پایه‌گذار جنگ غزه مُرد

کد خبر: 1259523

هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق امریکا در دهه ۱۹۷۰ روز پنج‌شنبه در سن صدسالگی درگذشت. با مرگ او، بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران نقش تأثیرگذار کیسینجر را در تحولات بین‌المللی به ویژه در غرب آسیا بازگو کرده‌اند. همزمانی مرگ کیسینجر با جنگ اخیر در غزه، طعنه‌آمیز است

پایه‌گذار جنگ غزه مُرد

درگیری‌های اخیر در غزه که بزرگ‌ترین تقابل بین اسرائیل و مقاومت فلسطین به شمار می‌رود، ریشه در تحولاتی دارد که سیاسیون سابق امریکا آن را مین‌گذاری کرده‌اند و کیسینجر یکی از این افراد تأثیرگذار در مناقشه فلسطین بود که با مرگش، تخم کینه‌ای که او و یارانش در کمپ‌دیوید کاشتند اکنون در غزه به ثمر نشسته که نتیجه آن ریخته شدن خون هزاران فلسطینی است که با چراغ سبز و حمایت‌های بی دریغ واشینگتن انجام می‌شود.

به گزارش «جوان» هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق امریکا در دهه ۱۹۷۰ روز پنج‌شنبه در سن صدسالگی درگذشت. با مرگ او، بسیاری از رسانه‌ها و تحلیلگران نقش تأثیرگذار کیسینجر را در تحولات بین‌المللی به ویژه در غرب آسیا بازگو کرده‌اند. همزمانی مرگ کیسینجر با جنگ اخیر در غزه، طعنه‌آمیز است. این سیاستمدار امریکایی و یهودی در مناقشه فلسطین در دهه‌های گذشته نقش محوری داشته است تا پایه‌های لرزان رژیم جعلی را مستحکم کند. سایت «عرب‌نیوز»، روز جمعه در گزارشی با این عنوان که چرا کیسینجر در بین اعراب منفور است، به نقش مخرب او در شکل‌دهی به تحولات منطقه اشاره کرده است. بر اساس این گزارش، کیسینجر به دلیل نقشش در شکل دادن به سیاست خارجی ایالات متحده، به ویژه در قبال خاورمیانه، شخصیتی بحث‌برانگیز در جهان عرب تلقی می‌شد. برای بسیاری، اقدامات او به بی‌ثباتی دامن زد و منافع استراتژیک را بر اصول اخلاقی ترجیح داد و میراثی از مانور‌های ژئوپلیتیکی را به قیمت عدالت و حقوق بشر به جا گذاشت. کیسینجر نقش مهمی در تقویت روابط بین ایالات متحده و اسرائیل ایفا کرد و سیاست خارجی ایالات متحده را مجبور کرد تا به نفع رژیم صهیونیستی تغییر موضع دهد.

کیسینجر همچنین به عنوان یک میانجی مهم در مدیریت تنش‌ها میان اسرائیل و کشور‌های عربی شناخته شده بود. او در سال ۱۹۷۳ پس از حمله غافلگیرانه کشور‌های عربی به رژیم صهیونیستی که در ایام تعطیلات یهودیان موسوم به «یوم کیپور» صورت گرفت، با برقرای یک پل هوایی زمینه تأمین سلاح و تجهیزات نظامی برای اسرائیل را فراهم کرد. بر اساس گزارش‌ها در آن زمان بیش از ۲۲ هزار تن انواع تسلیحات از امریکا به سرزمین‌های اشغالی سرازیر شد تا اشغالگران بتوانند در برابر اعراب به پیروزی دست یابند. همچنین، کیسینجر در آن جنگ علاوه بر حمایت قاطع از اسرائیل، سعی کرد این‌گونه وانمود کند که رفاه و بقای رژیم صهیونیستی، مرهون کمک‌های امریکا است.

ننگ «کمپ‌دیوید»

کیسینجر به دنبال منزوی کردن فلسطینیان به نفع اسرائیل بود. در سال ۱۹۷۵، او یک «یادداشت تفاهم» را با اسرائیلی‌ها امضا کرد که تضمین می‌کرد امریکا سازمان آزادیبخش فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد یا با آن مذاکره نخواهد کرد، مگر اینکه جنبش فلسطین موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد. نقش او در توافقنامه بحث‌برانگیز کمپ‌دیوید بین مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۸ نیز باعث شد فلسطینی‌ها به حاشیه بروند. بسیاری این توافق را نوعی فروش آرزو‌های ملی فلسطینیان برای داشتن کشور مستقل می‌دانستند. روزنامه نیویورک‌تایمز هم در باره نقش مهم کیسینجر در سازش بین مصر و اسرائیل نوشت: «او از طریق ۳۳ روز سفر به منطقه - سفر رفت و برگشتی که «دیپلماسی شاتل» نامیده می‌شد- اسرائیل و مصر را متقاعد کرد که گفتگو‌های مستقیم را آغاز کنند و امتیازات قابل‌توجهی بدهند. جلسات ماراتن او در قدس، قاهره و دمشق به هموار کردن راه برای توافقنامه کمپ‌دیوید کمک کرد، که به طور رسمی به وضعیت جنگی بین اسرائیل و مصر پایان داد، به باز کردن مسیر روابط دیپلماتیک بین دو کشور کمک کرد و به خروج اسرائیل از شبه‌جزیره سینا منجر شد.» به گفته این روزنامه، «کیسینجر یک شخصیت کلیدی در تاریخ مدرن خاورمیانه است و میراث او در جنگ فعلی غزه منعکس شده است». برن کارلیل، سخنگوی فدراسیون صهیونیستی استرالیا گفت: «کیسینجر یک یهودی بسیار بسیار مغرور بود. اما مطلقاً، در درجه اول، به ویژه در زندگی حرفه‌ای خود، منافع ایالات متحده را در درجه اول، فراتر از هویت یهودی خود، فراتر از اسرائیل قرار داد.»

از این رو، می‌توان گفت تخم کینه تنش‌هایی را که اکنون در سرزمین‌های اشغالی بین گروه‌های مقاومت و اشغالگران در جریان است، افرادی مانند کیسینجر کاشته‌اند تا فلسطینیان نتوانند در سرزمین اجدادی خود دولت تشکیل دهند. به نوعی کیسینجر را می‌توان معمار و طراح جنگ‌افروزی در فلسطین اشغالی دانست که همه چیز را به نفع اشغالگران طراحی کرده است. الان هم دولت امریکا همان مسیری را می‌رود که کیسینجر و دوستانش در دهه ۱۹۷۰ ایجاد کرده‌اند تا با حمایت‌های نظامی و سیاسی، رژیم صهیونیستی را سر پا نگه دارند.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها