«فردا» گزارش می‌دهد

مردم از اصلاح‌طلبان روی گرداندند یا صندوق رای؟

کد خبر: 1257454

روزنامه‌های اصلاح‌طلب رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان را رویگردانی از صندوق رأی جا می‌زند این درحالی است که اگر به واکاوی دلایل کم شدن شور انتخاباتی در سال‌های اخیر بپردازند، خواهند دید که ناکارآمدی آنها سبب بی‌میلی مردم بوده است.

مردم از اصلاح‌طلبان روی گرداندند یا صندوق رای؟

گروه سیاست سایت فردا - جریان اصلاحات بعد از تاکتیک نخ‌نمای تهدید به تحریم و مشارکت دقیقه نودی در انتخابات، رویه دیگری در پیش گرفته است. این رویه چیزی نیست غیر از دامن زدن به بی‌میلی بخشی از جامعه که اتفاقا به خاطر ناکارآمدی همین جریان از انتخابات و تغییرات در سطح قدرت ناامید شده است. 

می‌دانیم که مردم در دو انتخابات اخیر کوچک‌ترین اقبالی به اصلاح‌طلبان که با کارنامه‌ای پراشتباه و خسارت‌بار مناصباش را ترک کردند نشان ندادند. اصلاح‌طلبان اما به‌جای واکاوی دلایل عدم مقبولیتشان نزد مردم سعی دارند این موضوع را به کل شرایط کشور و حاکمیت تسری دهند.

شاهد آنکه روزنامه آرمان ملی به نقل از علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب نوشته: در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان با کاهش سرمایه اجتماعی و کاهش مشارکت مردم مواجه هستند. شرایط به شکلی است که حتی بدنه جریان اصلاحات نیز تمایلی برای حضور در انتخابات ندارد چه برسد به آرای خاکستری.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزوده: در گذشته اصلاح طلبان مردم را حامی خود می دیدند و در چنین شرایطی می توانستند در شرایط اطمینان تصمیم گیری کنند.در شرایط کنونی متغیر حضور مردم در انتخابات غیر قابل پیش‌بینی شده است. البته این وضعیت هم برای اصلاح طلبان وجود دارد و هم برای حاکمیت.

او همچنین ادامه می‌دهد: بدون حضور مردم دادن لیست نیز دیگر نمی‌تواند نتیجه بخش باشد و چیزی را تغییر بدهد.در واقع اصلاح‌طلبان از دو رکن اصلی انتخابات یعنی داشتن کاندیدا و مردم محروم هستند.در چنین شرایطی جریان اصلاحات در شرایطی قرار گرفته که به صورت ناخواسته در انتخابات آینده از رقابت های انتخاباتی حذف شده است.

صوفی و همفکرانش در جریان اصلاح‌طلبی اگرچه که درباره نداشتن کاندیدا اغراق و سیاه‌نمایی می‌کنند اما در زمینه از دست دادن بدنه اجتماعی کاملا حق دارند. این جریان بعد از هشت سال دولت روحانی و مجلس دهم و شورای شهر پنجم و آن همه اشتباه مدیریتی و ناکامی دیگر امیدی به بازیابی بدنه اجتماعی خود ندارد.

اشتباه سیاسیون در این طیف سیاسی اما آن است که به جای واکاوی دلایل این اوضاع خود، سعی دارند که روی گردان شدن مردم از جریان اصلاحات را رویگردانی از صندوق رای جا زده و به کل جریانات سیاسی کشور تسری دهند! بدیهی است که این رویکرد آنها را به جایی نخواهد رساند و نه سبب احیای سرمایه اجتماعی خواهد شد و نه می‌تواند کرسی‌های قدرت را از آنها کند. آثار و تبعات این نادیده گرفتن حقیقت و واقعیات دیر یا زود برای اصلاح طلبان روشن خواهد شد اما تعلل در درک این حقایق قطعا نتیجه خوبی برایشان نخواهد داشت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها