واکنش ایران به بیانیه مداخله‌جویانه انگلیس

کد خبر: 1248181

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به مداخله‌های انگلیس در خصوص پرتاب ماهواره تصویربرداری نور ۳ واکنش نشان داد.

واکنش ایران به بیانیه مداخله‌جویانه انگلیس

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز چهارشنبه بیانیه مداخله جویانه وزارت خارجه انگلیس در خصوص پرتاب ماهواره تصویربرداری "نور 3" را محکوم کرد.

طبق اعلام وزارت امور خارجه، کنعانی در واکنش به این بیانیه اظهار داشت: دستیابی به پیشرفت‌های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا-فضا، حق مسلّم جمهوری اسلامی ایران بوده و اینگونه اظهارات  مداخله جویانه که حاکی از عصبیت و نگرشهای خودمحورانه  رژیم انگلیس نسبت به پیشرفت‌های ایران اسلامی است، در عزم ملت ایران برای پیشرفت در حوزه علم و فناوری خللی ایجاد نخواهد کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که «چنین مواضع خصمانه رژیم انگلیس در قبال ملت ایران مسبوق به سوابق تاریخی بوده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: به رغم برخی تفاسیر برخاسته از تمایلات یکجانبه گرایانه برخی طرف‌ها، وفق مقررات بین‌المللی، محدودیتی در خصوص فعالیت‌های علمی و کاربردی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات فضایی وجود ندارد و بر این اساس کشورمان تحمیل چنین رویکردهای نامتعارف را کاملا مردود شمرده و با قاطعیت رد می‌کند.

کنعانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق موازین و مقررات بین‌المللی و در راستای تحقق حقوق خود بویژه حق توسعه و پیشرفت، استفاده از فناوری‌های صلح آمیز در مسیر توسعه علمی - تحقیقاتی را برای خود محفوظ دانسته و در این مسیر منتظر نظرات برخی کشورهایی که در صدد تحمیل آرا و اقدامات یکجانبه خود بر دیگران هستند، نخواهد بود.

هفته گذشته سومین نسخه از ماهواره نور (با نام نجم) توسط پرتابگر قاصد که هر دو متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌اند، با موفقیت پرتاب شد و در مدار قرار گرفت. این پرتاب برای اولین بار در حضور جمعی از افراد غیرنظامی شامل دانش‌آموزان و دانشجویان انجام شد که علاوه بر اطمینان دست‌اندرکاران به اجرای موفق، تجربه بسیار خوبی برای نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به این حوزه بود.

وزارت خارجه انگلیس روز گذشته مدعی شد که پرتابگر قاصد از فناوری برای توسعه یک سامانه موشکی بالستیک دوربرد استفاده می‌کند.

انگلیس با عصبانیت از پیشرفت‌های ایران در این زمینه افزود که تهران علیرغم درخواست های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه موشکی بالستیک خود این اقدام را انجام داده است.

در این بیانیه ادعا شده است: اقدامات ایران بی‌توجهی این کشور به محدودیت‌های بین‌المللی را بیشتر نشان می‌دهد./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها