رئیس رژیم صهیونیستی هشدار داد

اسرائیل در وضعیت اضطراری

کد خبر: 1234854

رئیس رژیم صهیونیستی با هشدار درباره وضعیت اضطراری که در پی طرح تغییرات قضائی نخست‌وزیر این رژیم در فلسطین اشغالی ایجاد شده، خوستار حصول اجماع حداکثری بر سر این طرح شد.

اسرائیل در وضعیت اضطراری

رئیس رژیم صهیونیستی با هشدار درباره وضعیت اضطراری که در پی طرح تغییرات قضائی نخست‌وزیر این رژیم در فلسطین اشغالی ایجاد شده، خوستار حصول اجماع حداکثری بر سر این طرح شد.

 «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم موقت صهیونیستی امروز (دوشنبه) هشدار داد که این رژیم در پی طرح تغییرات قضائی کابینه تل‌آویو، در وضعیت اضطرار داخلی قرار گرفته است.

هرتزوگ با صدور بیانیه‌ای در بحبوحه رأی‌گیری کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) بر سر طرح تغییرات قضائی، از ائتلاف احزاب کابینه و همچنین احزاب مخالف خواست تا در مورد قانون تغییرات قضایی به اجماع برسند.

به نوشته وبگاه «عروتص شوع»، وی در این‌ بیانیه گفت: «ما در شرایط اضطراری داخلی هستیم، اکنون زمان مسئولیت‌پذیر بودن است، ما شبانه‌روز و به هر شکل ممکن برای یافتن راه حل تلاش می‌کنیم، امکان اجماع وجود دارد، اما هنوز خلأهایی هست که نیاز به مسئولیت‌پذیری طرفین دارد».

رئیس رژیم جعلی صهیونیستی با بیان اینکه اتباع این رژیم انتظار مسئولیت‌پذیری از ائتلاف کابینه دارند، افزود: «در این برهه حساس از ائتلاف کابینه می‌خواهم شجاعانه عمل کنند و دست خود را برای رسیدن به اجماع دراز کنند».

همزمان، سران احزاب اپوزیسیون تصمیم گرفتند در صورت عدم اجماع، از رای‌دادن در مورد معیار معقولیت طرح تغییرات قضائی نتانیاهو در قرائت سوم خودداری کنند.

«یائیر لاپید» رهبر احزاب اپوزیسیون نیز متعاقباً اعلام کرد که مذاکرات شکست خورده است و روند رای‌گیری چند ساعته برای تصویب تغییرات قضائی در کنست آغاز شده است.

از صبح امروز نیز صدها نفر از مخالفان در خیابان همه مسیرهای منتهی به کنست را مسدود کرده و حتی با پلیس هم درگیر و دو نفر زخمی شده‌اند.

نابسامانی سیاسی در فلسطین اشغالی که به کف خیابان هم کشیده شده به جایی رسیده که دیروز «اوریت فَرکاش هَکوهن» نمایندهٔ پارلمان رژیم موقت، در نطق خود گریه کرد و با بیان اینکه «اسرائیل تاکنون با چنین فاجعه‌ای مواجه نبوده است» خواستار «توقف ویرانی» شد.

تمام این اتفاقات در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم تروریست صهیونیستی بامداد یکشنبه برای قرار دادن «ضربان‌ساز مصنوعی» در قلب او زیر تیغ جراحان رفت./فارس

مذاکرات در رژیم موقت شکست خورد؛ کاهش ارزش پول و آغاز اعتصابات از امروز

طرفین درگیر در عرصه سیاسی فلسطین اشغالی پس از هفته‌ها اختلاف بر سر طرح موسوم به اصلاحات قضایی، به توافقی نرسیدند لذا ارزش پول رژیم صهیونیستی افت کرد و اعتصابات اقتصادی از امروز رژیم موقت را در بر می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، احزاب ائتلاف حاکم و احزاب معارض، امروز دوشنبه درباره بخش‌هایی از طرح موسوم به «اصلاحات قضایی» به توافق نرسیدند و اختلافات افزایش یافت. 

منابع رسانه‌ای در فلسطین اشغالی گزارش کردند، همه تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه حل میانه بین ائتلاف حاکم و مخالفان، درباره اصلاحات دستگاه قضایی به بن بست رسید و شکست خورد. برای همین احزاب عضو ائتلاف حاکم (کابینه) طرح را برای قرائت دوم و سوم در کنست (پارلمان) به رأی گذاشتند. 

هم اکنون اختلاف بر سر بخشی از این طرح به نام عدم معقولیت است. اصل معقول بودن ناظر به این است که اگر یک مصوبه کابینه، نامعقول باشد، دیوان عالی در رژیم موقت، حق دارد آن را ملغی کند اما بر اساس طرح پیشنهادی (که محدود شدن اختیارات دیوان و قضات تلقی می‌شود)، دیوان عالی نمی‌تواند چنین مصوبه نامعقولی را از این پس ملغی کند. 

قرائت یا خوانش اول این بند هفته گذشته رأی آورد و اکنون در کنست قرائت دوم و سوم آن در جریان است؛نتانیاهو و ائتلاف حاکم، از این تغییرات به عنوان «اصلاحات» یاد می‌کنند؛ اما مخالفان نتانیاهو، آن را کودتای قضایی، پایان دموکراسی یا آغاز دیکتاتوری در صحنه داخلی رژیم می‌دانند.

جلسه امروز کنست (پارلمان) رژیم موقت

 

اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی برای کاهش دادن اختلافات، پیشنهاد کرده بود که بخشی از طرح اکنون تصویب و بخش‌های دیگر تا یک سال به تعویق بیفتد اما یائیر لاپید رئیس معارضان اعلام کرد که گفت‌وگوها شکست خورده و توافقی حاصل نشده است. با این حال، هرتزوگ گفته تلاشش را ادامه می‌دهد.  

به گزارش هاآرتص، لاپید گفت، «همه تلاش ممکن خود را به کار گرفتیم. اما رسیدن به توافق با این دولت، محال است». او در بخشی از سخنان خود در کنست گفت، «طی ۲۴ ساعت گذشته دو پیشنهاد میانه مطرح شد. یکی از جانب هستادورت [اتحادیه کارگری] و دوم از جانب رئیس جمهور. هیچ یک نظر مرا جلب نکرد. شروط سختی برای آن گذاشتم که قبول نکردند. با این حال آماده گفت‌وگو بودم». «در هفته‌های گذشته صدها ساعت گفت وگو کردم. شما می‌دانید که اتفاق وحشتناکی دارد می‌افتد. و میدانید که اقلیت افراطی بر اکثریت اسرائیل استیلا یافته است. آنچه دارد رخ میدهد فاجعه‌ای است که می‌شد مانعش شد. می‌توانی آن را متوقف کنی». 

 

اصرار بر تصویب طرح 

در مقابل، اعضای ائتلاف حاکم، امروز در پارلمان، بر تصویب طرح و قانون شدن آن تأکید کردند. «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی، ضمن تأکید بر طرح اصلاحات قضایی از مذاکرات حل میانه انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه برخی در ائتلاف [حاکم] مذاکره می‌کنند و در اندیشه رسیدن به راه حل میانه هستند که طرح قانون را بی‌محتوا کنند. هر گونه راه حل میانه‌ای در رأی گیری برای موضوع لغو اصل عدم معقولیت، لکه ننگی بر پیشانی کل احزاب راست خواهد بود».

سقوط شاخص بورس و کاهش ارزش پول

در واکنش به بالا گرفتن اختلافات سیاسی، و خبر لاپید از شکست مذاکرات، شاخص بورس تل‌آویو از ۱.۸ تا ۱.۹ درصد کاهش یافت. همچنین ارزش شِکِل [واحد پول رژیم موقت اسرائیل] کاهش یافت و هر دلار به ۳.۶۴۵ شکل رسید. 

افزایش بهای کرایه حمل و نقل عمومی 

«آیلت برون» خبرنگار اسرائیلی (شبکه ۱۲) امروز در توییتی اعلام کرد، «در بحبوحه مربوط به طرح اصلاحات قضایی و رأی گیری در پارلمان، افزایش کرایه حمل و نقل عمومی از فردا اجرایی می‌شود. این افزایش یک ماه به تعویق افتاده بود و بحث‌هایی در جریان بود اما در لحظه حقیقت، شما میبیند که هزینه معیشت اصلا اولویت [مسئولان] نیست و مردم تاوان می‌دهند». 

 

بازداشت 12 نفر؛ آغاز اعتصاب‌های جدید از امروز در بخش اقتصادی

همزمان که معترضان در خیابان از صبح مسیرهای منتهی به پارلمان را مسدود کردند، شماری از معترضان با پلیس درگیر شدند. امروز پلیس رژیم موقت، دست کم دوازده نفر را بازداشت کرد. 

«فروم کسب و کار اسرائیل» که در بر گیرنده ۱۵۰ نفر از بزرگ‌ترین شرکت‌های موثر در اقتصاد رژیم موقت اسرائیل است، اعلام کرد که از امروز دوشنبه در اعتراض به تلاش‌های تضعیف دستگاه قضایی، اعتصاب می‌کند. این اعتصاب شامل مراکز تجاری، جایگاه‌های سوخت (پمپ بنزین)، شرکت‌های فناوری، دفاتر وکالت و خدمات حقوقی و کارخانه‌ها می‌شود. 

این فروم اقتصادی، همچنین شامل بانک «لئومی»، «هبوعلیم»، «میزراحی طفحوت»، «بانک بنلئومی» و همچنین شرکتهای بیمه «هرئیل» و «یاشر» و همچنین مراکز تجاری وابسته به شرکت «ایزرائیلی» و «بیگ» و شرکت «نتووا» و «سوپر فارم» و شبکه «شوبرسال» و شرکتهای دیگر است. 

 

پیشنهاد جدید برای فرار از بحران

لحظاتی قبل از به رأی گذاشتن قرائت دوم طرح اصلاحات قضایی، یک پیشنهاد مطرح شد برای اینکه اعضای ائتلاف حاکم برخی ملاحظات مخالفان را بپذیرند و طرح به کمیسیون قانون اساسی ارجاع شود تا با تعدیل کردن متن طرح، نزد مخالفان و موافقان مقبول بیفتد. بر اساس این پیشنهاد، سایر بندهای طرح از جمله بندی که خواستار تغییر ترکیب کمیته تعیین قضات است، بین شش ماه تا یک سال به تعویق بیفتد تا طرفین به توافق برسند. 

تهدید به سرنگونی کابینه 

روزنامه هاآرتص در وبسایت خود به نقل از منابعی در ائتلاف حاکم نوشت، وزیر دادگستری (یاریو لوین) و رئیس کمیته قانون اساسی در کنست (سیمخا روتمن) و وزیر امنیت داخلی (ایتمار بن گویر) تهدید کرده‌اند اگر بخش عدم مقبولیت در طرح اصلاح قضایی همانطور که هست، تصویب نشود، کابینه را ساقط میکنند. 

در مقابل، یووال گالانت وزیر جنگ رژیم موقت تلاش میکند بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر) را متقاعد کند که یکی از تحفظات مخالفان را بپذیرد تا راه حل میانه‌ای حاصل شود و سایر بندهای طرح بعدا بحث شود.

تهدید سرنگونی کابینه | کل اسرائیل

رسانه‌های اسرائیلی از جمله هاآرتص و یدیعوت آحارونوت نوشتند، همزمان که دوربینهای تلویزیونی تقابل تند یوآو گالانت وزیر جنگ و یاریو لوین وزیر دادگستری را در پارلمان نشان دادند، یائیر لاپید رئیس معارضان طرح مذکور در توییترش نوشت، بن گویر تهدید به سرنگونی کابینه میکند و نتانیاهو با تن دادن به خواسته افراطی‌ها تهدید به سرنگونی اسرائیل میکند. /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها