دکتر قالیباف در مراسم بزرگداشت روز دانشجو:

درباره طرح شفافیت رفتار سیاسی نداشتیم / طرح استیضاح وزیر کشور مربوط به اقدام معاون سیاسی نبود /به دنبال سهم خواهی از لیست‌های انتخاباتی نیستم

کد خبر: 1260479

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو با بیان اینکه آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام شما دانشجویان می‌دانم گفت: آرمان‌خواهی همراه با واقع‌بینی کشور را نجات می‌دهد.

درباره طرح شفافیت رفتار سیاسی نداشتیم / طرح استیضاح وزیر کشور مربوط به اقدام معاون سیاسی نبود /به دنبال سهم خواهی از لیست‌های انتخاباتی نیستم

 محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که صبح امروز(چهارشنبه، 15 آذر ماه) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات با حضور تشکل‌های دانشجویی برگزار شد، بعد از اینکه نمایندگان این تشکل‌ها پرسش‌ها و مسائل خود در حوزه‌های مختلف را به صورت صریح و شفاف مطرح کردند، اقدام به پاسخگویی به آنها در فضایی صمیمانه کرد. این نخستین بار است که یکی از سران قوا برای حضور در مراسم روز دانشجو به یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی رفته است.

یقین دارم انتخابم برای حضور در دانشگاه آزاد به مناسبت روز دانشجو، انتخابی درست بوده است

دکتر قالیباف در ابتدای این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان که به مناسبت روز دانشجو که روز شهید و روز دشمن شناسی است، گفت: امروز زیبایی‌هایی را در جمع دانشجویان حاضر در دانشگاه آزاد دیدم و شنیدم که در محافل دانشجویی دیگری که حضور پیدا کرده بودم به این شکل ندیده و نشنیده بودم و لازم است در فضای دانشجویی حاضر به صراحت بگویم که حتی مورد نقد برخی دانشگاه‌های دیگر برای انتخاب دانشگاه آزاد جهت حضور در مراسم روز دانشجو واقع شدم اما امروز یقین پیدا کردم که این انتخاب درست بوده است.(این بخش از سخنان رئیس مجلس مورد تشویق دانشجویان حاضر در جلسه قرار گرفت.)

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مطالب یکی از دانشجویان درباره عدم روشن بودن موضع مجلس درباره شفافیت، توضیح داد: تنها طرحی که در مجلس به‌عنوان نخستین نفر به امضا رساندم، طرح شفافیت بود و امروز 220 نفر از نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به صورت برخط با مردم به اشتراک می‌گذارند که با مراجعه به وبگاه مجلس می‌توانید به صورت شفاف آن را ببینید.

آرمان‌خواهی همراه با واقع‌بینی کشور را نجات می‌دهد

وی در ادامه خطاب به حضار، با بیان اینکه به یکایک شما افتخار می‌کنم و آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام شما می‌دانم، عنوان کرد: امروز مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که آرمان‌گرایی توأم با واقع‌بینی و شجاعت است که کشور را نجات می‌دهد. شفافیت انجام شد و در حال حاضر بیش از 220 نفر از نمایندگان آرای خود را شفاف می‌کنند اما ما باید مسیر قانون را طی کنیم.

دکتر قالیباف یادآور شد: اصلاح آیین نامه مجلس نیازمند دو سوم آرا است از این رو رأی گیری آن سخت است؛ وقتی طرح شفافیت را در مجلس به رأی گذاشتیم از دو سوم تنها سه رأی کمتر آورد. من شخصاً به‌عنوان محمدباقر قالیباف نماینده تهران برای این موضوع قول دادم ولی این قول همه نمایندگان نبود. با این حال به نظر من شفافیت یک ضرورت است. شما می‌گویید رفتار سیاسی کرده‌ام اما اینگونه نیست بلکه این مسیر را به علت اهمیت آن در کشور دنبال کردیم. می‌دانید هر موضوعی که به مجلس بیاید و رأی نیاورد نمی‌توان آن در مدت زیر 6 ماه مطرح کرد اما همان قانون تبصره‌ای دارد که می‌گوید اگر چنانچه ضرورتی پیش آمد و حدود 100 نفر از نمایندگان مجدد آن را درخواست کردند، قابل طرح است از این رو با پیگیری مجدد آن را اصلاح کرده و در صحن رأی تصویب آن را گرفتیم.

علت تصمیم‌گیری مجمع درباره طرح واردات خودرو کارکرده باید شفاف شود

رئیس قوه مقننه در ادامه به موضوع خودرو اشاره کرد که در مجلس به تصویب رسید تا جلوی رانت گرفته شود و افزود: خودرو، رانتی دارد که انحصاری است و علیرغم گذشتن 45 سال از انقلاب هنوز این رانت وجود داشت که باعث عقب ماندگی کشور در این حوزه از کشورهای همسایه شده و نتوانسته‌ایم در آن سیر صعودی داشته باشیم؛ با این حال جلوی واردات خودرو گرفته شد تا به تولید داخلی کمک شود اما نشد از این رو در مجلس واردات خودروی کارکرده با شرایط خاصی به تصویب رسید که با رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان در نهایت به مجمع تشخیص رفت و در آنجا نیز به علت اینکه واردات مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است با آن مخالفت شد.

دکتر قالیباف ادامه داد: از این رو ما این بحث را داشتیم که باید علت تصمیم مجمع شفاف شود چرا که ما استدلال‌های خود را به صورت شفاف در مجلس بیان کردیم و مردم باید از نظرات و آرای در مجمع هم مطلع شوند که چه کسی و به چه دلیلی مخالف یا موافق بوده است؛ آیا این سیاسی کاری است؟

وی ادامه داد: البته ما نمی‌گوییم همه مسائل شفاف شود بلکه همین موضوعات مورد اختلاف باید شفاف باشد. مجمع، نیروهای عزیز و نخبه‌ای دارد که بر اساس قانون اساسی انتخاب شده‌اند و ما نباید در آیین‌نامه داخلی آنها دخالت کرده و تعیین تکلیف کنیم اما بحث ما این است اگر اختلافات مجلس با شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی به مجمع می‌رود و تا قبل آن همه مردم از روند اطلاع دارند، چرا از بعد آن مطلع نباشند لذا معطلی آن به دلیل همین فراز و نشیب‌ها بود.

موضوع صحبت من با رهبر معظم انقلاب که به ایشان گفته‌ام بر موضوع عزل و نصب‌ها تأکید نکنند، کذب محض است

دکتر قالیباف در ادامه توضیحات خود درباره طرح شفافیت عنوان کرد: در نهایت از آنجایی که طرح شفافیت در مجلس تصویب شد اما به قانون تبدیل نشد، با نظر نمایندگان این تصمیم را گرفتیم که از آنجایی که مردم خواستار شفافیت آرای نمایندگان بودند این موضوع را در مجلس پیگیری کرده و آرا را به صورت شفاف دربیاوریم که البته معتقد بودیم شورای نگهبان و مجمع نیز باید این بخش‌ها، رأی گیری‌ها را شفاف کنند البته با مجمع در نهایت به این اجماع رسیدیم که بخشی از این صحبت‌ها قابل توجه بوده و قرار شد بر اساس منطق موجود، بخشی از آن پیش برود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به موضوع عزل و نصب‌ها، عنوان کرد: به طور قطع حرفی که زده می‌شود که من به رهبر معظم انقلاب گفته‌ام موضوع عزل و نصب را تأکید نکنید، دروغ محض است و دقیقاً عکس این حرف زده شده است و من خدمت ایشان عرض کردم پارسال که شما گفتید اینها ناراحت شدند و من هم تأکید کردم که باید رعایت شود و اگر صلاح دانستید شما هم تذکر بدهید که رعایت کنند. ضمن اینکه حضرت آقا خودشان تصمیم می‌گیرند و ما نمی‌توانیم برای ایشان تعیین تکلیف کنیم لذا هرکس این حرف را زده از اساس دروغ گفته و در ثانی علاوه بر دروغ حتی‌ شأن رهبری را نیز رعایت نکرده است.

جلوی دخالت‌های در عزل و نصب تا جایی ایستادم که اجازه ادامه فعالیت یکی از نمایندگان در هیأت رئیسه را ندادم

وی در ادامه با بیان اینکه من شخصاً از افرادی بوده‌ام که حتی جلوی دخالت‌ها در برخی از عزل و نصب‌ها را گرفته‌ام، اظهار داشت: حضرت آقا فرمودند که در مجلس قومیت گرایی نکنید. بعضی از دوستان ما در مجلس این کار را کردند که بنده خودم با یکی از این افراد که در مجموعه هیأت رئیسه بود برخورد کردم به این معنا که برای مدتی فرصت اینکه روی صندلی رئیس مجلس در زمانی که من در صحن مجلس نبودم بنشیند را ندادم که از من سوال کرد چرا به من صندلی نمی‌دهید که به او گفتم دلیل آن روشن است چرا که من و شما از حضرت آقا شنیدیم که نباید براساس قومیت تصمیم گیری کنیم اما شما از این صحبت‌ها می‌کنید؛ من نمی‌توانم شما را از مجلس بیرون کنم اما این فرصت را به شما نمی‌دهم چرا که به فرمان حضرت آقا عمل نکرده و یا ناقص اجرا کردید.

دکتر قالیباف ادامه داد: آقای رئیس جمهور وقتی اعضای هیأت دولت را معرفی کرد در بخشی از سخنان خود در صحن مجلس گفتند هیچکس در انتخاب وزرا به وی فشار نیاورده و این موضوع را دنبال نکرده است و اعلام کرد که شخصاً افراد را انتخاب و به مجلس معرفی کرده که البته مجلس هم به آنها رأی داد.

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس در ادامه تأکید کرد: اکنون که پشت این تریبون هستم می‌گویم حتی یک مورد در عزل و نصب‌ها از سطح وزیر گرفته تا پایین ترهرگز دخالت نکرده و حتی پیشنهادی نیز نداده‌ام و صرفاً اگر مورد مشورت رئیس جمهور قرار می‌گرفتم اعلام نظر کرده‌ام آن هم در شرایطی که رئیس جمهور افراد را معرفی می‌کرد و از من اولویت میان آنها را پرسید که اعلام مشورت کردم اما حتی برای بررسی هم گزینه ندادم.

استعفای معاون سیاسی وزیر کشور، براساس تصمیم شخصی وی بود و مجلس هیچ فشاری به وزیر نیاورد

دکتر قالیباف در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه آقای وحیدی دوست بیش از 40 ساله بنده است، گفت: من به برخی نمایندگان که عمدتاً می‌گفتند باید مدیران تغییر کنند و تأکید داشتند که من هم پیگیری کنم گفتم این کار را انجام نمی‌دهم و خدا را شاهد می‌گیرم نه تنها تاکنون این موضوع را پیگیری نکرده و تماسی نگرفته‌ام بلکه حتی به نمایندگان هم گفتم اگر پیشنهادی در این خصوص داده شد، نباید راساً برای عزل یا نصب کسی ورود کنید البته مجلس حق دارد تحقیق و تفحص در راستای نظرات خودانجام دهد و با اگر به این نتیجه رسید که وزیری شایسته نیست او را استیضاح کند اما نباید درباره معرفی وزیر بعدی فشار بیاورد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در رابطه با معاون سیاسی وزیر کشور دیدید که آقای وحیدی در اهواز صحبت کرد و گفت معاون سیاسی خودش استعفا داد و دوم اینکه باید دید آیا کار معاون سیاسی در آن بخشنامه قانونی بود؟ اگر قانونی بود چرا همان روز که وزیر برای سرکشی به سیل‌زدگان به اردبیل رفته بود گفت از این بخشنامه مطلع نبوده و بندهای 2، 4 و 6 آن خلاف قانون است و با آن مخالفت کرد تا حذف شد.

شخصاً با استیضاح وزیر کشور قبل و بعد از موضوع معاون سیاسی وی، مخالف بودم

وی در ادامه با اشاره به توضیحاتی که بعد از این قضیه در صحن مجلس ارائه داد، اظهار کرد: طرح استیضاح آقای وحیدی حدود 6 ماه قبل از موضوع بخشنامه معاونت سیاسی وزارت کشور با بیش از 40 امضا مطرح شده بود و هیچ ارتباطی به اقدام معاون سیاسی وی نداشت چرا که اصلاً آن زمان آقای خرمشاد معاون سیاسی بود.

دکتر قالیباف در ادامه با بیان اینکه وزیر کشور شخصاً درباره جایگزینی معاون سیاسی خود خبر داد، یادآور شد: این موضوع خود به خود سیاسی شد چون بعد از استعفای وی، آقای وحیدی قول داد که این جابجایی را صورت دهد اما زمان برد و باعث شد موضوع سیاسی‌تر شده و مجلس حساس‌تر شود.

وی اضافه کرد: یک طرح استیضاح با ۱۱بند از قبل مطرح بود و من چون با موضوع اسیتضاح وزیر، هم پیش از قضیه معاون سیاسی وی و هم پس از آن مخالف بودم چرا که در آستانه انتخابات قرار داریم و این موضوع به مصلحت و منطقی نبود اما بعد از رفتن معاون سیاسی، برخی جریانات سیاسی از این موضوع بسیار سوء استفاده کردند.

وی تأکید کرد: اگر جابجایی‌ها صورت می‌گیرد دلیل آن این نیست که نماینده‌ای در عزل و نصب بخشدار و استاندار دخالت کرده ولی اگر دخالتی صورت گرفته قطعاً رسیدگی نیز کرده‌ایم و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان به موضوع ورود و برخوردهای لازم را صورت داده است.

دست در جیب مردم کردن ما را به پیشرفت نمی‌رساند بلکه فقیرتر می‌شویم/ اگر دخالتی در عزل و نصب‌ها از سوی نمایندگان رخ داده، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان برخوردهای لازم را صورت داده است

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با یادآوری این مطلب که مجلس یازدهم استیضاح وزیر صمت به علت موضوع خودرو را دنبال کرد، عنوان کرد: اگر رهبری می‌گویند مجلس انقلابی است چون کارکرد آن انقلابی است. دولت در مدت سپری شده از فعالیت خود ۵ وزیر و یک یا دو معاون رئیس جمهور را تغییر داده است چرا که آقای رئیسی به مردم قول داده بود که با کسی عهد اخوت نبسته است و اگر کسی ضعف داشت او را جابجا می‌کند و این کار را کرد از این رو برای دولت و مجلس مهم است که دولت خودش تصمیم بگیرد. ما نیز در مجلس به دولت نظارت داریم و در جلسات سران قوا مباحث را مطرح می‌کنیم تا تنش سیاسی درست نشده و به حاشیه نرویم.

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس با بیان اینکه ما به‌عنوان نماینده مردم در مجلس معتقدیم که قطعاً نیازمند تحول و شجاعت در تصمیم‌گیری‌های سخت، تلخ و مهم هستیم، گفت: ما در کشور نیازمند تأمین منابع هستیم که البته در یک قدمی ما است از این رو نباید برای پیشرفت کشور دست در جیب مردم کرده و از جیب آنها به پیشرفت برسیم که پیشرفتی حاصل نمی شود، بلکه فقیرتر می‌شویم به ویژه قشر مستضعف.

براساس قانون جدید انتخابات، دلایل رد صلاحیت باید اعلام شود

دکتر قالیباف در ادامه با اشاره به‌تدوین قانون جدید انتخابات و تکالیف شورای نگهبان، گفت: ما شورای نگهبان را مکلف کردیم اگر کسی را رد صلاحیت می‌کند، دلیل رد صلاحیت را به فرد بگوید و اگر هم خواست رسانه‌ای کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه امروز در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی نداریم، اذعان کرد: این حرف را با بیش از ربع قرن تجربه کار در نهادهای مختلف می‌زنم که اگر خود را حزب اللهی، انقلابی و ایرانی واقعی می‌دانیم و به‌دنبال ساختن یک ایران قوی هستیم، باید ناکارآمدی کشور را حل کنیم.

وی افزود: امروز جنگ با آمریکا یعنی سامان دادن مسائل و حل مشکلات داخل کشور و کارآمد کردن آن؛ این موضوع اساس کار ماست و اگر این کار را نکنیم حتما مدیون شهدا، مدیون شهید صادقی و سایر جوانان هستیم.

همواره بزرگان سیاسی به دلیل مسئولیت دادن به افراد جوان به من خُرده گرفته‌اند

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت ایجاد تحول در کشور و تکیه بر جوانان گفت: من همواره مورد نقد برخی افراد سیاسی هستم که معتقدند من تحمل افراد قوی و قدرتمند را ندارم چرا که هر کجا می‌روم مسئولان و مدیران را از افرادی کم سن و سال قرار می‌دهم اما من به این موضوع افتخار می‌کنم.

وی در همین زمینه اضافه کرد: زمانی که در شهرداری تهران بودم، شهردار 24 ساله و معاون 30 ساله داشتم و در نیروی انتظامی نیز نیروهای جوان و توانمند را شناسایی و با درجه تشویقی یا موقت آن‌ها را به سمت فرماندهی منصوب می‌کردم.

به دنبال قدرت طلبی و سهم خواهی از لیست‌های انتخاباتی نیستم

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به رمز موفقیت خود در هر برهه از خدمتگذاری‌اش گفت: شاید سن شما به دیدن تحولات در هوافضا و جهاد سازندگی قد ندهد اما شاید از زمان ناجا چیزی به خاطر بیاورید که تحول عظیمی در آن رخ داد. یکی از افتخاراتم نگاه حضرت آقا به این موضوع  بود که پلیس زن در زمان من راه اندازی شد.

 قالیباف با اشاره به اینکه برخی می‌گویند او افراد خودتش را به مجلس برده گفت: منِ محمدباقر قالیباف به حرمت و لطف مردم تهران که توفیق نوکری 12 ساله آنها در شهرداری تهران را داشتم، اگر سال 1398 اسم خودم را در لیست می نوشتم و بقیه فهرست را نیز خودم اضافه می کردم و به هیچ گروهی هم وابسته نبودم، باز هم قطعا رأی می‌آوردم اما این کار را نکردم و امروز هم نمی‌کنم چون قدرت طلبی و سهم خواهی نمی‌کنم.

وی در ادامه خطاب به افرادی که می‌گویند قالیباف دوستان خود را به مجلس آورد، گفت: اگر با دقت نگاه کنید می‌بینید از همان عده‌ای که در لیست قرار دادم حدود نصف آن مخالف با مشی من بوده، با من هم نظر نیستند و امروز می‌گویند دیگر در یک لیست نمی‌خواهند باشند، درحالی که امروز با هم در مجلس کار می‌کنیم و اگر قرار است مشکلات حل شود باید این‌گونه عمل کنیم‌.

وی اضافه کرد: محور گام دوم انقلاب، جوانان هستند و غیر از این مسیر، مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که گفتم در آن کارنامه قابل قبولی نداریم حل نمی‌شود؛ البته به این معنا نیست که تجربه را کنار بگذاریم.

تحول با تمرکززدایی و اختیار دادن به مردم ایجاد می‌شود

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه تحول یعنی کوچک سازی، تمرکززدایی و سازماندهی فضا و اختیار دادن به مردم و باور داشتن به سنت‌های الهی گفت: تحول دو رکن دارد، ایمان به سنت‌های الهی و اعتماد و اتکا به مردم.

علت فشل بودن اقتصاد کشور، دولتی و خصولتی بودن آن است

وی در ادامه با بیان اینکه اگر شهید سلیمانی جایی موفق بود به خاطر روحیه مردمی او بود، تأکید کرد: ایمان به سنت‌های الهی و مردمی‌سازی از عناصر لازمه کار و تحول است و جوانان باید پای کار بیایند.

قالیباف با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نیز اضافه کرد: علت وضعیت فرهنگی کنونی عدم توجه به حوزه آموزش و پرورش است در حالی که  مهمتر از آن در کشور نداریم، این درحالی است که در 20سال گذشته حدود 18 وزیر و سرپرست در این وزارتخانه تغییر کرده است و این مسائل باید اصلاح شود.

دکتر قالیباف اضافه کرد: در برنامه اخیر تلویزیونی هم گفتم روزانه حدود 3.5 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در کشور هدر می‌دهیم که اگر قیمت هر بشکه  را 80 دلار در نظر بگیریم، یعنی در سال بیش از  ۱۰۰میلیارد دلار هدررفت داریم؛ این به این معنا است که منابع داریم و صرفاً حل این مسائل نیازمند تصمیم شجاعانه و اقتصاد مبتنی بر مردم است.

صرفه جویی در نفت و گاز؛ مسیر تبدیل سرمایه به ثروت و دست دراز نکردن به سمت شرکت‌های نفتی همچون توتال

رئیس قوه مقننه در ادامه تصریح کرد: امروز دست نیاز به سمت شما دراز می‌کنم و از شما جوانان می‌خواهم تا مشکلات را با هم حل کنیم. ما با صرفه جویی قادر هستیم حداکثر طی 5 تا 7 سال این سرمایه را تبدیل به ثروت کرده و به مدار کار بیاوریم.

وی افزود: اگر این مدیریت انجام شود، دیگر نیازی نخواهد بود برای بهره‌برداری یا توسعه میادین نفتی، دست خود را به سمت شرکت‌های نفتی مانند توتال دراز کنیم که قرار بود بعد از برجام طی ۵ سال حدود 4 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند ولی با زمزمه بازگشت تحریم‌ها کشور را ترک کرد. در حالی آن‌ها قرار بود ۴ میلیارد دلار در کشور سرمایه گذاری کنند خودمان 104 میلیارد دلار در سال هدر می‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط مدیریت انرژی به این شکل است که در فصل زمستان با کسری گاز و در فصل تابستان با محدودیت برق روبرو هستیم لذا نباید بد مصرف کنیم، یادآور شد: برای اصلاح مصرف لازم است صنایع را اصلاح و دستگاه‌ها را استانداردسازی کنیم.

وی تشریح کرد: در برنامه هفتم توسعه که معطوف به خانواده است پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر خانواده‌ای چه مستأجر و چه صاحبخانه، مثلاً در هفته سوم آذر ماه سال جاری نسبت به مصرف هفته سوم آذر سال قبل خود در میزان مصرف گاز، صرفه‌جویی کند، با پرداخت مالی از منفعت این صرفه‌جویی بهره ببرد و در نهایت باعث منفعت دولت و مردم می‌شود.

بیش از دو سال است که تمام زندگی خود را صرف لایحه برنامه هفتم کرده‌ام

به گزارش خانه ملت، دکتر قالیباف در ادامه خطاب به دانشجویانش با بیان اینکه در حوزه بهینه‌سازی صنعت به کمک تک تک شما دانشجویان نیاز داریم، اظهار داشت: ما می‌توانیم بر همه مشکلات اقتصادی فائق آییم که البته این تحول نیازمند منابع است.

وی با بیان اینکه تاکنون به هر حرفی زده‌ام عمل کرده‌ام گفت: بنابراین انتظار دارم از من به‌عنوان نماینده مجلس بپرسید آیا مجلس یازدهم قانونی را در راستای حل مشکلات اساسی کشور نهایی کرده است؟ به این معنی که از شورای نگهبان بیرون آمده و دولت نیز به آن عمل کرده باشد که می‌گویم قطعا بله. اینجا باید آرمان‌گرایی را با واقع‌گرایی ببینید و برنامه هفتم را تورق کنید.

رئیس مجلس در ادامه بیان داشت: بیش از 2 سال است که تمام زندگی خود را صرف برنامه هفتم کرده‌ام

شرایط فعالیت در گروه‌های جهادی برای هر کسی با هر نگاهی که علاقه‌مند به خدمت به مردم است باید فراهم باشد

دکتر قالیباف با بیان اینکه در جریان برنامه هفتم توجه ویژه و جدی به گروه‌های جهادی به‌عنوان حلقه‌های میانی انجام شده است، گفت: همه به حمایت از گروه‌های جهادی اعتقاد داشتند اما اختلاف نظر در حمایت از گروه‌های جهادی اینجا بود که اول می‌گفتند گروه‌های جهادی باید حتما بسیجی باشند و بعد جهادگر شوند که من با این حرف مخالف بودم چرا که هر کس اراده کرد و می‌توانست با هر نگاهی خدمت کند، باید برای کار جهادی پذیرفته شود.

نظام مسائل استان‌های کشور در قرارگاهی جهادی قابل حل است/ بیش از هزار دانشجو در خانه خلاق مجلس عضویت دارند و در پارلمان مجازی اظهار نظر کارشناسی می‌کنند

دکتر قالیباف با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس جزو معدود بخش‌های کشور است که نیروهای جوان به‌عنوان اعضای هیأت علمی در آن فعالیت می‌کنند گفت: ما هیچ تصمیمی را بدون دریافت نظرات کارشناسان این مرکز نمی‌گیریم. هم اکنون بیش از هزار دانشجو با خانه خلاق مجلس در ارتباط هستند و پارلمان مجازی برگزار می‌شود و نظرات کارشناسان از سراسر کشور را دریافت می‌کند.

عملکرد مالی دانشگاه آزاد اسلامی شفاف شده است

وی در ادامه با بیان اینکه سه رویکرد شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و هوشمند‌سازی در نهایت به کارآمدسازی می‌انجامد، عنوان کرد: امروز در حوزه زنان لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت در مجلس در حال پیگیری است که ماده نخست آن در صحن مطرح شد و چون به زمان بررسی لایحه برنامه هفتم رسیدم، بررسی لایحه امنیت زنان متوقف شد همچنین طرحی درباره ساماندهی دانشگاه‌ها در کمیسیون آموزش در حال بررسی است. حدود هزار و 400 طرح در مجلس داریم که باید به نوبت رسیدگی شود و برخی از آنها دوفوریتی، یک فوریتی و برخی عادی است از این رو ممکن است زمان طی مسیر برخی از آنها طولانی شود.

دکتر قالیباف در ادامه درباره شفاف‌سازی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: آقای طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفته است فهرست همه واریزی‌ها و هزینه‌های دانشگاه آزاد در سامانه مربوطه که عملکرد مالی دستگاه‌ها را شفاف می‌کند، مشخص بوده و منتشر شده است.

افزایش 12 برابری حقوق سربازان در مجلس یازدهم

رئیس مجلس با اشاره به موضوع سربازی بیان کرد: تا سه سال پیش، حقوقی که به سربازان پرداخت می‌شد آنقدر کم بود که حتی هزینه تردد آنها در دوره مرخصی شأن هم تأمین نمی شد و لذا مجلس تلاش کرد و طی سه سال حقوق سربازان را به بیش از 12 برابر افزایش داد و امروز حتی سربازانی که متأهل هستند و در مناطق عملیاتی خدمت می کنند حقوقی تا 10 میلیون تومان هم دریافت می کند.

جلوی جریمه‌های بانکی را در لایحه برنامه گرفتیم تا سود روی سود دریافت نشود

دکتر قالیباف در ادامه تصویب قانون بانک مرکزی را از افتخارات مجلس دانست و افزود: بانک مرکزی پنج رکن دارد، یک رکن این بانک مربوط به حوزه فقهی است که مسائل شرعی رعایت شود تا اتفاقاتی که رخ داد دیگر نیفتد. تا پیش از این در قوانین این بخش به مسائل پولی و بانکی، اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی توجهی نکرده بودیم. به جز این قانون مربوط به ساختار بانک مرکزی، طرح بانکداری هم که مربوط به بانک های عامل است در کمیسیون تصویب شده و در نوبت بررسی صحن قرار گرفته است تا حلقه دوم مربوط به اصلاح قوانین نظام بانکی در کشور تکمیل شود. همچنین ما در جریان بررسی احکام لایحه برنامه جلوی دریافت سود روی سود را گرفتیم و این  موارد از افتخارات مجلس است؛ وقتی رهبری از مجلس انقلابی می گویند به این دلیل است که به ارزیابی عملکرد مجلس پرداخته اند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اضافه کرد: من در اولین مصاحبه تلویزیونی ام در مرداد 1399 در کسوت ریاست مجلس،  فهرستی از برنامه های تحولی در حوزه قوانین اقتصادی ارائه کردم و امروز براساس آن سیاستگذاری، بیش از ۸۰ درصد وعده‌ها در مجلس محقق و به قانون تبدیل شده است. اینکه رهبر انقلاب می گویند مجلس یازدهم نقشه راه داشته و مسائل را شناسایی کرده به همین علت است.‌

موانع بروکراسی را از جلوی پای جهادگران برداشتیم

وی در ادامه با بیان اینکه خارج از همه تشریفات، امور جهادی را پیگیری می کنم و با کار جهادی تلاش دارم تا مشکلات کشور را برطرف کنم، اظهارکرد: در استان های مرزی، جهادگران را محور محرومیت زدایی قرار دادیم و مسیر کار آنها را تسهیل کردیم؛  چرا که بروکراسی سر راه آنها قرار داشت و نمی توانستند فعالیت کنند و با قانونگذاری این موانع را از پیش پای آنها  برداشتیم.

وی اضافه کرد: کار جهادگران، ساماندهی حاشیه نشینان مرزی و حل مشکلات دیگر خانواده هایی است که از روستاها به حاشیه شهرها آمده اند. در جریان این کار، برای حل مشکلات استان های محروم، سالانه یک و نیم میلیارد دلار اعتبار تعلق می گیرد که شامل ایلام، کرمانشاه، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و سایر استان هایی است که به ترتیب در اولویت قرار گرفته اند.

در این مراسم تعدادی از دانشجویان و اعضای تشکل های دانشجویی به بیان پرسش و دیدگاه های خود با رئیس مجلس پرداختند. پرسش هایی صریح و شفاف که بیان آن با استقبال دکتر قالیباف مواجه شد که پاسخ و گفت و گوی رئیس مجلس با دانشجویان را خواندید در ادامه صحبت های دانشجویان حاضر در این جلسه را می خوانید:

 

محمدرضا غلامی، نماینده اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان از داراب ضمن تشکر از مجلس یازدهم بابت تصویب قوانینی همچون قانون رتبه‌بندی معلمان، بیمه بیماران صعب‌العلاج و رفع انحصار در مجوز کسب و کارها تشکر کرد و گفت: هرچند که این مجلس با مجالس قبل قابل قیاس نیست اما خطاهایی داشته که به چند مورد از آن اشاره خواهم کرد.

وی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تصویب قانون شفافیت گفت: آقای قالیباف شما و سایر نمایندگان مجلس با شعار شفافیت وارد مجلس شدید اما امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام را مانع تصویب قانون شفافیت می‌دانید که آن هم جای بحث دارد.

مسئله این است که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که آنها را رهبر معظم انقلاب منصوب کرده نظرشان مشخص است، اما رأی و نظر شما نمایندگان برای ما که با رأی وارد مجلس شدید، غیرشفاف است، البته از آنجا که رأی‌گیری توسط سامانه مجلس انجام می‌شود، رأی نمایندگان برای شما مشخص است و گویی فقط مردم بیگانه هستند.

این فعال دانشجویی گفت: ما در انتخابات شما شفافیت نمایندگان را درخواست کرده بودیم نه سایر نهادها اما در واقع مجلس با دخیل کردن سایر قوا شفافیت را به حاشیه برد.

وی تصریح کرد: آقای قالیباف شما عنوان کردید که مجلس را از یک مجلس منفعل به مجلسی فعال تبدیل کردید، بله این مجلس، تبدیل به مجلسی فعال شد اما در عزل و نصب مدیران دولتی! هرچند رهبر انقلاب چندین بار درخصوص این موضوع به نمایندگان تذکر دادند ولی به آن توجهی نشد.

نماینده اتحادیه مجمع اسلامی دانشجویان از داراب یادآور شد: مجلس در حرکتی عجیب چند ماه مانده به انتخابات دو هفته تمام تمرکزش را بر تغییر معاون سیاسی و رئیس ستاد انتخابات کشور گذاشت، مگر بخشنامه صادر شده از سوی معاون وزیر چه ایرادی داشت؟ مگر چیزی جز منویات رهبر انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتخابات را داشت؟ مگر مجلس شورای اسلامی که در رأس امور است محل تسویه حساب‌های شخصی است؟ آیا منافع شخصی نمایندگان به خطر افتاد که فشار برای تغییر معاون سیاسی آورده شد؟ ای کاش این پیگیری و تلاش صرف عزل رئیس اتاق بازرگانی می‌شد که از هواداران اغتشاشات بود.

وی اضافه کرد: از بسیاری از مسائل که در مجلس یازدهم دارای ابهام است می‌گذریم اما از یک مسئله نمی‌توان گذشت؛ اما مصوبه افزایش سن بازنشستگی سیلی مجلس یازدهم به جوان ایرانی بود. این مصوبه ضد اشتغالزایی بوده و افزایش سن بازنشستگی یعنی تأخیر در خالی شدن صندلی برای جوانان که امکان اشتغال آنها را به خطر می‌اندازد. در کجای دنیا فردی 35 سال کار می‌کند و با 30 روز حقوق بازنشسته می‌شود؟ آیا این کار شرعاً جایز است.

محمدحسین ابوالحسنی نماینده اتحادیه انجمن اسلامی مستقل واحد تهران شمال با بیان اینکه شأن این جلسه دانشجویی ایجاب می‌کند که ما با روحیه‌ای نقادانه مسائل خود را بیان کنیم گفت: آیا توانستید وعده‌های خود را در مجلس یازدهم محقق کنید. به عقیده ما بزرگترین مشکل حاکمیت ترس از تغییرات است که باید آن را کنار گذاشت، ترسی که مسئولین حوزه‌های مختلف از آن رنج می برند و در تصمیمات ما در اقتصاد و سیاست تأثیر می‌گذارد. در وضعیت فعلی نه تنها اداره کشور کافی نیست بلکه برای پایبند بودن به آرمان‌هایمان، ما نیز محکوم به تحول هستیم.

نماینده اتحادیه انجمن اسلامی مستقل واحد تهران شمال افزود: وقتی دست به انقلاب اسلامی زدیم و آن را ارجح دانستیم باید همه ارکان خود را اسلامی کنیم اما ترس از تغییر موجب عدم تغییرات شده است. به طور مثال در طرح اصلاح قانون بانک مرکزی هیچ رگ و ریشه‌ای از اسلامی در آن دیده نمی‌شود که با دخالت برخی از آقایان در زمان کوتاهی به تصویب رسیده است. متأسفانه نمونه این خمودگی‌ها و کم فروشی‌ها در کشور کم نیست.

وی افزود: در طرح‌ اصلاح قانون سربازی و گذراندن دوران خدمت وظیفه حرفه‌ای که توجیه علمی و عقلی دارد با مقوله ترس از تغییر مواجهیم. آقای قالیباف شما که ید طولایی در مناصب نظامی دارید و می‌دانید چه ظلم‌هایی در حق سربازان وظیفه می‌شود چرا هیچ اقدامی نمی‌کنید؟

ابوالحسنی اضافه کرد: آقای قالیباف شما بهتر از بقیه می‌دانید که ستاد کل نیروهای مسلح است که تصمیم نهایی را می‌گیرد؛ اگر قرار است چنین طرح‌هایی به هیچ نتیجه‌ای نرسد و فقط ناامید افکار عمومی را در پی داشته باشد اساساً چرا چنین طرح‌هایی در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

نماینده اتحادیه انجمن اسلامی مستقل واحد تهران شمال اضافه کرد: سوال دیگر ما این است که با وجود این همه احکام اسلامی که در اقتصاد کشور وضع شده در حالی که هویت این اقتصاد، اقتصادی سرمایه‌داری است، چنین رویکردی مصداق شتر سواری دولا دولا نیست؟! بانکی که در ذات آن بنگاهداری باشد قوانین ضد بنگاهداری فقط همان بنگاهداری را با اختلال مواجه می‌کند.

وی قوانین، رفتارها و نگاه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را به گونه‌ای توصیف کرد که گویا دانشگاه آزاد ایالتی خودمختار و جدا از جمهوری اسلامی ایران است و گفت: این نهاد که هویت دانشگاهی خود را از دست داده و شبیه به یک بنگاه بزرگ در میان دیگر بنگاهداران کشور شده است.

ابوالحسنی تأکید کرد: متأسفانه طرح نظارت بر دانشگاه آزاد اسلامی با فشار برخی در دستور کار مجلس قرار نمی‌گیرد، شفافیت دانشگاه آزاد یعنی جلوگیری از هدررفت سرمایه مردم ولی این طرح در دستور کار مجلس قرار نمی‌گیرد. چرا طرحی که بیش از یک سال در دستور کار هفتگی مجلس قرار دارد به صحن علنی مجلس نمی‌رسد، طرحی که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آن را تأیید کرده است.

نماینده اتحادیه انجمن اسلامی مستقل واحد تهران شمال تأکید کرد: ما انتظار شفافیت در همه ابعاد داریم.

علی امیرچی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه واحد علوم تحقیقات ضمن گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای دانشجو عنوان کرد: نهادی که با شروع کار خود امیدها را برای تحول در دل مردم ایجاد کرد، مجلس شورای اسلامی بود که یکی از کارهای خوب آن شجاعت برای تصویب قانون اقدام راهبردی در مقابل رفتارهای خصمانه آمریکا بود. تصویب قانون جوانی جمعیت نیز دیگر باقیات و صالحات مجلس شورای اسلامی بود.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم و مجلس یازدهم توانستند گام‌های اساسی در اصلاح ساختار اقتصادی کشور بردارند و نمونه آن را می‌توان در اصلاح قانون نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، هوشمندسازی نظام اجرایی کشور، بهبود فضای کسب و کار و حمایت برنامه هفتم از محرومان و جلوگیری از ویژه خوار شاهد بود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه واحد علوم تحقیقات اطلاق عنوان مجلس انقلابی به این مجلس را افزایش بار مسئولیت برای نمایندگان دانست و گفت: رهبر انقلاب انتظار خود را از این مجلس با اطلاق چنین عنوانی بیان کرد لذا بار سنگین این عنوان بر دوش مجلس احساس شد و در زمینه شفافیت خود را نشان داد به طوری که مجلس سنگ بزرگی برداشت که علامت نزدن بود.

امیرچی افزود: سپس مجلس یازدهم با طی اندک زمانی نقاط ضعف اساسی خود را نمایان کرد که بخشی از آن به هیأت رئیسه و شخص رئیس برمی‌گردد، قوانینی مانند ساماندهی فضای مجازی که ضامن امنیت روانی و اخلاقی جامعه است به طرح فیلترینگ و صیانت تبدیل شد که منجر به سوء استفاده برخی برای شعار انتخاباتی می‌شود البته مرکز پژوهش‌ها که خود تدوینگر این طرح بود به یکباره با تغییر مدیریت به مخالف طرح تبدیل شد.

وی عنوان کرد: امروز پس از اینکه رهبر انقلاب از مرکز پژوهش‌ها ابراز نگرانی کردند ولی تغییری در رویکرد مرکز پژوهش‌ها ایجاد نشد و شاهدیم که بدنه تخصصی و کارشناسی مرکز پژوهش‌ها نیز ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه واحد علوم تحقیقات خاطر نشان کرد: امروز برخی نمایندگان برای موفقیت در انتخابات پیش رو از هر ابزاری استفاده می‌کنند. ابزار استیضاح که مانند شمشیری دولبه است و فرق می‌کند که به دست‌گیرنده آن نماینده انقلابی یا غیرانقلابی است از این ابزار استفاده کردند به این دلیل که اختیاراتشان در سال پایانی با بخشنامه صادره معاون سیاسی وزیر کشور تهدید شد و با این سوء‌استفاده موجب برکناری معاون سیاسی وزیر کشور و ابطال بخشنامه مذکور شدند.

امیرچی تصریح کرد: امسال که در آستانه انتخابات قرار دادیم ابزارهایی مانند لیست‌بندی در اختیار شما قرار گرفته که انتظار است یک بار برای همیشه نحوه ورود افراد به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی شفاف شود و سهم‌خواهی‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها بی‌مورد برای جا دادن دوستان و رفقا در این لیست موجب جاماندن شایستگان و نشستن آنها بر صندلی‌های سبز بهارستان می‌شود و نهایتاً کشور را دچار بحران و چالش می‌کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه دانشگاه آزاد فاقد نظارت فرادانشگاهی است، گفت: طرح نظارت بر دانشگاه آزاد با ورود تشکل‌های دانشجویی در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده و در دستور کار صحن قرار دارد، از شما می‌خواهیم قول بگیریم که این طرح را تا پایان این مجلس مصوب کنید تا دانشگاه آزاد با بی‌مهری مواجه نشود.

محمودی نماینده گروه جهادی ضمن تشکر از حضور رئیس مجلس به عنوان یکی از روسای قوا در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد عنوان کرد: با توجه به نقش‌آفرینی مهم کنشگری مردمی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اهمیت وجود حلقه‌های میانی که توانایی ترمیم مشکلات کشور را دارند و همواره به صورت خودجوش و آتش به اختیار، بدون هیچ‌گونه چشمداشتی در عرصه حاضر هستند، گروه‌های جهادی می‌توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند لذا از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم طرح مسکوت مانده حمایت از شهدای جهادگر را در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائلی که کمبود آن در کشور به چشم می‌خورد عدم یکپارچگی سیستم‌های فرهنگی است، سیستم‌هایی که اجازه خدمات‌رسانی به محرومین را نمی‌دهد لذا از شما درخواست می‌کنیم که در این راستا به گروه‌های جهادی و افزایش دسترسی آنها کمک کنید.

نماینده گروه جهادی در مورد مسئله حضور زنان در اداره کشور گفت: اصول قانون اساسی در مورد بانوان بسیار مترقی بوده اما متأسفانه در سیاست‌گذاری این اصول مترقی گفتمان اصیل انقلاب اسلامی نتوانسته است که نقش ایفا کند، ما نیاز به یک گفتمان اصیل در این زمینه داریم تا بتوانیم در این حوزه پیشرفت داشته باشیم. موضوعی که بنیانگذار انقلاب اسلامی در همان ابتدای شکل‌گیری انقلاب به آن تأکید داشتند.

محمودی اضافه کرد: برخلاف آنچه باید باشد مسئله زنان هنوز اولویت کشور نشده است، دغدغه قانونگذاری برای زنان باید با جدی‌تر شدن تشکیل کمیسیون زنان و همچنین کمیسیون خانواده جدی‌تر گرفته شود، در بسیاری از موارد مسئله زنان به ابزاری برای رقابت‌های انتخاباتی تبدیل می‌شود، ما معتقدیم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از ارکان موثر در تصمیم‌سازی بتواند نسبت به این مسئله گام‌های مهمی بردارد.

وی خطاب به رئیس مجلس تأکید کرد: ما انتظار داریم در حوزه زنان نه فقط در کلام بلکه در عمل گام‌هایی برداشته شود، مهمترین خلأ در حوزه زنان عدم توجه به اصول قانون اساسی و فرمایشات رهبر انقلاب در این زمینه است.

فاطمه سادات میراحمدی از شبکه سراسری معرفت رضوی واحد تهران مرکزی با بیان اینکه تفکر فلسفی اسلامی می‌تواند کاری کند که انسان در هر مقطعی بتواند راهکار برای مشکلات داشته باشد، گفت: رهبر اندیشمند انقلاب اسلامی بر افزایش کرسی‌های آزاداندیشی و تفکر دانشجویی در کشور تأکید دارند، به همین دلیل در دیدار رمضانی اخیر خود بیان کردند که تفکر دانشجویی به یک زیربنای تفکری محکم نیاز دارد و این نصیحت همیشگی ایشان بوده است اما متأسفانه باید گفت حالا پس از سال‌ها تکرار این مسئله عدم توجه به این مهم همواره وجود داشته است و هرگاه  ما از مسئولین سوال می‌پرسیم چرا شرایط اینچنین است آنها پاسخ می‌دهند که نتیجه کار فرهنگی زمان در درازمدت مشخص می‌شود، آقایان محترم پس چرا ما تأثیر کارهای شما را نمی‌بینیم.

وی با یادآوری اینکه سوالات متعددی در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطرح است، گفت: چرا دختران و پسران این سرزمین و دانشجویان به انواع مخدرات مبتلا شده‌اند و اعتیاد به مواد مخدر و روابط خارج از عرف بیداد می‌کند و حتی استاد دانشگاه پا به پای دانشجو در گوشه و کنار دانشگاه سیگار می‌کشد.

میراحمدی تصریح کرد: کدام دانشگاه ترازی را در دنیا می‌شناسید که مصرف دخانیات در آن اینچنین آزاد باشد؟ چرا سالیان سال است که آمار طلاق کاهشی نمی‌شود؟ چرا جوانان ما هیچ آگاهی در زمینه فلسفه حجاب ندارند و هیچ دستگاهی نیز گردن‌گیر مقوله حجاب نیست ضمن اینکه قانون عفاف و حجاب نیز در راهروهای مجلس دست به دست می‌شود. افزون بر این چرا هیچ‌یک از این مسائل در دروس دانشگاهی و دروس معرفتی جایی ندارد.

وی ادامه داد: هوای دانشگاه نیز مانند هوای شهر آلوده شده و ما نمی‌دانیم از کدام هوا باید شاکی باشیم. زیست ما که در فضای دانشگاهی ادامه دارد با این گرفتگی هوا دچار مشکل شده و احساس خفگی می‌کنیم، اخیراً برای هر کاری در اتاق مسئولی را می‌زنیم با یک جواب تکراری مواجه می‌‌شویم که می‌گویند بودجه نیست.

میراحمدی اضافه کرد: بودجه نیست اما وقتی پای برگزاری همایشی برای مسئولان در نقاط خوش آب و هوای کشور باشد تشریفات آن برپا می‌شود. بودجه نیست اما اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد گزارش‌هایی با هزینه‌های بسیار تدوین شده که حتی نتوانسته یک طلاق یا یک آسیب اجتماعی را درصدی کمتر کند.

وی با اشاره به گزارش دیوان محاسباتی مبنی بر دریافت بودجه‌های هنگفت موسسات فرهنگی گفت: هیچ یک از این مؤسسات نتوانسته‌اند هدف خود را در زمینه تحقق اهداف فرهنگی پیش ببرند. به نظر می‌رسد تمام این مسائل به دستان پرتوان مجلس حل می‌شود، اگر قانون در این زمینه‌ها وجود داشت این حجم از موازی‌کاری را شاهد نبودیم.

میراحمدی تصریح کرد: یک بار هم شده باید به حرف ولی جامعه گوش دهیم و همان طور که شما گفتید ما یک ائتلاف سیاسی نبوده بلکه خیزشی برای بهتر شدن زندگی مردم هستیم، مجلس می‌تواند زیربنایی را در این حوزه‌ها ایجاد کند.

علیرضا کهن (دانشجوی المپیادی مدال طلا) از واحد دندانپزشکی صحبت‌های خود را با خاطره‌ای از دکتر قالیباف شروع کرد و گفت: زمانی که من بچه بودم مسئولی چهارشانه در تلویزیون در حال مصاحبه بود که مجری از او پرسید شما چطور وارد حوزه مسئولیت‌پذیری در نظام جمهوری اسلامی شدید که او پاسخ داد من وقتی 21 ساله بودم فرماندهی لشکر را به عهده داشتم. آن مسئول امروز در مقام ریاست قوه مقننه ایستاده و من هم آن دوران بچگی را سپری کردم، علوم سیاسی و دندانپزشکی خواندم و امروز با فاصله‌ای کمتر از چند متر مقابل ایشان ایستادم.

کهن افزود: سوال من این است آقای قالیباف اگر در سن 21 سالگی به شما اعتماد نمی‌کردند آیا امروز اینجا بودید؟ ما خواستار این هستیم که دانشجو فقط در یک روز خاص مورد احترام مسئولان قرار نگیرد و به او 5 دقیقه وقت بدهند تا تمام دغدغه‌های خود را مطرح کند. دانشجو می‌تواند در کنار نقادی در ساخت آینده کشور راهکار ارائه دهد و بازوی مشورتی مسئولان شود.

وی یادآور شد: بنیاد ملی نخبگان نمی‌تواند با قانون سال 1383 برای جوانی که در آن دوران فقط 4 سال داشته است امید و انگیزه به وجود آورد.

علیرضا اضافه کرد: از سوی دیگر شاهدیم که مرکز پژوهش‌های مجلس که قرار است با گرد هم آوردن خبرگان دانشگاهی و پژوهشی قانونی را تنظیم کند، اثری از نقش دانشجویان در آن دیده نمی‌شود. برای نمونه ما سندی آماده کردیم که می‌خواستیم آن را به نماینده شهرمان تحویل دهیم و هر هفته از یک یکشنبه به یک یکشنبه دیگر حواله داده می‌شدیم، آنقدر این روند ادامه پیدا کرد که گفتیم «شاید این یکشنبه بیاید، شاید».

کهن تصریح کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری عنوان کردند مدیر باید در خانه دانشمند را بزند، ما آنقدر در خانه مسئول را زده‌ایم که دستمان برآمده شده است. ما چیزی نمی‌خواهیم فقط می‌خواهیم به دانشجو به عنوان بازوی مشورت توجه شود.

کهن تأکید کرد: حاصل سال‌ها درس خواندن و تلاش ما برای داشتن تخصص در پزشکی و دکترا در رشته علوم سیاسی فقط 200 هزار تومان کمک هزینه بنیاد ملی نخبگان بود و پدرم هم نابینا است اما هیچ شبی نیست که به خودم نگویم که این همه درس خواندم و نهایتاً به کجا رسیده‌ام؟ وقتی تلویزیون را روشن می‌کنم و می‌بینم که می‌گوید کشور دچار ناترازی در حوزه بنزین است با خودم راهکارها را مرور می‌کنم و چندین صفحه مطلب می نویسم اما در میانه این نوشته‌ها به خودم می‌گویم اینها را برای چه کسی می‌نویسی.

وی اضافه کرد: متأسفانه ما هیچ شورای مشورتی نداریم که از دانشجویان بهره ببرد، چرا حداقل زمانی که یک قانون برای دانشجویان نوشته می‌شود از کسی که 20 سال قبل دانشجو بوده مشورت می‌خواهند، مگر آن فرد می‌داند دانشجوی امروز چه می‌خواهد.

کهن اضافه کرد: دانشنامه علوم سیاسی من مربوط به نظام حاکمیتی بلوک شرق بود که نکته‌ای که می‌خواهم بگویم را با یک جست‌وجوی کوچک نیز می‌توانید پیدا کنید. مجلس چین بالغ بر 2800 نماینده پارلمان دارد که ما تقریباً یک دهم آنها نماینده داریم، هر کدام از این نمایندگان یک کمیته مشورتی دانشجویی دارند که بر اساس کمیسیون تخصصی‌شان تشکیل شده است و در غایت نهایی دبیر هر کمیته در مجلس چین حق رأی دارد. به این حق رأی نباید به عنوان فقط یک حق رأی نگاه کرد بلکه باید اینطور نگاه کرد که دانشجو وقتی در کلاس درس حاضر می شود به خود می‌گوید قرار نیست من فقط برای نمره 20 درس بخوانم بلکه می‌خواهم با نظراتم در تصمیم‌سازی کشور مشارکت داشته باشم.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: تنها جایی که اگر اعتماد به آن شود از پیش برنده‌ایم، دانشگاه است.

قدردانی از پدر شهید صادقی، دانشجوی مدافع حرم واحد علوم و تحقیقات که پیکر مطهرش بعد از 6 سال به کشور بازگشت

قالیباف در این مراسم با اهدای لوحی از پدر شهید سیدمصطفی صادقی که از شهدای مدافع حرم بود، قدردانی به عمل آورد و برای سال ها صبر وی، از خداوند طلب اجر کرد. پیکر مطهر این شهید گرانقدر که دانش آموخته رشته مدیریت تکنولوژی واحد علوم و تحقیقات بود بعد از 6 سال چشم انتظاری به خاک وطن بازگشت و روز گذشته با حضور خانواده این شهید گرانقدر و جمعی از اساتید و دانشجویان در این واحد دانشگاهی تشییع شد.

پس از سخنرانی رئیس مجلس و هنگام خروج وی از سالن، جمع زیادی از دانشجویان به بیان مشکلات و دغدغه‌های خود پرداختند/خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها