یوسفیان ملا در گفت‌وگو با «فردا»:

اصلاح قانون به بانک مرکزی استقلال می‌دهد؟

کد خبر: 1259417

نماینده ادوار مجلس گفت: تا مادامی که مدیری از مدیر دیگری حکم می‌گیرد عملا تحت نظر و فرمان مدیر بالادستی خود قرار دارد.

اصلاح قانون به بانک مرکزی استقلال می‌دهد؟

گروه سیاست سایت فردا: موضوع ساماندهی و کنترل بانک‌ها از جمله چالش‌های همیشگی بانک مرکزی بوده است. سبب نیز آن است که قانون بانک مرکزی از سال 1351 تا کنون هیچ گاه اقتدار لازم را برای ساماندهی بانک‌ها نداشته و همواره شاهد بی‌انضباطی‌هایی در این حوزه بوده‌ایم. وضعیتی که بارها و بارها مورد نقد کارشناسان و مسئولان و حتی رهبری انقلاب قرار گرفته است. در نتیجه آسیب‌هایی که این وضعیت دارد، مجلس شورای اسلامی دست به اصلاح قانون زد و بسیاری از کارشناسان معتقدند که در پی این اصلاح قانون شاهد استقلال بانک مرکزی خواهیم بود. در این بین اما گروهی از کارشناسان نیز چندان امیدوار نیستند.

عزت الله یوسفیان ملا از جمله چهره‌هایی است که در گروه دوم قرار می‌گیرد. او در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره اصلاح قانون بانک مرکزی گفت: وضعیت تفاوتی نخواهد کرد چون در قانون جدید نیز رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی را انتخاب می کند بنابراین اوضاع تغییری نخواهد کرد. در واقع هر کسی حکم ریاست بانک مرکزی را بدهد می تواند در آنجا دخالت و امر و نهی هم بکند.

وی افزود: حالا ممکن است قانون جدید بانک مرکزی در حوزه دخالت ها یکسری دست اندازها و موانعی ایجاد کند اما در کلیات مسئله تغییری ایجاد نخواهد شد. تا مادامی که مدیری از مدیر دیگری حکم می گیرد عملا تحت نظر و فرمان مدیر بالادستی خود قرار دارد.

این کارشناسی مسائل اقتصادی ادامه داد: روسای بانک های خصوصی الان به مراتب قدرت شان از رئیس بانک مرکزی بیشتر است، به ویژه آنکه خیلی از آنها قبلا از مدیران ارشد بانک مرکزی بودند و خوب بر قوانین و مقررات اشراف دارند. اصلا بانک مرکزی جرأت ندارد از آنها چیزی بخواهد. حتی استعلامات بانک مرکزی را این بانک ها جواب نمی دهند.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: حتی اگر انتصاب ریاست بانک مرکزی با رأی مجلس باشد، باز تفاوتی در کلیات مسئله ایجاد نخواهد شد چون بالاخره رئیس جمهوری باید گزینه پیشنهادی را به مجلس معرفی کند. در مجموع با قانون جدید شاید یکسری پیچیدگی ها در انتصابات بانک مرکزی به وجود آید اما در حالت کلانش اتفاق خاصی نمی افتد.

یوسفیان افزود: اگر رئیس بانک مرکزی وقتی انتخاب شد تا 10 سال به هیچ وجه قابل تغییر نباشد جز در مواردی که مرتکب جرم شود، در آن صورت می توان گفت رئیس بانک مرکزی تا حدودی مستقل است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها