«فردا» گزارش می‌دهد

10 شبهه‌ای که قالیباف به آن پاسخ داد

کد خبر: 1260890

محمدباقر قالیباف به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد حاضر شد و به شبهات و انتقادات آنان پاسخ داد.

10 شبهه‌ای که قالیباف به آن پاسخ داد

گروه سیاست سایت فردا – شانزده آذر امسال هم گذشت و مسئولان کشور هر یک در دانشگاهی حاضر و به گپ و گفت با دانشجویان پرداختند. نقدها را شنیده و تا جایی که می‌توانستند نیز پاسخ دادند. محمدباقر قالیباف، نیز در قامت رئیس مجلس، واحد علوم تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب کرده بود؛ دانشگاهی که کمتر در این طور مناسبت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی که برخی رسانه ها انتخاب این دانشگاه را مورد نقد قرار دادند و گفتند که رییس مجلس یک دانشگاه آسان و بدون دردسر را برای روز دانشجو انتخاب کرده است اما واقعیت جلسه نشان داد که دانشجویان این دانشگاه کاملا بدون تعارف و رودربایستی سوالات و شبهات خود را بیان کردند و از این جهت حتما انتخاب درستی بود. نقدها و شبهاتی که رئیس مجلس سعی کرد به آنها پاسخ دهد.

 شفافیت چه شد؟ / آرای ۲۲۰ نماینده قابل مشاهده است

یکی از اصلی‌ترین مسائل مورد سوال دانشجویان تحقق وعده شفافیت بود که رئیس مجلس در پاسخ به پرسشگری آنها در این رابطه گفت: «امروز بر اساس مصوبه مجلس، همه آرای ۲۲۰ نفر از نمایندگان به صورت آنلاین قابل مشاهده است و این یعنی برای ایجاد شفافیت اقدام شده است».

وی همچنین در واکنش به اینکه نمایندگان در این دوره مجلس با وعده شفافیت به مجلس راه یافته‌اند؛ گفت: «نگویید همه قول شفافیت دادند. من و یک عده ای از نامزدها این قول را دادیم. درست است؛ محمدباقر قالیباف وقتی در تهران صحبت می‌کرد وعده ایجاد شفافیت را داد».

شبهه ایجاد شده برای دانشجویان اما این بود که مجلس یازدهم با سیاسی کاری از زیر بار تحقق وعده شفافیت شانه خالی کرده است لذا می‌گفتند «با ساخت یک بازی ظریف سیاسی و به واقع پیچاندن مساله در بن بست های قانونی ، اقدامات صوری و ظاهری شکل گرفت و با توسعه دامنه این موضوع به همه دستگاه ها سنگ بزرگ به علامت نزدن برداشته شد.» حرف آنها این بود که «مجلس با دخیل کردن دیگر قوا و نهادها، زیرکانه شفافیت را به حاشیه برد».

قالیباف اما در راستای رفع این شبهه تاکید کرد: «اگر اختلافات مجلس با شورای نگهبان، طبق قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می‌شود و همه مردم را این را می‌دانند پس چرا نباید شفافیت در آن بخش‌ها ایجاد نشود؟! پس این سیاسی کاری نیست بلکه دفاع از شفافیت است.»

وی در ادامه خطاب به حضار، با بیان اینکه به یکایک شما افتخار می‌کنم و آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام شما می‌دانم، عنوان کرد: «امروز مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که آرمان‌گرایی توأم با واقع‌بینی و شجاعت است که کشور را نجات می‌دهد. شفافیت انجام شد و در حال حاضر بیش از 220 نفر از نمایندگان آرای خود را شفاف می‌کنند اما ما باید مسیر قانون را طی کنیم.»

قالیباف یادآور شد: «اصلاح آیین نامه مجلس نیازمند دو سوم آرا است از این رو رأی گیری آن سخت است؛ وقتی طرح شفافیت را در مجلس به رأی گذاشتیم از دو سوم تنها سه رأی کمتر آورد. من شخصاً به‌عنوان محمدباقر قالیباف نماینده تهران برای این موضوع قول دادم ولی این قول همه نمایندگان نبود. با این حال به نظر من شفافیت یک ضرورت است. شما می‌گویید رفتار سیاسی کرده‌ام اما اینگونه نیست بلکه این مسیر را به علت اهمیت آن در کشور دنبال کردیم. می‌دانید هر موضوعی که به مجلس بیاید و رأی نیاورد نمی‌توان آن در مدت زیر 6 ماه مطرح کرد اما همان قانون تبصره‌ای دارد که می‌گوید اگر چنانچه ضرورتی پیش آمد و حدود 100 نفر از نمایندگان مجدد آن را درخواست کردند، قابل طرح است از این رو با پیگیری مجدد آن را اصلاح کرده و در صحن رأی تصویب آن را گرفتیم.»

دخالت در عزل و نصب‌های دولتی؟ / با نماینده ای که رویکرد قومیتی داشت برخورد شد

دومین شبهه جدی در ذهن دانشجویان این بود که مجلس مستقر اراده جدی و خاصی برای عزل و نصب مدیران دولتی دارد. چنانچه نماینده دانشجویان گفت: «مگر مجلس شورای اسلامی که باید در راس امور هم باشد محل تسویه حساب های شخصی است؟! منافع نمایندگان به خطر افتاده که به عنوان فشار به وزیر کشور و عزل معاون سیاسی ایشان افتادید؟! ای کاش این پیگیری و تلاش را صرف عزل رئیس اتاق بازرگانی که از هواداران اغتشاشات بود، می‌کردید.»

قالیباف اما در واکنش به صحبت‌های مطرح شده پیرامون این موضوع تاکید کرد: «بنده که الان پشت این تریبون قرار دارم تا این لحظه که در سال آخر مجلس قرار داریم، هرگز یک مورد هم در این زمینه دخالت نکردم و حتی پیشنهادی در این زمینه نداده‌ام».

وی در ادامه با بیان اینکه من شخصاً از افرادی بوده‌ام که حتی جلوی دخالت‌ها در برخی از عزل و نصب‌ها را گرفته‌ام، اظهار داشت: « حضرت آقا فرمودند که در مجلس قومیت گرایی نکنید. بعضی از دوستان ما در مجلس این کار را کردند که بنده خودم با یکی از این افراد که در مجموعه هیأت رئیسه بود برخورد کردم به این معنا که برای مدتی فرصت اینکه روی صندلی رئیس مجلس در زمانی که من در صحن مجلس نبودم بنشیند را ندادم که از من سوال کرد چرا به من صندلی نمی‌دهید که به او گفتم دلیل آن روشن است چرا که من و شما از حضرت آقا شنیدیم که نباید براساس قومیت تصمیم گیری کنیم اما شما از این صحبت‌ها می‌کنید؛ من نمی‌توانم شما را از مجلس بیرون کنم اما این فرصت را به شما نمی‌دهم چرا که به فرمان حضرت آقا عمل نکرده و یا ناقص اجرا کردید.»

قالیباف همچنین نقل قول از جانب او خطاب به رهبر انقلاب درباره عزل و نصب ها را نادرست خواند و گفت: «به طور قطع حرفی که زده می‌شود که من به رهبر معظم انقلاب گفته‌ام موضوع عزل و نصب را تأکید نکنید، دروغ محض است و دقیقاً عکس این حرف زده شده است و من خدمت ایشان عرض کردم پارسال که شما گفتید اینها ناراحت شدند و من هم تأکید کردم که باید رعایت شود و اگر صلاح دانستید شما هم تذکر بدهید که رعایت کنند. ضمن اینکه حضرت آقا خودشان تصمیم می‌گیرند و ما نمی‌توانیم برای ایشان تعیین تکلیف کنیم لذا هرکس این حرف را زده از اساس دروغ گفته و در ثانی علاوه بر دروغ حتی‌ شأن رهبری را نیز رعایت نکرده است.»

رئیس مجلس ادامه داد: «آقای رئیس جمهور وقتی اعضای هیأت دولت را معرفی کرد در بخشی از سخنان خود در صحن مجلس گفتند هیچکس در انتخاب وزرا به وی فشار نیاورده و این موضوع را دنبال نکرده است و اعلام کرد که شخصاً افراد را انتخاب و به مجلس معرفی کرده که البته مجلس هم به آنها رأی داد.»

معاون سیاسی وزیر کشور چرا عزل شد؟ / تصمیم خود وزارت کشور بود 

رئیس مجلس در راستای رفع شبهه موجود درباره ماجرای معاون سیاسی وزیر کشور نیز با طرح این سوال که «آیا کار معاون سیاسی در آن بخشنامه‌ای که صادر کرد، قانونی بود؟» گفت: «اگر قانونی بود، چرا همان روز وزیر که به خاطر سیل به اردبیل رفته بود از همانجا نوشت که از این بخشنامه مطلع نبوده و خلاف قانون است. چرا تاکید کرد که بند 2، 4 و 6 این بخشنامه خلاف قانون است و باید لغو شود؟! » قالیباف گفت: «من در صحن مجلس و ساعت یازده همان روز ابلاغیه لغو بخشنامه را دیدم. کدام فشار؟! چرا این طور قضاوت می‌کنید؟!» وی در ادامه گفت که تصمیم به تغییر این فرد با خود مجموعه وزارت کشور بود. 

با وجود این توضیح قالیباف، یکی دیگر از نمایندگان دانجشویان نیز در این جلسه مدعی شد که «نمایندگانی که چون نفوذ و اختیاراتشان در سال انتخابات و در حوزه انتخابیه با بخشنامه صادره از سوی معاون سیاسی کشور تهدید می‌شد؛ از ابزار استیضاح سوءاستفاده کرده و با تهدید وزیر موجبات برکناری معاون سیاسی و ابطال بخشنامه مذکور را فراهم آوردند».

رئیس مجلس در پاسخ به این شبهه نیز گفت: «استیضاح ایشان با بیش از سی، چهل امضا مربوط به 6 ماه قبل بود و هیچ ربطی به این موضوع نداشت».

لیست ها چگونه بسته می شود؟ من اگر فهرست خودم را اعلام می کردم کامل رای می آورد

با توجه به نزدیک بودن به دوره انتخابات اما بخشی از حرف های مراسم روز دانشجو نیز حول محور انتخابات و مسائل مربوط به آن از جمله نحوه شکل گیری لیست‌های انتخاباتی بود. از همین رو دانشجویان خطاب به قالیباف گفتند: «از شما این انتظار است که یک برای همیشه و در همین جلسه نحوه ورود افراد به لیست انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را شفاف کنید».

رئیس مجلس اما با تاکید بر اینکه هیچ گاه قدرت طلبی و سهم خواهی سیاسی نکرده و نخواهد کرد، گفت: « من با توجه به لطف مردم تهران که توفیق 12 سال خدمت به آنها را داشته‌ام. اطمینان دارم که اگر فقط اسم خودم را می‌نوشتم و 29 نفر دیگر را خودم انتخاب می‌کردم و به هیچ گروهی هم کاری نداشتم؛ آن لیست در تهران تماما رای می‌آورد اما هرگز این اقدام را نکردم». وی با اشاره به بگومگوهای سیاسی در زمان تهیه لیست، گفت: «برخی آن روز می‌گفتند که با قالیباف در یک لیست قرار نمی‌گیریم و قالیباف را در لیست خود قرار نمی‌دهیم اما الان در مجلس هستند و ما با هم همکار هستیم چون کشور این طور پیش می‌رود».

طرح بانکداری مشکل دارد؟ / اصلاحات بزرگی در راه است 

اقتصاد و وضعیت بانکداری، مشخصا اصلاح قانون بانک مرکزی از جمله دیگر شبهاتی بود که در ذهن دانشجویان وجود داشت و قالیباف به آن پاسخ داد. یکی از نقدهای مطرح شده در جلسه مورد بحث این بود که «طرح اصلاحات قانون بانک مرکزی که هیچ رگ و ریشه ای از اسلام در آن دیده نمی‌شود، با دخالت برخی آقایان در زمان کوتاهی به تصویب می‌رسد».

رئیسی مجلس در واکنش به این نقد گفت: «عزیزی که این نقد را کردند، قانون بانک مرکزی که از افتخارات مجلس یازدهم است را مطالعه نکرده‌اند. بانک مرکزی الان 5 رکن دارد که یک رکن آن مربوط به حوزه فقهی است.»

وی افزود: «تا پیش از این در قوانین این بخش به مسائل پولی و بانکی، اقتصاد اسلامی و بانکداری اسلامی توجهی نکرده بودیم. به جز این قانون مربوط به ساختار بانک مرکزی، طرح بانکداری هم که مربوط به بانک های عامل است در کمیسیون تصویب شده و در نوبت بررسی صحن قرار گرفته است تا حلقه دوم مربوط به اصلاح قوانین نظام بانکی در کشور تکمیل شود. همچنین ما در جریان بررسی احکام لایحه برنامه جلوی دریافت سود روی سود را گرفتیم و این  موارد از افتخارات مجلس است؛ وقتی رهبری از مجلس انقلابی می گویند به این دلیل است که به ارزیابی عملکرد مجلس پرداخته اند.» 

واقعیت طرح سربازی چیست؟ / افزایش ۱۲ برابری حقوق سربازان

دیگر مساله مورد توجه دانشجویان بحث قانون سربازی بود. شبهه موجود در این زمینه آن بود که «در طرح هایی که برای اصلاح قانون سربازی به سطوح عالی کشور ارائه شده و از همه لحاظ توجیه علمی و عقلی دارند، متاسفانه با مقوله‌ای به عنوان ترس از تغییر مواجه هستیم»

رئیس مجلس شورای اسلامی در راستای رفع این شبهه نیز تصریح کرد: «ما امروز حقوق سربازها را 12 برابر کرده کرده‌ایم یعنی به طور متوسط حقوق 400 هزار تومانی به 4 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. یک سرباز متاهل که مناطق عملیاتی خدمت کند، بیش از 10 میلیون تومان حقوق می‌گیرد.»

مرکز پژوهش ها در چه وضعیتی است؟ / مرکزی پر از جوانان نخبه

یکی دیگر از مسائل مورد اشاره دانشجویان درخواست استفاده از جوانان در حوزه های مختلف اجرایی و مدیریتی بود. مطالبه‌ای که البته تازگی ندارد و همواره مطرح شده است. در این زمینه نیز نمایندگان دانشجویان در حضور قالیباف تاکید کردند که «ما خواستار چیزی نیستیم غیر از اینکه به دانشجو به عنوان بازوی مشورتی و اجرایی نگاه شود تا N سال بعد اگر دوباره قانون بازنشستگی ایجاد نشده بود، بتوانیم جهادی تر، میدانی تر و انقلابی تر کاری کنیم».

رئیس مجلس در پاسخ به این مطالبه به حق دانشجویان نیز با اشاره به اینکه در بین سیاسیون همیشه مورد نقد قرار گرفته‌ و می‌گویند که «قالیباف نمی‌تواند با افراد بزرگ‌تر از خود کار کند و تحمل آنها را ندارد لذا با جوانان کار می‌کند و هر جا که کاری هست، به مسئولینی می‌سپارد که از لحاظ سنی از خودش کوچک‌تر هستند» گفت: «من البته این را برای خود مایه افتخار می‌دانم». وی به دانشجویان حاضر در این جلسه اطمینان خاطر داد که «محور گام دوم جوانان هستند و این کار فقط با همراهی جوانان امکان پذیر است. البته به شجاعت و پختگی هم نیاز دارد».

در امتداد همین سخنان بود که برخی از دانشجویان به وضعیت مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره کرده و گفتند: «بعد از ابراز نگرانی رهبری درباره مرکز پژوهش های مجلس متاسفانه اقدامی از سوی مجلس صورت نگرفته و بدنه کارشناسی آن نحیف و ضعیف تر شده است».

قالیباف اما در دفاع از وضعیت مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین نحوه تعامل و همکاری آن با جوانان، گفت: « مرکز پژوهش ها نسبت به هیات علمی که دارد، از جمله جوان ترین مراکز است و من به آن افتخار می‌کنم. آنجا خانه خلاقیت است که بیش از هزار دانشجو از استان ها به صورت مستقیم با آن در ارتباط هستند و فعالیت دارند. همه طرح ها در پارلمان مجازی ما آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد و درباره آن نظر می‌دهند».

نقش زنان در اداره کشور چیست؟

بدیهی است که یکی دیگر از شبهات موجود برای نسل جوان که در جلسه روز دانشجو مورد توجه قرار گرفت، موضوع مطالبات زنان و تحقق آن بود. از همین رو با اشاره به اینکه «بر اساس آنچه در قانون برنامه ششم توسعه آمده ، سهم زنان در اداره کشور باید به 30 درصد برسد» گلایه کردند که «در بسیاری از موارد پرداختن به مطالبات بانوان تنها به دوره انتخاباتی محدود شده و به ابزاری برای کسب آرا تقلیل یافته است».

قالیباف در این رابطه نیز با اشاره به بررسی لایحه حمایت از زنان علیه خشونت بیان کرد: «این لایحه در حال پیگیری در صحن مجلس است و ماده یک آن هم در صحن مجلس مطرح شد؛ اما با آغاز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، متوقف شد؛ اما در دستور کار قرار می‌گیرد.»

به استان های مرزی توجه نمی شود؟ / سالی ۱/۵ میلیارد دلار برای حمایت از استان های محروم

بی‌توجهی به استان‌های مرزی نیز از دیگر شبهات موجود بود. چنانچه یکی از نمایندگان دانشجویان خطاب به قالیباف گفت: « آقای دکتر به فکر استان‌های مرزی باشید. کرمانشاهی که زلزله زد هنوز کانکس نشین دارد».

رئیس مجلس در پاسخ به این شبهه نیز یادآور شد که «یکی از موضوعات تصویب شده در برنامه که در 2 سال گذشته نیز مطرح بوده؛ این است که هر سال 1 و نیم میلیارد دلار در این حوزه هزینه و مشخصا برای محرومیت زدایی هزینه شود».

از تحول می ترسند؟ / من اهل تحول هستم

ایجاد تحول و تغییر از دیگر مسائل مطرح شده و مطالبات دانشجویان بود. از این رو تاکید کرد که «انتظار ما از مجلس نترسیدن از تغییر و تلاش تمام قد برای ارتقای امت اسلامی است».

قالیباف نیز در این جلسه از تحول و شرایط تحقق آن گفت. وی تصریح کرد: «تحول یعنی کوچک سازی، تمرکز زدایی، توزیع قدرت ، واگذاری اختیار به مردم و باور داشتن به سنت های الهی. تحول به دو رکن نیاز دارد. نخست ایمان به سنت های الهی، همان طور که رزمندگان ایمان داشتند. رکن دوم نیز مردمی‌سازی است. علت وجود این اقتصاد فشل دولتی و بدتر از آن، خصولتی بودن اقتصاد است.»

قالیباف همچنین تاکید کرد که سعی کرده در دوره های مختلف مدیریتش تحول خواهی را دنبال کند و در مجلس هم چنین کرده است. 

حسن حضور در چنین مجامعی گفت و گوی بی واسطه با نخبگان و پاسخ دادن به شبهاتی است که هم به طور طبیعی در اذهان ایجاد می شود و هم حاصل تخریب برخی گروه های سیاسی است و در نهایت موجب می شود که واقعیت بدون دستکاری و فیلتر در اختیار مخاطب قرار گیرد. تبیین ابعاد مختلف عملکرد مجلس می تواند بهتر و گویاتر دلایل لقب مجلس انقلابی از رهبری گرفتن را مشخص کند. 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها