دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

راه کروبی از رادیکال‌ها جدا شده؟

کد خبر: 1242831

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

راه کروبی از رادیکال‌ها جدا شده؟

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

جوان: کروبی مسیر خود را از میرحسین و اصلاح‌طلبان تندرو جدا کرده؟

به‌نظر می‌رسد موضع‌گیری کروبی در بیانیه اخیرش به ویژه درباره شرکت در انتخابات به مذاق اصلان‌طلبان رادیکال خوش نیامده است.

روزنامه جوان در این باره نوشته: انتشار بیانیه اخیر مهدی کروبی، از لیدر‌های فتنه ۸۸ و علنی شدن موضع او در خصوص انتخابات باعث شد تا این نظریه پررنگ شود که مهدی کروبی حداقل در موضوع انتخابات مسیری متفاوت از اصلاح‌طلبان تندرو را برای اصلاح‌طلبان می‌پسندد. کروبی شرکت در انتخابات را توصیه می‌کند، همچنان بر حفظ اصل نظام تأکید می‌کند. او پیش از این هم جایی از رفع نواقص نظام و حفظ نظام گفته بود. کروبی در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت. خیلی وقت است که او در چنین مواضعی راهش را از میرحسین موسوی جدا کرده است. وضعیت خاتمی مشخص نیست و به نظر می‌رسد در تردید پیوستن یا نپیوستن به براندازان مانده است. در عین حال کروبی هم شاید تحسین کسانی همچون کرباسچی را برانگیزد، اما او نشان داده حداقل در سیاست قابل اتکا نیست و علاوه بر چرخش مواضع، به شدت هم در فعالیت و موضع‌گیری سیاسی متأثر از نزدیکانش است. روشن هم نیست که تا انتهای برگزاری انتخابات بر سر همین موضع باقی بماند؛ لذا برای تحسین موضع کنونی او هنوز زود است، گرچه برای قضاوت هر موضعی از او، شاید همیشه زود باشد!

 

کیهان عنوان کرد: اصرار پادوهای دشمن بر ایجاد و القای بحران در کشور

امروز از هر سو سعی می‌شود فضای کشور غیرعادی جلوه داده شود و همزمان پیگیران این سناریو نیز تلاش می‌کنند آنرا تئوریزه کنند.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: روزنامه اعتماد نوشته آزادی‌های مشروع و همچنین حقوق اساسی ملت ایران نزدیک به 44سال است که غالبا نادیده گرفته شده است... جای تعجب بسیار دارد که روزنامه‌ای در داخل کشور با چنین ادبیات تند و سراسر کذبی به نظام حمله می‌کند و در عین حال صحبت از نقض آزادی رسانه و آزادی بیان می‌کنند. چنین نوشته‌های سراسر سیاه نمایانه و ساختارشکنانه‌ای سؤالات زیادی را در باب ماهیت فعالیت روزنامه‌های زنجیره‌ای در دوره فعلی به ذهن متبادر می‌سازد.   متاسفانه مدعیان اصلاحات در این روزها همانند روندی که همیشه در پیش گرفته‌اند مجدد بر مشی رذیلانه خود در سوار شدن بر بحران‌ها و ایجاد بحران به منظور سو استفاده را اصرار می‌ورزند. در این سطور سراسر سیاه‌نمایی این روزنامه اقدام به بحران آفرینی در حوزه اقوام و سعی در القای گزاره کذب ظلم و نقض در حقوق اقوام دارد، در حالی‌که خیل عظیم هموطنانمان در قومیت‌های مختلف در سطوح عالیه مدیریت کشور حضور دارند. مدعیان اصلاحات در زمانی که در قدرت هستند، در برابر اقدامات غلط و سوء مدیریت خود کاملا سکوت کرده و حاضر به پاسخگویی نیستند ولی هنگامی که در جایگاه منتقد و مخالف دولت و مجلس قرار می‌گیرند، نطقشان بازشده و تماما سعی در ایجاد بحران و سوءاستفاده از شکاف‌ها و بحران داشته و دارند.

 

جام جم: بلوای ۱۴۰۱ جواب نداد، آمریکا عقب‌نشینی کرد

«سند سپتامبر سند جدیدی نیست و همان روند مذاکرات ایران و ۴+۱ بوده است» این گفته کنعانی درباره اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه است.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: درست وسط بحبوحه اغتشاشات، شایعه‌ای از طرف برخی رسانه‌های ضدایرانی مطرح شد که انگلیس، تلویحا جمهوری اسلامی ایران را تهدید کرده که در ازای برآورده کردن شروطی مثل قطع حمایت از روسیه در جنگ اوکراین، بازگشت به محدودیت‌های برجامی وآزادی زندانیان، اغتشاشات پایان خواهد یافت. پس از ایام اغتشاشات هم در برخی دیدارهای دیپلماتیک، ادعاهای مشابهی به‌خصوص از سوی کشورهای اروپایی مطرح شده و تلاش شد این پیام به ایران منتقل شود که گشایش‌های اقتصادی، توسعه تعاملات بین‌المللی، عدم حمایت و میدان‌دهی به ضدانقلاب معاند و اپوزیسیون خارجی از سوی این کشورها و برقراری ثبات در داخل کشور منوط به تغییر رفتار از سوی ایران، پذیرفتن روندهای جهانی در موضوعات فرهنگی ــــ اجتماعی و بازگشت از پیشرفت‌های هسته‌ای و... است. همگرایی روی سندی که ماه‌ها و سال‌ها رویش کار شده از نگاه ایران نقطه اصلی است اما آمریکایی‌ها تاکنون به‌خوبی از فرصت‌های بازگشت به برجام استفاده نکردند، چراکه به نظر می‌رسد علاوه بر خطای محاسباتی در بلوای ۱۴۰۱ ایران، آنها در ارزیابی خود در جنگ اوکراین هم دچار خطا شدند و اتهاماتی که به ایران وارد می‌کنند که به روسیه پهپاد می‌دهد، کاملا غلط است و هیچ‌گاه هم نتوانستند آن را ثابت کنند.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها