در نشست خبری؛

واکنش کنعانی به تلاش کنگره آمریکا برای بلوکه شدن پول‌های آزاد شده ایران / شورای امنیت در گروگان آمریکاست /شهادت مستشاران ایران در سوریه، بدون پاسخ نخواهد ماند

کد خبر: 1260024

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با کذب خواندن ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه واشنگتن به دنبال توسعه دامنه جنگ در غزه نیست، گفت: متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل، در گروگان آمریکاست.

واکنش کنعانی به تلاش کنگره آمریکا برای بلوکه شدن پول‌های آزاد شده ایران / شورای امنیت در گروگان آمریکاست /شهادت مستشاران ایران در سوریه، بدون پاسخ نخواهد ماند

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در یک نشست خبری ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: متأسفانه این جنایات با شدت ادامه دارد و امروز صبح خبرهایی منتشر شد که رژیم صهیونیسیتی یکی دیگر از بیمارستان‌های فعال در غزه را مورد هدف قرار داده است. این اقدامات به شدت محکوم است. وی افزود: مجامع بین‌المللی نسبت به این جنایات ددمنشانه، مسؤولیت جدی دارند.

کنعانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدامات دیپلماتیک برای بازداشتن کاخ سفید در مدیریت جنگ غزه قابل پیگیری است گفت: نقش مستقیم و غیر قابل انکار آمریکا در جنایات جنگی بسیار روشن است؛ عملیات طوفان‌الاقصی به عنوان یک اقدام مشروع علیه رژیم اسرائیل نشان داد که هیمنه این رژیم، پوشالی است.

وی تصریح کرد: متأسفانه رژیم صهیونیستی در پی تلاش برای جبران بخشی از شکست خود در عملیات طوفان‌الاقصی است؛ کشتار بیش از ۱۶ هزار شهروند فلسطینی که مطابق آمار بیش از ۷۰ درصد آن، زنان و کودکان هستند، نشان‌دهنده این شکست است.

کنعانی تاکید کرد: آمریکا در مقابل این همه کشتار و فجایع، عملاً در کنار رژیم اسرائیل قرار گرفته است. گزارشات متعددی از سوی منابع آمریکایی منتشر شده که آمریکا تجهیزات جدیدی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است که جای تأسف دارد.

وی افزود: وزیر دفاع آمریکا اشاره می‌کند به اینکه حمایت آمریکا از امنیت رژیم اسرائیل، هیچ‌گاه قابل مذاکره نبوده و نخواهد بود؛ لذا ما (آمریکا) کمک‌هایی را به اسرائیل کردیم تا حماس، کاری را که در ۷ اکتبر انجام داده را دیگر تکرار نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا رسماً اعلام می‌کند که اصل جنگ، علیه ملت فلسطین است؛ آمریکایی‌ها هم که بارها پیغام دادند ما به دنبال گسترش دامنه جنگ نیستیم، کذب محض است چرا که نمی‌توان هم تسلیحات در اختیار رژیم قرار دهند اما ادعای دیگری را داشته باشند.

کنعانی گفت: ایران، حمایت از مظلوم و ملت تحت اشغال فلسطین را یک اصل اساسی و انسانی و مهم تلقی می‌کند که این مسئله باید مورد توجه همه سازمان‌های بین‌المللی باشد. وی افزود: متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل در گروگان آمریکاست و دولت آمریکا از قدرت و میزبانی خودش در مقر سازمان ملل در ایجاد اقدامات نامطلوب سوءاستفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه سازمان‌های بین‌المللی که می‌توانند ایفای نقش کنند، تعامل کرده است.

کنعانی درباره طرح کنگره آمریکا مبنی بر مسدودسازی اموال ایران گفت: متأسفانه برخی نمایندگان کنگره آمریکا نشان داده‌اند بیش از آنکه نماینده مردم آمریکا باشند، نماینده لابی رژیم صهیونیستی در کنگره هستند؛ اینکه کنگره آمریکا همانند دولت آمریکا چشم بر جنایت علیه ملت فلسطسن ببندد و بخواهد تعهدات قانونی دولت آمریکا نسبت به دولت و ملت ایران را نقض کند، صحیح نیست.

وی اضافه کرد: دولت آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی خودش و توافق انجام‌شده با ایران در ارتباط با منابع ارزی آزادشده با مشارکت کشورهای ثالث موظف و متعهد به تعهدات خودش است و ما نیز در این مورد، تضمین‌های لازم را اخذ کرده‌ایم چراکه در طول سالیان متمادی، آمریکا ثابت کرده که قابل اعتماد نیست؛ این منابع در دسترس ایران بوده و هست.

کنعانی در مورد سفر وزیر خارجه عمان به ایران افزود: روابط ما با عمان، بسیار مستحکم و دیرینه و توسعه‌یافته در زمینه‌های مختلف است و این روابط دوجانبه مبتنی بر منافع مشترک دو کشور است. در گفتگوهای دیشب، موضوعات دوجانبه اعم از اقتصادی و سیاسی مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در آستانه بیستمین کمیسیون اقتصادی ایران و عمان هستیم گفت: ایران و عمان بر تلاش‌های حداکثری جهت توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه کرانه باختری و کوچاندن اجباری مردم غزه تاکید دارند؛ همچنین دو کشور متفق هستند آنچه در حال انجام توسط رژیم است، قابل تحمل نیست و لذا سازمان‌های بین‌المللی در این باره مسؤولیت جدی دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: موضوع اساسی مورد بحث در دیدار دیشب وزرای امور خارجه ایران و عمان، مسئله فلسطین بود اما دولت عمان نسبت به موضوع مذاکرات برای رفع تحریم‌ها علیه ایران اهتمام زیادی دارد و ایران از این حسن نیت، قدردانی می‌کند.

کنعانی همچنین در مورد سفر هیأت پارلمانی عراق به ایران گفت: این سفر در استمرار همکاری‌های خوب و سازنده میان ایران و عراق در زمینه‌های مختلف است؛ موضوع مهم مورد گفت‌وگو در این سفر، پیرامون مسئله فلسطین و پایان بخشیدن به جنایات علیه مردم مظلوم غزه بود.

وی افزود: تلاش‌ها و ابتکارات دولت عراق برای ایجاد تحرکات منطقه‌ای ارزشمند است و در سایه وجود این نگاه مشترک، علاوه بر گفت‌وگوی دوجانبه، موضوع فلسطین هم مورد بحث قرار گرفت. کنعانی اظهار کرد: ایران و عراق در منطقه پیرامون امنیت، منافع مشترک دارند و دو کشور برای تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن برای ارتباطات سازنده اقتصادی و تجاری، تاکید دارند.

کنعانی تاکید کرد: همکاری‌های نظامی خوبی بین طرفین در طول سالیان متمادی وجود داشته و امنیت در منطقه برای دو کشور حائز اهمیت است. وی اضافه کرد: امنیت در منطقه، یک مقوله یکپارچه و به هم پیوسته است و ایران همواره تاکید کرده که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند امنیت منطقه را فراهم کنند و حصور نیروهای بیگانه مخل امنیت و ثبات در منطقه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: دولت آمریکا نمی‌تواند واکنش ملت‌ها و گروه‌های مختلف در منطقه را با اتهام‌زنی، متوجه طرفی غیر از خودش کند. حضور آمریکا در منطقه مخل امنیت و ثبات منطقه‌ای است؛ بنابراین آنچه می‌تواند به تأمین امنیت در منطقه کمک کند، خروج نیروهای بیگانه از منطقه و عدم حمایت از رژیم اسرائیل است.

کنعانی در مورد آخرین وضعیت رفع تحریم‌ها و ادعاهای اخیر رافائل گروسی، گفت: از مدیرکل آژانس انتظار داریم که اظهارات خود را در چارچوب وظایف حرفه‌ای و به دور از سیاسی‌کاری مطرح کند؛ موضوعات سیاسی ما با اروپا، قابل تأمل است؛ بارها تاکید کرده‌ایم در حالی که ایران ذیل برجام به تعهدات خود پایبند بوده، این آمریکا بود که به صورت غیر قانونی از برجام خارج شد و تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه ایران اعمال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: متأسفانه تروئیکای اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) هیچ توجهی نسبت به عدول دولت آمریکا از تعهدات خود، نداشتند؛ خروج آمریکا از برجام، نقض صریح و فاحش قطعنامه ۲۲۳۱ است. بر اساس برجام، تعهداتی متقابل وجود دارد.

کنعانی گفت: موضوعات مورد توجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه با آقای بورل مطرح شد؛ از جمله اینکه ایران بر اساس موافقت‌نامه جامع پادمان، به همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی ادامه می‌دهد؛ مسئله فلسطین هم به طور جدی در این گفت‌وگوی تلفنی مورد نظر قرار گرفت.

وی در مورد شهادت دو تن از مستشاران ایران در سوریه و پاسخ ایران به این جنایت، گفت: جمهوری اسلامی در ارتباط با هر تعرضی که به منافع ایران وارد شود، پاسخ می‌دهد؛ لذا اقدام علیه منافع ایران و نیروهای مستشاری کشورمان در سوریه، بدون پاسخ نخواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران، هیچ اقدام ضد ایرانی را از سوی دشمنان، بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

کنعانی در مورد سناریوی مورد انتظار از عملکرد گروه‌های مقاومت علیه رژیم اسرائیل، گفت: شکست رژیم اسرائیل در این جنگ، مسلم و آشکار است. رژیم صهیونیستی در پرتو این جنگ، نه تنها شکست راهبردی ۷ اکتبر را جبران نخواهد کرد بلکه شکست‌های دیگری را نیز تجربه می‌کند.

وی اضافه کرد: جنگ علیه غزه، شکست‌های اخلاقی رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم را قطعاً تعمیق و توسعه خواهد داد و این رژیم هیچ جایگاهی نزد افکار عمومی ندارد. کنعانی افزود: ملت فلسطین نه در ۲ ماه گذشته بلکه در طول چند سال متمادی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی مقاومت کرده است؛ آن‌هایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، در جنایات این رژیم مسؤولیت مستقیم دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تشکیل کارگروهی برای تحریم رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ایران، تحریم رژیم صهیونیستی را اقدامی ضروری و اخلاقی تلقی می‌کند و بر اساس تأکیدی که رهبر انقلاب داشتند، کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل شده و ایران، سلسله اقدامات دیپلماتیک با کشورهای مختلف انجام داده است. کنعانی گفت: حمایت از فلسطین، یک اصل اخلاقی و مسؤولیت بین‌المللی است و ایران در این باره تلاش‌های خود را انجام می‌دهد.

وی در مورد سفر وزیر امور خارجه به روسیه افزود: این سفر در چارچوب نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر، انجام می‌شود که فردا وزیر امور خارجه در این نشست شرکت خواهد کرد. کنعانی همچنین در مورد سفر رئیس‌جمهور کوبا به ایران گفت: سفر رئیس‌جمهور کوبا در چارچوب دعوت آقای رئیس‌جمهور به تهران انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط ایران و کوبا، دیرینه و ریشه‌دار و مبتنی بر انگیزه سیاسی و اقتصادی میان دو کشور است؛ در ارتباط با مسائل بین‌المللی دو کشور از دیرباز رویکردهای مشترک خوبی داشته‌اند.

کنعانی با اشاره به اتهام‌زنی‌های آمریکا مبنی بر هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی تصریح کرد: ادعاهایی که مطرح می‌شود، بدون ارائه سند و مدرک است که حتی قابلیت راستی‌آزمایی هم ندارند. آمریکایی‌ها اکنون در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را متهم به ایجاد بی‌ثباتی کنند چراکه دولت آمریکا، یک طرف جنگ در منطقه است.

وی تاکید کرد: گروه‌های مقاومت در منطقه، نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما به آن‌ها دستورالعملی را ابلاغ کرده‌ایم؛ ادعاهای بی‌اساس ارسال پهپادهای ایرانی به یمن هم فرافکنانه است که در راستای تلاش برای انحراف اذهان عمومی ملت‌ها، صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیشنهاد عربستان مبنی بر همکاری نظامی با ایران گفت: اخباری با هدف‌های مختلف سیاسی در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود که نباید جدی گرفته شوند؛ روابط ایران و عربستان به خوبی پیش می‌رود.

کنعانی در مورد میزبانی پارلمان اروپا از سرکرده گروهک تروریستی نیز گفت: این یک دوگانگی آشکار از سوی اروپاست و ایران این رفتارهای دوگانه را فراموش نخواهد کرد. سازمان تروریستی منافقین، سابقه جنایت‌کارانه‌ای در خصوص ملت ایران دارد و لکه ننگ اینگونه اقدامات تروریستی، با آب ناپاک بعضی‌ها که بر دستان آنان می‌ریزند، هرگز پاک نخواهد شد؛ ایران، رفتارهای دوگانه [اروپایی‌ها] را نادیده نخواهد گرفت.

وی همچنین در مورد ادعای آمریکا پیرامون برنامه موشکی ایران گفت: برخی طرف‌ها به دنبال سرپوش گذاشتن بر واقعیت تلخ فلسطین هستند و لذا با طرح موضوعات واهی، اذهان عمومی را به سمت دیگری هدایت کنند که با رویکرد سیاسی و انگیزه‌های خاصی صورت می‌گیرد./ مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها