.

 

نگاهی به نشست خبری رئیس‌جمهور و سوالاتی که پرسیده نشد

نشست خبری اخیر رئیس جمهور از سوی برخی خبرنگاران و رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است. مثلا روزنامه فرهیختگان نوشته: یک نکته مشترک میان اکثر سوالات خبرنگاران وجود داشت و آن‌هم اشاره کلی به موفقیت‌های دولت سیزدهم و نجات کشور از اوضاع بدی بود که داشت. تقریبا، وجه سیاسی و جناحی سوالات مطرح شده، پررنگ‌تر از پرداخت به نحوه اقدامات و عملکردهای دولت بود و این امر را حتی در سوالات انتقادی که مطرح شده نیز می‌توان‌ مشاهده کرد گویا نزدیک شدن به فضای انتخابات، بر حال و هوای نشست خبری رئیس‌جمهور نیز تاثیر گذاشته و پای کنایه‌های سیاسی جناح‌ها به نشست خبری رئیس‌جمهور نیز رسید. در این بین اما حلقه مفقوده اصلی نشست خبری رئیس‌جمهور، غفلت از توجه به مسائلی بود که جزو دغدغه‌های اصلی مردم بوده است، مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی که این روزها مردم با آن مواجه هستند و مطالبه از رئیس‌جمهور برای ارائه راه‌حل‌ها و اقدامات خود برای حل این بحران‌ها سهم بسیار اندکی از سوال‌ها را به خود اختصاص داده است و در این بین عدم توجه و دقت در انتخابات سوالات مثل درخواست برای برخورد با اساتیدی که در اتفاقات پارسال نقش داشتند، آن‌هم درشرایط فعلی، که جامعه تقریبا تحت تاثیر اخبار ضدونقیض منتشر‌شده در این رابطه است، حتی می‌تواند‌ اثر منفی روی افکار عمومی داشته باشد و جامعه را به سمت التهاب هل بدهد. از طرفی تقریبا دو سال از عمر دولت سیزدهم گذشته است و طبعا اقدامات مثبت و منفی در این دوسال از جانب دولت صورت گرفته است. در نشست روز گذشته، تقریبا خبر یا اقدام قابل توجه و جدیدی که توسط دولت صورت گرفته باشد، مطرح نشد. بر این اساس اگر محورهای مورد‌اشاره در نشست خبری امسال با سال گذشته را مورد بررسی قرار بدهیم، تقریبا نکته قابل توجهی در آن یافت نمی‌شود که برای افکار عمومی تازگی داشته باشد و صرفا به مرور دوباره اقدامات دولت، پرداخته شد. اگرچه گفت‌وگو و صحبت با رسانه‌ها همواره مورد توجه و اهمیت قرار دارد اما تکرار دوباره صحبت‌ها و دستاوردها، شاید نه‌تنها‌ تاثیر چندان مثبتی بر افکار عمومی نداشته باشد، بلکه گاهی حتی تاثیر منفی نیز بگذارد. براین اساس تمرکز بر پاسخگویی و صحبت در رسانه‌ها می‌بایست در کنار اهمیت و توجه به جلو بردن اقدامات و برنامه‌ها متمرکز باشد و تنها برگزاری نشست‌ها و تکرار دوباره همان دستاوردها مشخصا، آورده خاصی برای دولت به همراه نخواهد داشت.

 

نگاه صبح نو به نشست خبری رییس جمهور ؛ مساله غیبت برخی پرسش ها

پرسش‌ها و پاسخ‌ها در نشست خبری دیروز رئیس‌جمهور با واکنش‌ها و تحلیل‌های مختلفی روبرو شده است.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: گفت‌وگوی مستقیم مسئولان ارشد با مردم یک ضرورتی است که باید مستمر باشد تا مردم و نمایندگان آن‌ها در رسانه‌ها، بدون واسطه سوال‌ها و ابهام‌های موجود را مطرح کنند و همین رویه، بستری راهبردی برای گشودن گره‌های ذهنی و خنثی‌کردن عملیاتی روانی - رسانه‌ای جریان رقیب و دشمن است تا مطالب را از غیر نشوند، چه آنکه چنین مطالبی لابد دست‌کاری شده است و یحتمل اصل ماجرا آن‌طور که هست، منتقل نمی‌شود. در نشست خبری رئیس‌جمهور محترم، تقریبا موضوع خاصی نبود که قبلا گفته نشده باشد، به عبارتی حرف تازه‌ای برای مردم وجود نداشت، چه آنکه غالب موارد یاد شده طی همین چند روز از سوی برخی مسئولان دولتی بیان شده است. انتظار می‌رفت برنامه‌های عملیاتی دولت به منظور حل مشکلات، میزان تحقق وعده‌ها و چگونگی اجرای مابقی آن‌ها در دو سال باقی‌مانده بیان شود؛ اما پرسش و پاسخ‌ها از این جنبه می‌توانست بهتر باشد. برخی همکاران رسانه‌ای سوالاتی داشتند، ولی به تصمیم هیأت برگزارکننده، امکان حضور در جایگاه و طرح پرسش را نیافتند و انتظار می‌رود در فرصت‌های بعدی به سوالات آنها پاسخ داده شود. دولت محترم برای ادامه مسیر خود و همچنین تاثیر ملموس سیاست هایش در معیشت مردم، باید یک برنامه مدون و علمیاتی و هدف‌گذاری مشخص داشته باشد و با آسیب شناسی عملکرد برخی از دستگاههای و مدیران ناتوان به سمت اهداف و برنامه ها حرکت کند تا آثار خدماتش ملموس تر شود و با مهار تورم، سطح رفاه و معیشت خانوارها افزایش و مشکلات اقتصادی کاهش یابد

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها