کیهان : آخرین تحفه برجام هم گندیده از آب در آمد

کد خبر: 1251177

علی‌رغم ادعاهای واهی رسانه‌های زنجیره‌ای، درست در همین زمان موعد هشت ساله اجرای برجام و پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت، تروئیکای اروپایی و ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع موشکی و پهپادی ایران اعمال کردند و تصمیم به تداوم تحریم‌ها علیه اشخاص و نهاد‌های مربوطه کرده‌اند.

کیهان : آخرین تحفه برجام هم گندیده از آب در آمد

روزنامه زنجیره‌ای اعتماد در شماره روز پنج‌شنبه 27 مهر ماه خود و در گزارشی با عنوان آخرین ارمغان برجام به بررسی فرا رسیدن هشتمین سال اجرای برجام یا روز موسوم به روز انتقال در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت پرداخته و در بخشی از این گزارش عنوان می‌دارد:« با تمام این تفاسیر، می‌توان در بُعد حقوقی روز 18 اکتبر 2023 را یک دستاورد بزرگ برای ایران ارزیابی کرد چرا که آمریکا و اروپا به وضوح می‌دانند که هرگونه تحریم تسلیحاتی آنها تنها پشتوانه یک‌جانبه دارد و فاقد هر گونه حمایت بین‌المللی خواهد بود. در بُعد سیاسی و دیپلماتیک نیز 18 اکتبر یک دستاورد بزرگ برای ایران خواهد بود.»

علی‌رغم ادعاهای واهی رسانه‌های زنجیره‌ای، درست در همین زمان موعد هشت ساله اجرای برجام و پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت، تروئیکای اروپایی و ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع موشکی و پهپادی ایران اعمال کردند و تصمیم به تداوم تحریم‌ها علیه اشخاص و نهاد‌های مربوطه کرده‌اند. اگر صادرات و واردات تسلیحاتی ما همیشه مربوط به کشورهای غیر غربی بود که همین‌طور نیز هست و در شرایطی که چین و روسیه بارها اعلام کردند که مخالف تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در زمان برجام بودند چه دلیلی وجود داشت که پس از هشت سال به چنین روزی برسیم. به چه دلیلی تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی باید تمدید تحریمی هشت ساله را که اجماعی درباره آن وجود نداشت قبول کند؟

جدا از این که چرا باید تحریم تسلیحاتی ایران علی رغم اینکه روسیه و چین در این مورد در مذاکرات هسته‌ای مخالف تمدید آن بودند پنج و هشت سال تمدید شود و جدای از اینکه در قطعنامه 2231 لحنی به مراتب تند‌تر در قبال بحث تمدید تحریم‌های موشکی نسبت به برجام وجود دارد اکنون پس از هشت سال از اجرای برجام شاهد آن هستیم که اکثریت قریب به اتفاق تحریم‌های پیشا برجام با شدت بیشتر درحال اجرا هست و شدت این تحریم‌ها در مقاطعی همچون سال‌های 99 و 1400 که با بی‌عرضگی دولت وقت همراه بود به قدری بود که فروش نفت ایران به کمترین میزان در دوران پس از انقلاب اسلامی رسیده بود.

تمامی تحریم‌های گذشته با بهانه‌های دیگر وضع شد و افرادی که امضای کری را تضمین می‌دانستند بی‌شرمانه هنوز هم از پیشگاه ملت ایران بابت این خسارت محض طلب شرمندگی و بخشش نکرده‌اند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها