هرتزوگ وضعیت تل‌آویو را «وحشتناک و تکان‌دهنده» خواند

کد خبر: 1246748

رئیس رژیم صهیونیستی با اظهار تأسف از درگیری‌های داخلی بین یهودیان ارتدکس و مخالفان کابینه «بنیامین نتانیاهو»، وضعیت تل‌آویو را «وحشتناک و تکان‌دهنده» توصیف کرد.

هرتزوگ وضعیت تل‌آویو را «وحشتناک و تکان‌دهنده» خواند

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه، ۲۶ سپتامبر به درگیری‌ها و وقایع تکان‌دهنده در خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی واکنش نشان داد؛ به ویژه درگیری‌هایی که بین طیفی از شهرک‌نشینان بر سر جدایی زنان از مردان در فضای عمومی هنگام برپایی مراسم روز غفران، مقدس‌ترین روز در سال عبری، رخ داد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «آی۲۴»، هرتزوگ طی سخنرانی در مراسم یادبود رسمی پنجاهمین سالگرد جنگ روز غفران صهیونیست‌ها گفت: در این زمان خاص، ما باید از گذشته درس بگیریم و به خوبی درک کنیم که تهدید داخلی، شدیدترین و خطرناک‌ترین تهدید برای اسرائیل است.

رئیس رژیم اشغالگر ادامه داد: همین دیروز، در میانه روز مقدس، دقیقاً پنجاه سال پس از شروع جنگ و در اولین شهر عبری، نمونه‌ای تکان‌دهنده و دردناک را دیدیم؛ از اینکه چگونه درگیری داخلی در درون ما تشدید می‌شود و به مرز خود می‌رسد.

هرتزوگ افزود: «چطور به این وضعیت وحشتناک رسیدیم؟ چگونه برادران بعد از پنجاه سال جنگ تلخ، در دو سنگر مقابل هم ایستادند؟ کسانی که به آتش این درگیری‌ها اضافه می‌کنند، تهدیدی واقعی برای اتحاد اسرائیل به شمار می‌روند».

وی در ادامه هشدار داد: «این روند هم‌اکنون باید متوقف شود. تفرقه، دوقطبی شدن و درگیری‌های بی‌پایان، خطری واقعی برای جامعه اسرائیل و امنیت آن هستند».

«بنیامین نتانیاهو» که خود از مسببان اصلی درگیری‌های صهیونیست‌ها شناخته می‌شود، در این مراسم یادبود مدعی شد: «گسترش دایره صلح یک فرصت تاریخی است و من با تمام وجودم به آن متعهد هستم؛ در عین حال منافع حیاتی کشور که مهمترین آن امنیت است را حفظ می‌کنم».

در حالی که انتشار خبر درگیری‌های تل‌آویو بین معترضان سیاسی و شهرک‌نشینان شرکت‌کننده در مراسم مذهبی روز غفران باعث تاسف، نگرانی و واکنش بسیاری از سران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی شده، نتانیاهو بیانیه‌ای درباره این درگیری‌ در منطقه دیزنگوف منتشر کرد و اظهار داشت: «مردم اسرائیل در روز غفران، اتحاد را طلب کردند؛ آن‌ها دنبال بخشش و اتحاد هستند».

وی ادامه داد: «در کمال تعجب، در کشور یهود، در مقدس‌ترین روز برای مردم یهود، تظاهرکنندگان چپ‌گرا در هنگام برپایی نماز، علیه یهودیان اقدام کردند. به نظر می‌رسد که هیچ محدودیت و هنجار و عرفی برای نفرت از افراط گرایان چپ وجود ندارد».

براساس گزارش رسانه‌های عبری، درگیری‌ها در مرکز تل‌آویو در روز یکشنبه و در آستانه تعطیلات روز غفران، در حالی رخ داد که سازمان‌دهندگان مراسم یهودیان و افراطیان ارتدوکس مدعی شدند که توسط تظاهرکنندگان مخالف کابینه نتانیاهو مورد حمله قرار گرفته‌اند.

شهر تل‌آویو شب گذشته، دوشنبه هم شاهد تظاهرات و برخوردهای خشونت‌آمیز در جریان مراسم‌های مربوط به روز غفران بود؛ طی این مراسمات گروه‌های مذهبی افراطی برای جداسازی مردان و زنان در میادین و خیابان‌های شهر تلاش می‌کردند که با اعتراض شهرک‌نشینان مواجه شدند.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» در این باره گزارش داده بود: «درگیری‌ها شب گذشته در میدان دیزنگوف، در آستانه روز غفران، بین صدها نفر از ساکنان تل‌آویو و برگزارکنندگان مراسمات مذهبی یهودی رخ داد»./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها