«فردا» گزارش می‌دهد:

اختلاف اصولگریان، خیال خام اصلاح‌طلبان/ پشت پرده فضاسازی‌های تازه اصلاح‌طلبان چیست؟

کد خبر: 1253294

اصلاح‌طلبان با علم به اینکه خودشان نه می‌توانند به وحدت برسند و نه سرمایه اجتماعی‌ای دارند، می‌خواهند چنین القاء کنند که اصولگرایان هم دچار اختلاف‌اند.

اختلاف اصولگریان، خیال خام اصلاح‌طلبان/ پشت پرده فضاسازی‌های تازه اصلاح‌طلبان چیست؟

گروه سیاست سایت فردا: پس از برگزاری اجلاس بزرگ «مبنا» توجه گروه‌های سیاسی به این موضوع جلب شد که اصولگرایان در این دوره از انتخابات می‌توانند به وحدتی حداکثری برسند؛ چه آنکه در همین اجلاس «مبنا» بسیاری از شخصیت‌های سیاسی جناح اصولگرا شرکت داشتند و حضور سه شخصیت مهم یعنی قالیباف، حدادعادل و رضایی نشان داد قدرت اجماع‌سازی میان اصولگرایان بیش از هر زمان است.

چنین شرایطی به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامده و سعی می‌کنند هر طور که شده القا کنند که در میان اصولگرایان اختلاف وجود دارد؛ شاهد آنکه روزنامه شرق در گزارشی سعی در تقسیم‌بندی اصولگرایان داشته و با نام‌بردن از مبنا، جبهه پایداری، شریان و شورای وحدت به نوعی تلاش کرده بگوید میان این چند جریان اختلافاتی در کار است. اصلاح‌طلبان در شرایطی می‌کوشند از اختلاف اصولگرایان سخن بگویند که اولا تشکیل اجلاس مبنا نشان داد جبهه اصولگرایی در بهترین شرایط خود برای رسیدن به وحدت حداکثری به سر می‌برد و ثانیا کار خود اصلاح‌طلبان از اختلاف گذشته است و آنها در میان خود دچار شکاف‌های عمیق سیاسی و بلکه ایدئولوژیک شده‌اند؛ به طوری که برخی از آنها با تکیه بر اصول انقلاب اسلامی باور به شرکت در انتخابات دارند و برخی دیگر اساسا نمی‌خواهند خود را در دایره جمهوری اسلامی تعریف کنند و بیشتر تمایل دارند نزدیک به اپوزیسیون قلمداد شوند. این شکاف به قدری گسترده است که حتی برخی از اصلاح‌طلبان سخن از احتمال انشعاب هم می‌زنند. حالا در این شرایط جالب است که آنها بر اختلافات اصولگرایان تأکید می‌کنند!

اما شاید دلیل این روش رسانه‌ای اصلاح‌طلبان در همین نکته اخیر یعنی گسترده‌بودن اختلافات درونی خودشان نهفته باشد؛ به این معنی که آنها تصور می‌کنند اگر اصولگرایان در انتخابات پیش رو بتوانند به لیست واحد برسند و همه گروه‌های شاخص‌شان با یکدیگر ائتلاف کنند، مجالی برای اصلاح‌طلبان باقی نمی‌ماند. در حقیقت اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند اندک کورسوی امیدشان در انتخابات نه تکیه بر وجوه ایجابی خودشان بلکه اختلاف میان اصولگرایان است زیرا آنها در شرایط کنونی نه دیگر سرمایه اجتماعی خاصی دارند و نه توان اجماع‌سازی درون‌تشکیلاتی دارند؛ به همین دلیل امید دارند تا اصولگرایان به وحدت انتخاباتی نرسند. اما این تصور خیالی بیش نیست نیست زیرا اصولگرایان نشان داده‌اند همواره به وحدت می‌رسند ولو دیرهنگام؛ چه آنکه شواهد حاکی از آن است که مشخصا در این دوره از انتخابات گام‌های مهم وحدت خیلی زودتر از موعد انتخابات برداشته شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها