عمویی: رویکرد دولت در پیگیری سیاست همسایه‌ای مورد تایید کامل مجلس است

کد خبر: 1263074

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد دولت در پیگیری سیاست همسایه‌ای مورد تایید کامل مجلس شورای اسلامی است و بر اساس همین رویکرد وزیر پیشنهادی امورخارجه در مجلس توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند.

عمویی: رویکرد دولت در پیگیری سیاست همسایه‌ای مورد تایید کامل مجلس است

 ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در همایش بین المللی سیاست آسیایی و همسایگی جمهوری اسلامی ایران که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به نقش مجلس در سیاست خارجی کشور اظهار کرد: نهادهای سیاسی متعددی در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در خصوص سیاست خارجی ایران نقش دارند، بر اساس اصل ۱۷۶ تعیین سیاست‌های امنیتی بر عهده شورای عالی امنیت ملی است و ترسیم خطوط کلی‌تر نیز بر اساس  اصل ۱۱۰ بر عهده رهبر انقلاب است که در آن در خصوص جنگ و صلح از اختیارات شخص رهبری سخن گفته شده است. وظیفه اجرای بخش زیادی از  موضوعات سیاسی بر عهده وزارت امورخارجه قرار دارد و سایر دستگاه‌ها نیز باید خود را با این وزارت خانه هماهنگ کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با وجود تعداد بالای از نهادهای موثر در تصمیمات سیاسی، مجلس شورای اسلامی مستقیم و غیرمستقیم در تصمیمات سیاسی نقش آفرین خواهد بود، نقش آفرینی مجلس در سیاست از طریق حضور نماینده در مجامع تصمیم‌ساز است که می توان به عضویت حقوقی رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع ۹ نفره مجمع امنیت ملی است.

وی افزود:مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی مامور به قانون گذاری است، در این ماموریت از طریق تصویب طرح‌ها می توان به ردپای مجلس در سیاست خارجی پی برد، در همین چارچوب که آنگاه مجلس مصوباتی در خصوص سیاست خارجی را بررسی می‌کند به دنبال اجرای نقش تبیینی خود است، تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در سال ۹۹ نمونه‌ای از این اقدامات است که به تعبیر رهبری این قانون کشور را از سرگردانی هسته‌ای نجات داد.

عمویی اظهار کرد: نمونه دیگر نقش آفرینی مجلس در تصویب دو لایحه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس است،این مصوبه در اجرای اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی رخ داد . این مصوبات چندجانبه به صورت پیوسته مورد بررسی مجلس قرار خواهد گرفت و البته در مجلس یازدهم به دلیل همسویی با سیاست همسایگی با در خصوص کشورهای همسایه با اهتمام بیشتری انجام می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنبه نظارتی مجلس عنوان کرد:بارزترین نقش آفرینی مجلس شورای اسلامی در حوزه سیاسی رای اعتماد این نمایندگان به وزیر امور خارجه است که در ادامه با تحقیق،سوال و استیضاح  است که می‌تواند از این ابراز در سیاست خارجه باستفاده کند.

وی افزود: با افزایش جلسات میان وزیر امورخارجه و مقامات دولتی با نمایندگان مجلس این نهاد نیز از آخرین وضعیت شرایط سیاسی کشور مطلع خواهد شد که نمونه آن را می توان در جریان مذاکرات هسته‌ای اخیر در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشاهده کرد. مجلس شورای اسلامی در ماموریت ذاتی خود نقش آفرینی خواهد کرد.

عمویی با اشاره به نقش مجلس در اجرای دیپلماسی بیان کرد: در دیپلماسی پارلمانی نمایندگان مجلس  به نمایندگی از جانب مردم ر به دنبال افزایش تعامل با نمایندگان کشورهای دیگر هستند، باید عرض کنم دیپلماسی پارلمانی خالی از شئون حاکمیتی نیست.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ایران هویتی دوگانه دارد، ایران علاوه بر قرارگرفتن در جایگاه کشوری تاثیرگذار در آسیا،‌ تعلق خاطر به خاورمیانه نیز دارد، دولت سیزدهم برنامه سیاست خارجی خود را با عنوان سیاست خارجی پویا با همین صورت بندی به مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و وزیر امور خارجه با اولویت پیگیری سیاست همسایگی با کشورهای نوظهور در آسیا از مجلس رای اعتماد گرفت.

وی افزود: ایران سیاست همسایگی را با هر دو رویکرد که متضمن رفع تحریم و یا کم‌اثرسازی تحریم‌های ظالمانه است را در منطقه دنبال می‌کند، این افزایش توجه برای همکاری با ۱۵ کشور همسایه را  در احیای روابط سیاسی با عربستان  و سایر کشورهای منطقه می‌توان مشاهده کرد.

عمویی با اشاره به ارزش تجارت ۱۲۰۰ میلیارد دلاری در خاورمیانه بیان کرد: با توجه به تولیدات و کیفیت قابل رقابت کالاهای ایرانی، می‌توان با افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه سهم ایران را از بازار منطقه‌ای را افزایش داد. علاوه بر بازارهای منطقه‌ای ایران توجه ویژه‌ای به آسیا و شرق آن دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد دولت در پیگیری سیاست همسایه‌ای مورد تایید کامل مجلس شورای اسلامی است و بر اساس همین رویکرد وزیر پیشنهادی امورخارجه در مجلس توانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها