آقای ظریف! مگر ما آغاز کننده جنگ و تحریم بوده ایم؟

کد خبر: 1254989

آقای ظریف متاسفانه به گونه ای سخن می گوید که ایران خواستار و مشتاق جنگ و تحریم است و غرب و آمریکا عامل و بانی تنش و جنگ و تحریم نیستند.

آقای ظریف! مگر ما آغاز کننده جنگ و تحریم بوده ایم؟

به گزارش سرویس سیاسی فردا -محمد جواد ظریف در سخنرانی جدید خود با استفاده از حقوق بین الملل و نقد ساختار سازمان های بین المللی و با استفاده از فکت های تاریخی، رژیم اشغالگر صهیونیستی را زیر سوال برد که ریشه در سابقه او در سازمان ملل و وزارت خارجه دارد اما در بخشی از صحبت های خود به حوزه سیاست داخلی وارد شد و جملات مبهم و نادرستی را بیان کرد که جای نقد و تامل دارد.

ظریف در این جلسه آکادمیک گفت که اگر به ایران حمله شود، مردم آسیب می بینند نه مسئولان. همان گونه که در تحریم ها هم مردم آسیب اصلی را دیدند. ظریف مانند همیشه زمانی که پا به سیاست داخلی می گذارد مرتکب اشتباه های بزرگ می شود که شاید ناشی از درک نادرست او از مناسبات جهانی و مسائل سیاسی کشور باشد.

این سخنان که در خود قطبی ساز و فعال کننده شکاف دولت- ملت است به نحوی بیان شده که انگار حاکمان ایران بدون توجه به منافع مردم به دنبال ایجاد جنگ هستند. و همین حاکمان هم از تحریم به سود خود و به ضرر مردم سود می برند. بیان این جملات در حالی که آقای ظریف به خوبی می دانند حاکمیت ایران پس از انقلاب هرگز به دنبال جنگ طلبی نبوده و شروع کننده جنگی نبوده است، عجیب است. ایشان حتما مطلع هستند که در پی قطعنامه ۵۹۸ ، عراق به عنوان متجاوز و شروع کننده جنگ شناخته شد. جمهوری اسلامی در حالی که به دنبال ایجاد جنگ نبوده در عین حال با افزایش قدرت نظامی ، ایجاد بازدارندگی کرده و خطر جنگ را از کشور دور کرده است. البته قرار بود در یک تور نظامی این اقتدار به آقای ظریف نشان داده شود.

در عین حال خود آقای ظریف به خوبی می دانند که برجام تلاشی برای رفع تحریم ها بود که بر خلاف آنچه دولت متبوع شان گمان می کرد ، ضمانت اجرایی نداشت و در دولت ترامپ ، آمریکا از آن خارج شد. آقای ظریف متاسفانه به گونه ای سخن می گوید که ایران خواستار و مشتاق جنگ و تحریم است و غرب و آمریکا عامل و بانی تنش و جنگ و تحریم نیستند.

آقای ظریف که از مصاحبه با سعید لیلاز طعنه زنی و کنایه گویی را به مرحله جدیدی برده حتما به عنوان وزیر خارجه باید مراقب وارد شدن به مسائل سیاست داخلی باشد چرا که تبحر چندانی در این حوزه ندارد و تخصص خود در حوزه روابط بین الملل را هم زیر سوال خواهد برد. گرچه برخی اعتقاد دارند که کانتکست او در روابط بین الملل هم غربی است و با گفتار انقلابی فاصله دارد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها