دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

خاتمی سخنگوی جریان چپ نو شده ؟

کد خبر: 1244250

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

خاتمی سخنگوی جریان چپ نو شده ؟

گروه سیاست سایت فردا - در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

 

رسالت: خاتمی سخنگوی جریان چپ نو شده است

در چند دهه گذشته بیشتر مفاهیم و دسته‌بندی‌های سیاسی و اجتماعی دستخوش تغییر و حتی قلب ماهیت شده‌اند و به دنبال آن موضع افراد نیز عوض شده است.

روزنامه رسالت در این زمینه نوشته: شمار زیادی از فرزندان چپ جدید در آمریکا ، انگلیس و فرانسه و برخی هم در همین حوالی کشورمان در برخی کشورهای عربی زندگی می‌کنند. آن‌ها به پدرانشان می‌گویند یا شما بیایید آن‌طرف آب یا اگر می‌خواهید ما بیاییم فاتحه «جمهوریت» و «اسلامیت» نظام را بخوانید تا ما داخل بیاییم! حاصل این رویکرد چپ قدیم و چپ جدید، فتنه‌های ۷۸ ، ۸۸ ، ۹۸ و ۱۴۰۱ شده است این روند ادامه دارد تا ببینیم عاقبت این چپ‌روی و کفرپیشگی‌ چیست؟ پایان امسال انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را داریم. یک ضلع از اضلاع رقابت، همین جریان چپ نو است. متأسفانه خاتمی، سخنگوی جریان چپ نو شده است. او با ذهن حجاریان فکر می‌کند و با زبان تاجزاده سخن می‌گوید. بیانیه ۱۵ بندی او دربرگیرنده دیدگاهی است که چپ نو را با براندازان خارج‌نشین به همنوایی وامی‌دارد. با ادبیاتی که خاتمی در گویش سیاسی خود استخدام کرده است کشتی طوفان‌زده جریان چپ نو را به سمت بندر نهضت آزادی هدایت می‌کند. چپ نو همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد دولت روحانی گذاشت با افتضاح برجام، سرمایه اجتماعی خود را از دست داد. الآن چاره‌ای ندارد به سمت تحریم برود تا این ورشکستگی را به‌عنوان یک هزینه برای جمهوری اسلامی فاکتور کند. وظایف آن‌ها در برابر بحران‌آفرینی‌های آمریکا به‌ویژه هدف‌گیری آن‌ها علیه امنیت و وحدت ملی چیست؟! اگر می‌خواهند در کنار ملت بمانند حداقل در ادبیات سیاسی و نیز گفتمان سیاسی خود کلیدواژه‌هایی به کار ببرند که این حقیقت را که در کنار ملت هستند شفاف بیان کند. این تنها راه برای احیای سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان است.

 

خراسان عنوان کرد: تمایل به توافق خاموش و گام‌های متقابل

دولت بایدن مجوز انتقال 6میلیارد دلار پول ایران به قطر را صادر کرد، همزمان امیرعبداللهیان گفت: آماده‌ مذاکره بر مبنای سند سپتامبر هستیم.

روزنامه خراسان در این رابطه نوشته: در تنها توافق میان ایران و آمریکا در چند سال اخیر وضعیت بهاری است. آسوشیتدپرس همچنین خبر داده به اطلاعاتی دست یافته که بر اساس آن «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا معافیت تحریمی را اواخر هفته گذشته و یک ماه پس از این‌که مقام‌های ایرانی و آمریکایی بر سر این موضوع به توافق رسیدند، امضا کرده بود اما کنگره تا روز دوشنبه گذشته از این تصمیم مطلع نشده بود. مفاد کلی توافق پیش از این اعلام شده بود و انتظار می‌رفت معافیت تحریمی بر این اساس اعلام شود اما در این اطلاعیه، برای اولین بار بود که دولت آمریکا خبر داد 5 زندانی ایرانی را بر اساس توافق با تهران آزاد می‌کند. زیربنای این مانورهای پیچیده دیپلماتیک یک واقعیت قرار دارد: طرفین به مذاکره و دیپلماسی تمایل دارند. مذاکراتی که شاید تنها راه برای ازسرگیری و تداوم ان اجرای گام‌های متقابل و خاموش در چندین مرحله است تا این‌که پس از انتخابات آمریکا (در صورت انتخاب مجدد بایدن) بتوانند به سرعت مجموع اقدامات را احیانا تجمیع کنند. برخی هم معتقدند اکنون نیز چه‌بسا مذاکراتی در جریان است که معامله حاصل از آن به یک‌باره رونمایی می‌شود.

 

خرمشاد: سال گذشته تلاش کردند از جامعه ایران تقدس‌زدایی شود

محمد باقرخرمشاد، استادجامعه شناسی سیاسی دانشگاه علامه به روزنامه جوان گفته: در حدود 30 سال گذشته به واسطه فشار و تلاش شبکه‌های ماهواره‌ای وشبکه‌های مجازی نوعی مدرنیزاسیون از پایین و قبول هنجارهای مدرنیته در لایه‌های پایین اتفاق افتاده که فضای فرهنگی ایران را وارد یک دو قطبی کرده که در یک سوی آن نوعی تجددگرایی داوطلبانه وجود دارد و در یک طرف آن ارزش‌های سنتی و دینی قرار دارد که طبعاً‌ هم حاکمیت در این بخش دوم قرار دارد. در اتفاقات سال گذشته این دو گانگی و دوقطبی ایجاد شده با اثرپذیرها و مداخلات خارجی و با فوت یک فرد به عنوان جرقه ظهور و بروز پیدا کرد. مخالفان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در تحلیل‌های خود به این جمع بندی رسیدند که صرف مخالفت و یا زدن جمهوری اسلامی ایران کفایت نمی‌کند و این نظام ساقط نخواهد شد. در اتفاقاتی که در سال 1401 رخ داد تلاش شد از جامعه ایران تقدس زدایی شود. در واقع هر چیزی که رگه قدسی داشت مورد هجوم قرار گرفت. از ارزش‌های دینی تا ارزش های ملی. اتفاقاتی مثل پرچم سوزی هم در همین راستا قابل تحلیل است.

 

نسخه جام جم در مقابل جریان مخرب امنیت/ پیشگیری از تعارض‌های داخلی با وحدت ملی

توطئه‌چینی علیه ایرانیان به‌طور مستمر دنبال می‌شود و روزی نبوده که دشمنان و معاندین در فکر ضربه زدن به ایران نباشند.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: برخی با شعار وطن‌دوستی به جذب دل‌ها پرداختند اما در ادامه با اقدامات خائنانه و استفاده از برخی تکنیک‌ها از جمله پروپاگاندای رسانه‌ای، میهن‌مان را به ملجائی برای بیگانگان تبدیل کردند. با نگاهی به نقشه ترسیم شده برای سوریه می‌توان به ضرس قاطع عنوان کرد که سد امنیت آنها پس از تخریب وحدت ملی شکسته شد و ملت سوریه آواره غربت شدند. به همین دلیل است که از وحدت و امنیت به عنوان مهم‌ترین عوامل تأمین پایداری و توسعه در هر کشوری یاد می‌شود. وحدت ملی به افراد و گروه‌های مختلف در کشور کمک می‌کند تا تعارض‌ها و اختلافات داخلی را به سرعت حل‌و‌فصل کنند. این کار باعث می‌شود که دشمنان نتوانند از تضعیف اجتماعی و سیاسی بهره‌برداری کنند. کشور برخوردار از وحدت و امنیت ملی، در روابط بین‌المللی قدرت مذاکره بیشتری دارد. چنین کشوری با بهره‌مندی از این قدرت در مجامع بین‌المللی می‌تواند منافع ملی خود را به بهترین شکل ممکن حفظ کند. دشمنان عمدتا به این دلایل به تخریب وحدت و امنیت ملی علاقه دارند. آنها سعی می‌کنند با تحریک اختلافات داخلی، ایجاد ناهماهنگی و تشویش در کشور، امنیت و وحدت ملی را ضعیف کرده و به منافع خود برسند.

 

کیهان: برجام و اغتشاشات را پیشگویی کرده بودند

همواره بر سر اینکه اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد از پیش طراحی شده بوده و یا طی روندی طبیعی ایجاد شده بحث و گمانه‌زنی جریان داشته است.

روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: فصل هشتم سریال معروف «24» که در واقع آخرین فصل آن بود، از 17 ژانویه تا 24 ماه مه سال 2010 (28 دی ماه 1388 تا 4 خرداد 1389) مذاکرات هسته‌ایرئیس‌‌جمهوری اسلامی «کامیستان» به نام «حسن» با رئیس‌جمهوری آمریکا به نام «تیلور» در نیویورک را نشان می‌داد. در آن فیلم موضوعاتی مانند مذاکرات رو‌درروی هسته‌ای با ایالات متحده آمریکا (نه در قالب 5+1)، بازرسی‌های سرزده، کاهش سانتریفیوژها در حد کمتر از 6000 ، نگرانی از عدم تصویب مجلس و... مطرح می‌شدند که در آن سال اساسا قابل تصور نبودند. فیلم «جوکر» درباره شورش طبقه فرودست جامعه علیه طبقه فرادست همراه با تخریب اماکن عمومی و حمله به افرادی که نماد و نشانه برقراری نظم در جامعه هستند، تئوری جدیدی را پس از شورش‌های جلیقه زردهای فرانسه مطرح ساخت. آیا تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان‌هالیوود پیشگو هستند؟ پاسخ قطعا منفی است. پاسخ را می‌توان در فصل مشترک کمپانی‌های‌هالیوودی و کارخانه‌های اسلحه‌‌سازی و بانک‌ها و کارتل‌های اقتصادی و مراکز استراتژیک و تینک تنک‌ها یا‌اندیشکده‌های سیاسی در ایالات متحده آمریکا جست وجو نمود.

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها