دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از امنیت غذایی تا دیپلماسی پنهان

کد خبر: 1242622

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

از امنیت غذایی تا دیپلماسی پنهان

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

کیهان: علت خروج آمریکا از برجام، اطمینان از عدم پاسخ دولت روحانی بود

معمولا حسن روحانی و دیگر مسئولان دولتش سعی می‌کنند دلایل خروج آمریکا از برجام را به عواملی غیر از عهدشکن بودن آمریکا و عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در دیپلماسی نسبت دهند. با این وجود کیهان نظر دیگری دارد.

این روزنامه نوشته: مدعیان اصلاحات برای سرپوش گذاشتن بر ضعف‌ها و ‌اشتباهات راهبردی خود در مسئله برجام، حتی حاضرند به تطهیر ترامپ و دولت آمریکا دست بزنند. علت اصلی خروج آمریکا از برجام، اطمینان از عدم پاسخ مناسب دولت روحانی و باقی‌ماندن ایران در برجام به هر قیمتی بود. امری که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا سال 97 آن را فاش کرد و گفت از روحانی تضمین گرفته‌ام حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران در این معاهده باقی بماند. مدعیان اصلاحات در حالی منتقدان برجام را مورد هجمه قرار می‌دهند که در برجام به نحوی توافق کردند که بی‌سوادترین افراد هم این‌گونه معامله نمی‌کنند.

 

همشهری: از یراحی تا روحی؛ تلاش ضدانقلاب برای دیده‌نشدن اربعین است

هر ساله با فرا رسیدن موعد برگزاری مراسم اربعین تحرک رسانه‌های غربی و اپوزیسیون برای تحت‌الشعاع قرار دادن این مراسم شدت می‌گیرد.

روزنامه همشهری در این خصوص نوشته: در پنجمین روز شهریورماه بود که پرده دیگری از جریان‌سازی‌های کاذب جریان‌های ضدانقلاب روی صحنه رفت. آنان این‌بار به بهانه اقدام به‌خودکشی یک زن جوان در یک مجتمع تجاری در شیراز، هشتگ‌سازی و سوءاستفاده از احساسات افکار عمومی را در مرکز توجه قرار داده و تلاش کردند با ترند کردن این خبر، حضور پرشور ایرانیان در راهپیمایی اربعین حسینی را به محاق ببرند. ماجرای دستگیری مهدی یراحی و انتشار عکس‌های مربوط به لحظه بازداشت او، بهانه دیگری برای فضاسازی‌های تازه ضدانقلاب بود که رویکرد کمرنگ جلوه دادن شکوه بی‌بدیل راهپیمایی عظیم اربعین را دنبال می‌کرد. وارونه‌نمایی و قلب واقعیت ماجرای فوت جواد روحی- از متهمان اغتشاشات1401- یکی از دستورکارهایی بود که در چارچوب رویکرد نخ‌نمای «کشته‌سازی» برای تحت‌الشعاع قراردادن عظمت راهپیمایی اربعین1402 و انحراف افکار عمومی، از سوی رسانه‌های معاند مورد استفاده قرار گرفت. شبکه ضدانقلاب منوتو با دعوت از رضا پهلوی، در اقدامی مضحک کوشید تا با این کار، افکارعمومی داخل کشور را از اخبار راهپیمایی اربعین منحرف کند.

 

جوان: طرز پوشش حجاب استایل‌ها با محجبه‌های اصیل و قدیم فرق می‌کند

پدیده بلاگر حجاب یا حجاب استایل‌ها از جمله موضوعاتی است که در ماههای اخیر و از زوایای مختلف در رسانه‌ها بررسی شده‌اند.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: محجبه هستند، اما طرز پوشش آن‌ها با آنچه از حجاب سراغ داریم و با محجبه‌های اصیل و قدیم فرق می‌کند! آن‌ها اگرچه اغلب حدود پوشش را رعایت می‌کنند، اما آنقدر نوع چادر، روسری و اکسسوری‌هایی مثل ساق‌دست یا یقه حجاب‌شان رنگارنگ و پر از نگین و زرق و برق است که با حضور در خیابان یا در یک جمع اگر بیشتر از خانم‌های مانتویی جلب توجه نکنند، کمتر از آن‌ها جلب توجه نمی‌کنند. یک پژوهشگر حوزه زنان و خانواده معتقد است حجاب‌استایل‌ها با برنامه آمده‌اند. گروه هدف آن‌ها قشر مذهبی جامعه هستند و برای استحاله باور‌ها و حجاب این گروه حساب‌شده عمل می‌کنند. وی افزوده: خطر بعدی حجاب‌استایل‌ها حیازدایی و قبح‌شکنی از جامعه دینی است. آن‌ها از جذابیت‌های جنسی برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. در نشانه‌های رفتاری و تصویری حجاب‌استایل‌ها به لحاظ روانی حتی برای مردان یک آلارم ایجاد می‌شود و حتی استاندارد‌های رفتار با جنس مخالف هم به بهانه آزادبودن دختران مذهبی تغییر می‌کند. به هر صورت حیا موجب حفظ عفت جنسی زن می‌شود، اما رفتار‌های ساختارشکنانه و تمرکز بر جاذبه‌های جنسی، سناریوی حیازدایی را هم رقم می‌زند و موجب می‌شود حتی دختران مذهبی برای پذیرش در اجتماع، به سمت رفتار‌های خارج از چارچوب بروند.

 

جام جم: ۴۰۰۰ خبر خوب منتشر شده اما کمتر دیده شده است

میل روان انسان ناخودآگاه بیشتر گرایش به اطلاعات منفی و تخریبی دارد، موضوعی که در اتاق فکرهای دشمنان بر روی آن سرمایه‌گذاری کلانی صورت گرفته تا از این خصیصه به نفع مطامع خود استفاده کنند.

در این شرایط روزنامه جام جم نوشته: بیش از ۴۰۰۰ خبر خوب در هشت ماه گذشته منتشر شده که شاید کمتر دیده شده باشد. ریشه اصلی این موضوع هم به داخل برنمی‌گردد بلکه این رسانه‌های معاند هستند که با مانورهای خبری فیک اتفاقات بسیار کوچک را بزرگ جلوه می‌دهند. سال گذشته دنبال این بودند که خشم و هیاهو در کشور فروکش نکند و این روزها دنبال برهم‌زدن بازارهای مختلف اقتصادی هستند. بررسی‌ها نشان می‌‌دهد کشورهای مخالف مردم ایران این رویکرد را پیش گرفتند تا کشورمان درگیر آشوب باشد. کشوری که قدرت و قدمتش از آنها بیشتر است و علاقه‌ای به وجود ایران قوی در جهان ندارند، اما ایران مسیر خود را به‌خوبی یافته و توانسته با تمام توان به سمت اهدافش حرکت کند. شاید بد نیست این موضوع را یادآوری کنیم که اقتصاد ایران در دهه ۸۰ با تحریم‌های گسترده روبه‌رو شد و غربی‌ها تهدید کردند که اجازه واردات بنزین را به ما نمی‌دهند اما اکنون تولید بنزین از مصرف بیشتر شده و این نشان از یافتن مسیر درست است.

 

گزارش خراسان از آژیر قرمز برای امنیت غذایی

مطابق آخرین آمارهای سازمان فائو در سال های 2021 تا 2022 وضعیت امنیت غذایی در ایران افت کرده و به رتبه 90 در سطح جهان رسیده است؛ این در حالی است که سال‌های قبل از آن ایران رتبه 76 را به خود اختصاص داده بود.

روزنامه خراسان با ذکر این مطلب نوشته: به ادعای متخصصان حوزه امنیت غذایی، کشور ایران از نظر منابع طبیعی جزو 10 کشور برتر دنیاست، اما از نظر امنیت غذایی نسبت به دیگر کشورهای همسایه به جز کشورهای افغانستان و پاکستان در شرایط پایین‌تری به سر می برد. تنش آبی و سیل مهاجرت، دسترسی به مواد غذایی سالم در استان را با مشکل مواجه کرده است. دبیر علمی همایش ملی پژوهش‌های کاربردی بیان کرد: مطابق آمارهای فائو 7 استان کشور از نظر امنیت غذایی با توجه به خشک‌سالی و... جزو استان‌های تهدید شده هستند که خوشبختانه استان خراسان رضوی جزو این استان‌ها نیست. تنش آبی در این زمینه یکی از شاخص هاست و بحث خط فقر مهم‌تر است. احساس می‌شود با توجه به تورم و سیل مهاجرت بعد از تغییرات سیاسی و اجتماعی در افغانستان شرایط در استان ما هم نگران کننده است و همت مسئولان را می طلبد چراکه با ظرفیت‌های موجود استان وضعیت امنیت غذایی در استان باید بهتر باشد.

 

کیهان عنوان کرد: حیرت‌انگیزترین بایکوت خبری تاریخ رسانه‌ها

مراسم باشکوه اربعین سال‌هاست که در رسانه‌های غربی سانسور می‌شود و یا مورد هجمه و تخریب قرار می‌گیرد.

روزنامه کیهان در این باره نوشته: «بزرگ‌ترین حرکت زائرانه‌ جهان در جریان است، اما شما هرگز چیزی از آن نشنیده‌اید!» این تیتر گزارشی بود که در 24 نوامبر 2014 (4 آذرماه 1393) در روزنامه معروف «هافینگتون‌پست» انتشار یافت که در آن به سانسور و بایکوت راهپیمایی عظیم اربعین در رسانه‌های غربی اعتراض شده و همچنین به‌طور مفصّل به جزئیات این راهپیمایی پرداخته بود. در سال‌های مختلف، حتی اخبار منفی راهپیمایی عظیم اربعین در رسانه‌های غربی به‌خصوص رسانه‌های زنجیره‌ای همچون «بی‌بی‌سی»، «دویچه‌وله»، «یورو نیوز»، «رادیو زمانه»، «صدای آمریکا»، «رادیو فردا»، «گویا نیوز»، «من و تو»، «رادیو اسرائیل»، «العربیه» و «رادیو فرانسه» سانسور شده و می‌شود. به این ترتیب همه استانداردهای رسانه‌ای را زیر پا گذارده و ابتدایی‌ترین قوانین خبررسانی را نادیده گرفته‌اند و البته بیش از هر موضوعی این شعور مخاطب بوده که هدف توهین و بی‌احترامی قرار گرفته است. به روال معمول آنها ابتدا پیاده‌روی اربعین را اقدامی دولتی و حکومتی اعلام کرده و سپس با ارائه آمارهای جعلی و محاسبات پرغلط، سعی می‌نمایند، هزینه بالای بودجه‌های دولتی را برای این مراسم القاء کنند.

 

صبح نو: دیپلماسی پنهان ایران و آمریکا بدون هیاهو در حال انجام است

در ماههای اخیر تفاهماتی میان ایران و آمریکا صورت گرفته که یکی از آنها بیشتر جنبه علنی و رسمی پیدا کرد و آن تبادل زندانیان و آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران بود. وزیر امور خارجه نیز به‌تازگی گفته: گفت‌وگوهای ما به مقدار زیادی با طرف‌های مقابل برجامی انجام شده و روی کاغذ آمده است و سندی معروف به «سند سپتامبر» بین ما و طرف‌های مقابل آماده است.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: بدون هیاهو دیپلماسی پنهان ایران و امریکا در حال انجام است، مذاکراتی که نخستین نتیجه آن تبادل زندانیان و ازادی منابع مسدود شده ایران در 6 کشور بود. این را می شود از لحن کشورهای اروپایی که در این مدت نقش پلیس بد را بازی می‌کردند نیز متوجه شد. دیگر از اتهامات دروغین ارسال سلاح به اوکراین خبری نیست و فرانسه نیز در اظهارنظری آشکار خواستار احیای توافق هسته‌ای شده است و آلمان نیز مراودات تجاری خود با ایران را از سر گرفته است. هرچند که رسانه‌های غربی پرده از گوشه‌هایی از این مذاکرات پنهانی برداشته بودند اما اظهارات امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه کشورمان ابعاد جدیدی از این مذاکرات را آشکار ساخته است.

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها