«فردا» گزارش می‌دهد

دوران دبیرکل‌های جدید

کد خبر: 1114255

علی صوفی تفاوت مرعشی و کرباسچی را در این می‌بیند که مرعشی بیشتر جامعه‌محور است.

دوران دبیرکل‌های جدید

گروه سیاست سایت فردا - دبیران کل در دو حزب اصلا‌ح‌طلب کارگزاران و اتحاد ملت اخیر تغییر کرده‌اند. تغییری که قطعا در رویکرد و رفتار سیاسی حزب نیز اثرگذار خواهد. مثلا وقتی مرعشی جای کرباسچی را گرفت بسیاری این طور تلقی کردند، که کارگزاران بیش از قبل با جریان اصلاحات همراهی کرده و کمتر علیه خاتمی و ... موضع خواهد گرفت. وقتی هم که اتحاد ملت دبیرکلی خود را به آذر منصوری سپرد، این گمانه تقویت شد که اتحاد ملت تندتر از قبل خواهد رفت. 

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات نیز در گفت‌وگویی با «عصر ما» تغییر دبیرکل در دو حزب مذکور را نشانه تغییر رویکرد دولت‌محور به جامعه‌محور دانسته است. 

«عصر ما» نوشته است: «درپی تغییر دبیران کل دو حزب شاخص جریان اصلاحات یعنی کارگزاران سازندگی و اتحادملت، برخی ناظران معتقدند سپردن سکان هدایت این دو حزب نشانه‌ای است از حرکت جریان اصلاحات از اصلاحات دولت‌محور به اصلاحات جامعه‌محور. دیدگاهی که ازجمله دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات نیز بر آن تاکید دارد و در تحلیل تحولات اخیر در دو حزب شاخص جریان اصلاحات، با اشاره به این دو گرایش در جریان اصلاحات، می‌گوید: «حزب کارگزاران شاید بهترین نماینده اصلاحات دولت‌محور بود و همواره بر حضور در انتخابات در هر شرایط و به‌رغم ردصلاحیت تمامی نیروهای اصلاح‌طلب تاکید داشت. حال آن‌که حزب اتحاد ملت بیشتر به نگاه دوم یعنی اصلاحات جامعه‌محور باور داشته و دارد.»

علی صوفی در این رابطه گفته است:‌ «البته همین دو نگاه در عین حال درون این دو حزب نیز وجود دارد و همان‌طور که در حزب اتحاد ملت در مقابل نگاه اکثریت، طیفی هم معتقد به مشارکت در هر شرایط هستند، در حزب کارگزاران سازندگی هم اگرچه این طور به نظر می‌رسد که راهبرد کلان حزب مبتنی بر اصلاحات دولت‌محور بنا شده اما می‌دانیم برخی چهره‌ها در همین حزب نگاهی متفاوت داشته و بیشتر به رویکرد جامعه‌محور نزدیک هستند.»

او می‌گوید: «آقای مرعشی را که اکنون به دبیرکلی رسیده، شاید بتوان ازجمله کارگزارانی‌هایی دسته‌بندی کرد که اگر نگوییم تماما به اصلاحات جامعه‌محور معتقد است، لااقل نسبت‌به آقای کرباسچی، دبیرکل پیشین کمتر به اصلاحات دولت‌محور اصرار دارد. در حزب اتحاد ملت البته اوضاع کمی متفاوت است. درواقع هم دبیرکل پیشین یعنی آقای شکوری‌راد و هم دبیرکل جدید یعنی خانم آذر منصوری هردو نگاه به اصلاحات جامعه‌محور دارند و هر دو از اصلاح‌طلبانی هستند که آرمان‌های اصلاح‌طلبانه را با صراحت دنبال می‌کنند. با این حال می‌توان گفت که خانم منصوری تاحدودی صریح‌تر نیز هست.»

دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات بر این پایه معتقد است: «در مجموع می‌توان گفت که تحولات اخیر راس دو حزب شاخص جریان اصلاحات اولا به‌نحوی در واکنش به آن‌چه در جریان این انتخابات و البته انتخابات مجلس یازدهم رقم خورد، صورت گرفته و ثانیا می‌توان گفت که می‌تواند نشانه‌ای باشد از حرکت اصلاح‌طلبان از اصلاحات دولت‌محور به اصلاحات جامعه‌محور.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها