«فردا» گزارش می‌دهد:

پشت پرده سیاسی‌کار‌ی‌های برجامی اصلاح‌طلبان و ظریف

کد خبر: 1251663

به نظر می‌رسد ظریف و اصلاح‌طلبان بار دیگر بصیرت درک موقعیت سیاسی روز در عرصه بین‌المللی را ندارند.

پشت پرده سیاسی‌کار‌ی‌های برجامی اصلاح‌طلبان و ظریف

گروه سیاست سایت فردا: به تازگی محمد جواد ظریف و رسانه‌های اصلاح‌طلب به بهانه رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران بر اساس موعدی که در برجام مشخص شده بود، به نوعی جشن گرفته‌اند و مدام بر این محور سخن می‌گویند که این ما بودیم که توانستیم برجام را به نتیجه برسانیم و از این مسیر در نهایت اصولگرایان و دولت را به ناکارآمدی در حوزه مذاکرات متهم می‌کنند که چرا نتوانستند برجام را احیا کنند.

در نقد چنین سخنانی چند نکته قابل طرح است:

نخست آنکه ظریف و اصلاح‌طلبان به زمینی سوخته افتخار می‌کنند؛ به این معنی که اگر برجام می‌توانست مشکلات ایران را رفع کند، ساختارش اصلا نباید اجازه می‌داد که آمریکا از آن خارج شود؛ بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای. در واقع شرایط کنونی یعنی تحریم‌های یک‌جانبه و سنگین آمریکایی‌ها نتیجه توافقی است عقیم که محمدجواد ظریف، حسن روحانی و اصلاح‌طلبان به آن افتخار می‌کنند. در ایام مذاکرات برجامی منتقدان سیاست‌های دولت این تذکر را می‌دادند که باید از غربی‌ها ضمانت‌ اجراهای کافی گرفته شود تا نتوانند برجام را برهم بزنند و این جدای از انتقادهای گسترده محتوایی به مفاد برجام بود اما گفته می‌شد همین توافق ضعیف هم باید ضمانت اجرای لازم را داشته باشد اما ظریف در جواب می‌گفت امضای کری تضمین است. با این اوصاف مشخص نیست ظریف و دوستانش دقیقا به چه چیزی افتخار می‌کنند.

دوم آنکه همان‌طور که بارها گفته شده است، توافق بد در نگاه نیروهای انقلابی بهتر است بی‌توافقی نیست؛ چه آنکه اگر بنا بود مذاکره‌کنندگان کنونی هم همان مسیر ظریف و تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی را بروند، خیلی پیش از اینها نتیجه حاصل شده بود زیرا روش ظریف کنارآمدن با غربی به هر قیمتی بود.

سومین مسئله آن است که تحریم‌های تسلیحاتی بعد از هشت سال رفع شده است؛ هشت سالی که دقیقا به واسطه برجام چه منافعی برای ایران حاصل شده است؟ اگر امروز دستگاه دیپلماسی در پی احیای برجام است به دلیل آن است که دولت راه رسیدن به هر گزینه دیگری را بست و برای رفع تحریم‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام بهترین راه احیای همان برجام است. از طرفی جمهوری اسلامی فارغ از دولت‌ها به امضاهایش متعهد است ولو آنکه امضایی پای توافقی ضعیف به واسطه اهمال‌های دولت یازدهم و دوازدهم.

در پایان گفتنی است بسیار عجیب است ظریف و اصلاح‌طلبان در شرایطی از به نتیجه‌رسیدن با غربی‌ها ابراز شادمانی می‌کنند که همان غربی‌ها اکنون حامیان اصلی صهیونیست‌ها در حمله به مردم بی‌دفاع غزه‌اند و به نظر می‌رسد بار دیگر اصلاح‌طلبان و ظریف و نزدیکانشان بصریت درک موقعیت سیاسی روز در عرصه بین‌المللی را ندارند؛ مانند همان‌زمان که مذاکره می‌کردند برای مذاکره و می‌گفتند توافق بد بهتر از بی‌توافقی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها