«فردا» گزارش می‌دهد:

خانم منصوری، امید به خیر شما نیست، شر مرسانید!

کد خبر: 1243492

آذر منصوری در حالی می‌گوید معترضین ارتباطی به اصلاح‌طلبان نداشتند که در جمله بعدی‌اش می‌گوید درست‌ترین کارمان حمایت از معترضین بود!

خانم منصوری، امید به خیر شما نیست، شر مرسانید!

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات ایران، در گفت‌وگویی مطرح کرده است که با وضعیت موجود کاری از دست اصلاح‌طلبان برنمی‌آید. او همچنین گفته است که معترضین نسبتی با اصلاح‌طلبان نداشتند.

مواضع اخیر منصوری را از چند جهت می‌شود ارزیابی کرد؛ نخست آنکه او در شرایطی ادعا می‌کند معترضین ارتباطی به اصلاح‌طلبان نداشتند که در جمله بعدی‌اش اذعان می‌کند که از اعتراضات حمایت کردند. به این جمله دقت کنید: «آقای خاتمی از جنبش زن، زندگی، آزادی دفاع و تجلیل کرد که فکر می‌کنم که اتفاقا یکی از درخشان ترین مواضع ایشان همین همراهی با این جنبش اعتراضی بود. البته هیچ نسبتی بین جنبش و اتفاقاتی که در کف خیابان رخ می داد با اصلاحات وجود نداشت و کاری از دست اصلاح طلبان و آقای خاتمی جز همراهی با مطالبات این جنبش بخصوص در بحث زنان بر نمی‌آمد».

او به صراحت می‌گوید که اصلاح‌طلبان از اعتراضات حمایت کردند که نتیجه این سخن دامن‌زدن آنها بر حجم ناآرامی‌ها بود. درست است که شاید آغازگر اعتراضات نیروهای اصلاح‌طلب نبودند اما هم از مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌های نیروهای اصلاح‌طلب در میانه ناآرامی‌ها و هم از سخنان اخیر منصوری می‌شود دریافت که آنها هیزم بر آن آتش می‌ریختند. در این شرایط منصوری می‌گوید کاری در انتخابات از دست اصلاح‌طلبان برنمی‌آید. موضوع مهم آن است که اصلاح‌طلبان رادیکال از جمله حزب اتحاد ملت و شخص آذر منصوری در سال‌های اخیر هیچ‌وقت نخواسته‌اند در جهت تحکیم نهاد انتخابات و مشارکت حداکثری گام بردارند و نه تنها عملی ایجابی از سوی آنها دیده نشده است، بلکه آنها همواره مشوق تحریم انتخابات بوده‌اند.

فراموش نمی‌کنیم که همین رادیکال‌ها در انتخابات مجلس یازدهم در سال98 وقتی نتوانستند به لیست واحد انتخاباتی برسند، با تکیه بر کلیدواژه «مشارکت مشروط» و چنین القاء کردند که چون شرط ما یعنی تأیید صلاحیت نامزدهای حداکثری‌مان محقق نشده است، در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. همان زمان بسیاری گفتند «عدم مشارکت» همان «تحریم انتخابات» است و اصلاح‌طلبان صرفا با کلمات بازی می‌کنند. دو سال بعد سعید حجاریان اذعان کرد که اصلا هیچ ایرادی ندارد ما صراحتا بگوییم که خودمان و طرفدارانمان انتخابات را تحریم می‌کنیم؛ اذعانی که البته پشت پرده واژه «عدم مشارکت» را مشخص کرد. در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 هم وضع همین‌طور بود و رادیکال‌ها بار دیگر به سمت تحریم انتخابات رفتند. حالا هم بیانیه جبهه اصلاحات مبنی بر اینکه این جبهه توصیه‌ای به نیروهای اصلاح‌طلب مبنی بر شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ندارد، ادامه همان سیاست تحریم انتخابات است.

با این اوصاف سخنان اخیر منصوری عجیب به نظر می‌رسد زیرا او بعد از این میزان کنش‌های سلبی در مسیر انتخابات می‌گوید کاری از دست ما بر نمی‌آید یا ادعا می‌کند معترضان به اصلاح‌طلبان ارتباطی نداشتند. به نظر می‌رسد طیف رادیکال اصلاح‌طلب اگر نمی‌خواهند نزدیک به اپوزیسیون تصور شوند و در عین حال تمایلی به شرکت در انتخابات هم ندارند، دست کم مردم را به تحریم انتخابات سوق ندهند و به نوعی اگر خیری از سوی آنها به نظام سیاسی و کشور نمی‌رسد، دستِ‌کم شر مرسانند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها