برگزاری انتخابات الکترونیکی در انتظار تائید شورای نگهبان

کد خبر: 1262743

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی جمعه ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود که همچنان تکلیف اجرای یکی از بندهای مهم قانون جدید انتخابات مشخص نیست.

برگزاری انتخابات الکترونیکی در انتظار تائید شورای نگهبان

تنها حدود دو ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت باقی مانده و همچنان شورای نگهبان تکلیف برگزاری انتخابات الکترونیکی در یک هشتم شعب انتخاباتی را مشخص نکرده است، این در حالی است که رئیس ستاد انتخابات کشور سیدمحمد تقی شاهچراغی می‌گوید وزارت کشور فهرست شعب مورد نظر برای برگزاری انتخابات الکترونیکی را به شورای نگهبان ارسال کرده است.

براساس اعلام وزارت کشور برای انتخابات پیش رو ۶۵ هزار شعبه اخذ رای پیش بینی شده که براساس قانون جدید انتخابات، در حدود ۸ هزار شعبه دارای تعدد کرسی مجلس، انتخابات باید به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار شود، البته وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیکی باید ابتدا تائید شورای نگهبان را بگیرد.

برگزاری انتخابات الکترونیکی از مواردی بود که در قانون جدید انتخابات از سوی مجلس بر عهده وزارت کشور گذاشته شد. اول مرداد سال جاری بود که هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان از تائید قانون جدید انتخابات در این شورا خبر داد. بر همین اساس مشخص شد که انتخابات اسفندماه با قانون جدید برگزار خواهد شد.

بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند برگزاری الکترونیکی انتخابات باعث صرفه جویی اقتصادی و کاهش چشمگیر هزینه ها، سهولت در رأی دادن، تسریع در شمارش آرا و حضور و مشارکت بیشتر رأی‌دهندگان خواهد شد.

انتخابات الکترونیکی، یک سیستم انتخاباتی است که برای رأی دهندگان این امکان را فراهم می کند تا با بالاترین ضریب حفاظتی و امنیتی، رأی خود را به صورت الکترونیکی انتخاب کنند. در این نوع انتخابات، مراحل رای دادن، شمارش و اعلام آراء به صورت کاملاً مکانیزه و الکترونیکی و با کمک کامپیوتر انجام می شود./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها