«فردا» گزارش می‌دهد

اصلاح‌طلبان علیه زیدآبادی

کد خبر: 1244592

اظهارات اخیر احمد زیدآبادی به هیچ وجه خوشایند اصلاح‌طلبان نبود و همان طور که خودش هم پیش‌بینی می‌کرد، سبب شد حسابی فحش بخورد.

اصلاح‌طلبان علیه زیدآبادی

گروه سیاسی سایت فردا - فرقی ندارد زیدآبادی باشد یا لیلاز یا دیگری؛ هر کسی که به جای هیاهوی سیاسی و قیل و قال دنبال منطق برود یا واقع‌بینی پیشه کند از چشم اصلاح‌طلبان می‌افتد! شاهدش هم همین واکنش‌های تندی است که به سخنان اخیر زیدآبادی نشان دادند.

اظهارات اخیر او به هیچ وجه خوشایند اصلاح‌طلبان نبود و همان طور که خودش هم پیش‌بینی می‌کرد، سبب شد حسابی فحش بخورد.

او گفته بود که «در ۳۶ سال گذشته اولین دوره‌ای است که ما در روزنامه می‌نشینیم و هرطور دلمان میخواهد همهٔ سیاست‌ها را نقد می‌کنیم و منتظر نیستیم که روزنامه تعطیل شود!» 

بدیهی است که زیدآبادی مثل سایر اصلاح‌طلبان و دیگر فعالان سیاسی و رسانه‌ای از اتفاقات و آنچه این روزها بر فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور می‌گذرد مطلع است و بیان این سخن به معنی نادیده گرفتن برخی مسائل نیست. اگر او چنین گفته یعنی که متوجه نگاه حاکم بر این عرصه و تلاشی که برای فراهم شدن عرصه آزادی بیان می‌شود؛ است. موضوعی که گویا سایر همفکرانش در جبهه اصلاح‌طلبی از درک آن ناتوان هستند و یا تمایلی به درک آن ندارند. از همین رو هم شاهد روان شدن نقدهای تندی به زیدآبادی بودیم. 

مثلا فرهاد فرزاد سردبیر رویداد۲۴ معتقد است زیدآبادی حاشیه امنی برای خود ایجاد کرده که ارزش تندترین انتقادات و به قول خود زیدآبادی «فحش شنیدن» برایش داشته است. او نوشته: « زیدآبادی از زمانی که از زندان آزاد شد، تلاش کرد به دنیای سیاست بازگردد؛ یکی از اقدامات او راه‌اندازی کانالی به نام «نگاه متفاوت» بود که در واقع قرار بود اتفاقات و وقایع ایران و جهان را به شکلی «متفاوت» تحلیل کند؛ با این حال کلیشه‌ای‌ترین و دم‌دستی‌ترین تحلیل‌ها در آن نوشته می‌شد. زیدآبادی حتی در مقایسه با روزنامه‌نگاران هم‌دوره خود همچون عباس عبدی که او هم خیلی جدی و در سطحی واقعا «متفاوت» مشغول تحلیل وضعیت ایران است، بسیار عقب‌تر قدم می‌زند چراکه مشکل بسیار بزرگتری دارد؛ مشکلی به نام «عدم انسجام فکری»! این مشکل نه مربوط به الان است و نه چند سال گذشته. او از زمانی که وارد سیاست شد، هیچگاه ذهنی منجسم نداشت و هیچگاه ارتباط «کل» و «جزء» در افکار او معلوم نبود.»

اکبر منتجبی نیز کلی آسمان و ریسمان بافته و بدون در نظر گرفتن علت برخی بازداشت ها و توقیف های اخیر ، آنها را مثال نقض سخن زیدآبادی آورده است! او ذیل این عنوان که «کاش احمد زیدآبادی سکوت می‌کرد» نوشته: « قبل از این سخن،  آیا یک لحظه به روزنامه‌نگاران بازداشتی یک سال اخیر فکر کرد و این سخن را گفت؟ به اینکه سایت انتخاب هفته پیش برای یک نقد توقیف شد فکر نکرد؟ قبل از این سخن، به هشت رسانه‌ای که در دو سال گذشته به دلایل مختلف توقیف شدند اندیشید؟ من فکر می‌کنم اتفاقا احمد می‌داند چه گفته و چرا گفته. و حتما می‌دانسته که هنوز الهه محمدی در زندان است و مادر و پدر او در رنج دوری فرزند چه کشیده‌اند. می‌داند که نیلوفر حامدی در زندان است و مادرش هر هفته از شهرستان چگونه خودش را به عشق دیدن دختر به تهران و زندان شهر می‌رساند. »

سایت بالاترین خیلی صریح‌تر فحش داده با این تیتر که «آقای زیدآبادی شرف نداشته‌ات را به چه فروختی؟» با اشاره به اینکه احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار به سایت خبر فوری گفت «احتمالا فحش بخورم» اما رسانه‌ها می‌توانند درباره سیاست، حجاب و خامنه‌ای نقد کنند و توقیف نمی‌شوند. نوشته: زیدآبادی ((شرف اهل قلم!)) قبلا گفته بود: «زندگی به اندازه ای زیباست که همه چیز را می توان قربانی آن کرد، مگر شرافت را ».

فحش‌باران شدن زیدآبادی اما بیش از همه در توییتر بود. مثلا حسین دهباشی نوشت: «جناب آقای زیدآبادی عزیز، نه کم‌سواد است و نه ترسیده و نه اهل معامله و نه نابینا. فقط -مثل لحظاتی از زندگانی هرکدام از ما- عاشق زندان‌بان‌اش شده...»

محمد آقازاده هم توییت کرد: «پیشنهاد می کنم احمد زیدآبادی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت شود هم مشکل مالی خودش حل شود و هم می تواندگره کور مشکلات اطلاع رسانی دولت را حل و از آزادی مطلقی که این دولت اعطا کرده !؟ دفاع کند،البته لابد می ارزد نام الهه محمدی همکار بازداشتی شان را فراموش و خواهرش الناز را نبیند».

در این بین البته برخی هم به دفاع از زیدآبادی برخواستند؛ مثلا مازیار خسروی روزنامه نگار نوشت: «شادروان #باستانی‌_پاریزی منش مردمان کویر را به آب قنات تشبیه می‌کند؛ مسافران در تابستان خنک و گوارایش می‌یابند و در زمستان، سرد و دل‌گزا. آب قنات اما همان است؛ این دیگرانند که گاه سردی‌شان می‌کند گاه گرمی. احمدآقا زیدآبادی از این جنس و جنم است. غوره‌های مویز مزاج، بُل نگیرند».

ناگفته نماند که سخنان اخیر زیدآبادی با واکنش اصولگرایان نیز همراه بود. مثلا عبدالله گنجی نوشت: «فحاشی به زیدآبادی برای تایید آزادی رسانه در کشور را ببینید پارسال که در دانشگاه شریف جهت مناظره با وی حاضر شدم به دانشجویان گفتم ایشان مخالف جدی ج.ا است و مرزبندی فکری ما حداکثری است اما ایشان با انصاف-اخلاق نسبتی دارد و برای مخالفت با نظام به هر پلشتی تن نمیدهد.دشمن قابل احترام».

شیخ فرهاد فتحی هم توییت کرد: «سخنان احمد زیدآبادی و سعید لیلاز یعنی عقلای اصلاح طلبان هم بعد یکسال فهمیدند که حرفهای خلاف واقع و پوپولیستی جز طوفانی در فنجان چای نتیجه دیگری ندارد و باید حقایق را گفت، الان به حرف مارسیدید و گفتید: نه وضع زندگی نوع مردم ما از دنیا بدتر است نه کسی بخاطر انتقاد باهاش کاری دارند.»

 

»

 

»

 

»

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها