افزایش صادرات ایران در آستانه 100 دلاری شدن نفت

کد خبر: 1244831

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: تهران با وجود تحریم‌های آمریکا، تولید و صادرات نفت خود را افزایش می‌دهد. علاقه به خرید نفت خام ایران در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، پس از تمدید کاهش عرضه توسط عربستان سعودی و روسیه که قیمت جهانی را افزایش داد، در حال افزایش است.

افزایش صادرات ایران در آستانه 100 دلاری شدن نفت

اگرچه پالایشگاه‌های مستقل کوچک چین نفت ایران را می‌خرند و ذخیره می‌کنند تا در هنگام افزایش تقاضا با قیمت بیشتر بفروشند، اما پالایشگاه‌های دولتی بزرگ چین همچنان از خرید نفت ایران خودداری می‌کنند.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران با حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز به بالاترین حد خود در چهار سال گذشته رسیده و بیش از ۸۰ درصد آن به چین ارسال شده است.

این افزایش صادرات در زمانی اتفاق می‌افتد که واشنگتن و تهران در حال مذاکره برای مبادله زندانیان و راه‌هایی برای آزاد کردن سرمایه‌های مسدود شده ایران در خارج از این کشور هستند.

مدیرعامل شرکت مشاوره «اف‌جی‌ایی» می‌گوید: با حفظ قیمت ارزان کنونی، واردات نفت خام چین از ایران می‌تواند از ۲۰۰ هزار بشکه در روز تا ۳۰۰ هزار بشکه افزایش یابد، و از ۱.۲ میلیون بشکه در روز به ۱.۳ میلیون بشکه برسد.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به رویترز گفت: ایالات متحده به اجرای تحریم‌ها علیه صنایع نفت و پتروشیمی ایران ادامه می‌دهد و فرار از تحریم‌ها برای ایران پرهزینه بوده است. شرکت‌های دولتی چین واردات و پالایش نفت ایران را از سر نگرفته‌اند زیرا تحریم‌های آمریکا و تهدید تحریم‌های ثانویه همچنان یک عامل بازدارنده است.

رویترز افزود: پکن مدت‌هاست که ضمن مخالفت با این سیاست واشنگتن، خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران شده است. ایران حدود دو میلیون بشکه در روز نفت خام و همچنین میعانات و محصولات مرتبط دیگر صادر می‌کند. به گفته منابع آگاه، تهران تولید خود را تا نزدیک به ۳.۶ میلیون بشکه در روز، یا نزدیک به حداکثر حدود چهار میلیون بشکه در روز افزایش داده است. تحلیلگران می‌گویند که گام‌های محدود ایران برای کاهش سرعت تولید اورانیوم نزدیک به تسلیحات ممکن است به کاهش تنش با آمریکا کمک کند، اما هیچ پیشرفت قابل توجهی به سمت توافق هسته‌ای گسترده‌تر قبل از انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده وجود ندارد.

گزارش رویترز در حالی منتشر شده که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد: بازار جهانی نفت در زمستان با کسری شدید مواجه خواهد شد. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، کاهش تولیدی که عربستان و روسیه تا پایان سال ٢٠٢٣ تمدید کردند به معنای کسری قابل‌توجه بازار در سه‌ماهه چهارم خواهد بود. در همین حال، قیمت نفت برنت با‌اندکی افزایش، به بیش از ۹۳.۵ دلار رسید.

بانک‌های آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت تا قبل از شروع سال ۲۰۲۴ (اوایل دی ماه امسال)، به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار خواهد رسید.

کیهان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها