دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

لیلاز: جمود فکری را در رفقای خودم می‌بینم/ هزار بار به آینده ایران امیدوار هستم

کد خبر: 1244033

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

لیلاز: جمود فکری را در رفقای خودم می‌بینم/ هزار بار به آینده ایران امیدوار هستم

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

لیلاز: امکان سرنگونی ساختار سیاسی وجود ندارد/ هزار بار به آینده ایران امیدوار هستم/ روشنفکری بیشتر به سلبریتی‌بودن و لایک جمع کردن شبیه است/ جمود فکری را در رفقای خودم می‌بینم

از جمله اصلاح‌طلبانی که هرازگاهی مواضع متفاوتش از دیگر اصلاح‌طلبان با واکنش منفی آنها روبرو می‌شود سعید لیلاز است. او اینبار نیز نظری متفاوت از رویکرد حاکم بر جریان اصلاح‌طلب بیان کرده است.

این فعال اصلاح طلب گفته:

* گاهی وقت‌ها می‌بینم برجسته‌ترین نخبگان ایران در واکنش به حوادث یا اظهارنظرهایی که می‌شود، به چنان فرومایگی دچار می‌شوند و چنان فرومی‌غلتند که به یک پوپولیسم دردناک و پیش‌پاافتاده دچار می‌شوند.

* چقدر روشنفکری حداقل در ایران بیشتر به سلبریتی‌بودن شبیه است تا روشنفکربودن و نخبگی. یعنی دنبال مرید جمع‌کردن و فالوور جمع‌کردن و لایک‌خوردن و لایک‌گرفتن و این حرف‌ها هستند یا می‌خواهند دل کسی را خنک کنند یا می‌خواهند کسی را بچزانند و اصلا دنبال کشف حقیقت نیستند.

* اقتصاد ایران از بهمن 1397 تا الان که داریم با هم صحبت می‌کنیم، بی‌وقفه در منطقه رشد قرار دارد.

* آقای پسران در پژوهشی که اخیرا کرده بود، می‌گوید [سهم تحریم در مشکلات اقتصادی ایران] 20 درصد است.

* من مخالف ایدئولوژی ایالات متحده هستم! من اصلا نظرم را بعد از ترامپ عوض کردم. یعنی عوض شد. مگر می‌شود اتفاقی مثل ترامپ بیفتد و روی فکر تمام ماها اثر نگذارد؟ من این جمود فکری را در رفقای خودم هم می‌بینم‌.

* درباره آینده ایران باید تأکید کنم که من به لحاظ مادی به آینده ایران خیلی امیدوار هستم و امکان سرنگونی ساختار سیاسی وجود ندارد.

* امکان بروز ناآرامی‌ها هم بسیار ضعیف است به خاطر اینکه ما یک طبقه متوسط بسیار نیرومند در ایران داریم برخلاف تمام چیزهایی که بیرون گفته می‌شود. این طبقه متوسط وقتی پایش به خشونت بیفتد، عقب می‌کشد و با روش بسیار بسیار مدنی‌تر دوست دارد سیستمش را سر عقل بیاورد.

* ما یک بار انقلاب کردیم. در ناآرامی‌های پاییز پارسال به محض اینکه مردم دیدند شرایط دارد خشن می‌شود، بچه‌هایشان را از خیابان‌ها بیرون کشیدند و با روش‌های دیگری داریم کار می‌کنیم.

* هزار بار من به آینده اقتصاد ایران امیدوار هستم برای اینکه اگر برای حکومت (طبقات حاکم) صرف کند که یک کالایی را از یک جایی بیاورند و بدهند یک کسی تولید کند و ندهند به کس دیگری، خوب همان کار را می‌کنند.

 

جوان: باخت‌های اصلاح‌طلبان تقصیر شورای نگهبان است؟/ فعال اصلاح‌طلب: ما اصلاح‌طلبان به خودمان باختیم

اغلب اصلاح‌طلبان رویگردانی مردم از این جریان را به عواملی غیر از تفکرات و عملکردشان نسبت می‌دهند، رویکردی که هم‌اکنون نیز آنرا دنبال می‌کنند.

روزنامه جوان در این باره نوشته: بارها افرادی از اصلاح‌طلبان به همفکران خود یادآور شده‌اند که انتخابات‌ها را به خودمان و عملکردمان باخته‌ایم و نباید تقصیر شورای نگهبان و رقبا بیندازیم، اما تندروهای اصلاح‌طلب نمی‌خواهند چنین چیزی را بپذیرند یا آنکه حداقل در ظاهر نشان بدهند که متوجه موضوع هستند.

سعید رضوی فقیه، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی ستاد مهدی کروبی در فتنه سال ۸۸ در گفت‌وگویی با انتقاد از اصلاح‌طلبان و با تأکید بر فرصت‌سوزی‌ها و عدم انسجام در این جریان تأکید می‌کند «اینکه نیروهای اصلاح‌طلب دوم خردادی با آن همه قرابت در چارچوب فکری و پیشینه‌ عمل سیاسی نمی‌توانند شالوده‌ یک همکاری منسجم را پی‌ریزی کنند برای بیان علت ناکامی‌ها کفایت می‌کند. انتخابات سال 84 هنوز از یادها نرفته ما به احمدی نژاد و شورای نگهبان نباختیم بلکه به خودمان باختیم!» در هشت سال دولت اصلاحات نه به آموزش و پرورش توجه کردیم، نه به کانون پرورش فکری و نه شورای عالی جوانان، در حالی که میدان‌های تأثیرگذاری درازمدت همین‌ها بودند، در هشت سال دولت روحانی هم بدتر از آن دوره عمل کردیم نه قدرت بهره‌برداری از فرصت پیروزی داشتیم و نه قدرت تحمل شکست و اراده برای جبران آن و بازسازی پس از شکست. او در ادامه سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را هم زیر سؤال می‌برد و می‌گوید: « اگر سرمایه‌ اجتماعی قوی و شبکه‌ای از نهادهای ریشه‌دار و منسجم در متن جامعه داشته باشیم کل ساختار حاکمیت را می‌توانیم تحت تأثیر قرار دهیم.»

 

گزارش جام جم از پشت‌پرده‌ها تحرکات صهیونیست‌‌ها همزمان با آشفتگی داخلی رژیم اسرائیل/ دفاتر اصلی رژیم صهیونیستی زیر ذره‌بین دستگاه‌های امنیتی ایران

شکنندگی اسرائیلی‌ها به مرحله غیرقابل انکاری رسیده است به‌طوری که مسئولان این رژیم در تلاش برای انتقال بحران به نقاط دیگر منطقه هستند تا برای خود زمان بخرند.

روزنامه جام جم در این رابطه نوشته: خودشان هم می‌دانند که خطر در بیخ‌گوش‌شان است و نمی‌توانند ۸۰سالگی تشکیل دولت جعلی خود را ببینند، بنابراین این همه طرح ادعاهای صد من یک غاز، افتتاح سفارتخانه، نقاب دروغین سازش با دولت‌های اسلامی و... دست و پا زدن مقامات اسرائیل برای جلوگیری از انزوای بیش از پیش در منطقه است. درحال حاضر دو دفتر اصلی رژیم موقت اسرائیل در آذربایجان و کردستان عراق که عمدتا به اهداف خرابکارانه می‌پردازد، زیر ذره‌بین دستگاه‌های امنیتی ــ اطلاعاتی ایران است و هرلحظه که جمهوری اسلامی لازم بداند آنها را نیز همچون تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌کند. موساد همچنین شبکه‌ای تحت پوشش تجارت اقتصاد در قطر دارد که با فشردن یک دکمه در ایران برای همیشه خاموش می‌شود. این رژیم بیش از ۳۰هفته است که درگیر بحران‌های داخلی است و در این میان تحلیلگران یهودی بر این موضوع اذعان دارند که فقدان قدرت راهبردی رژیم صهیونیستی در برابر ایران، حزب‌ا... لبنان و سوریه، به سردی گراییدن روابط میان دولت آمریکا و کابینه نتانیاهو در کنار بحران اقتصادی حاکم بر اسرائیل با تضعیف جایگاه پول واحد(شکل) و خروج سرمایه‌گذاران خارجی از مهم‌ترین دلایل تشدید بحران بی‌سابقه این رژیم است.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها