وزن‌کشی سیاسی برای یک انتخابات رقابتی

کد خبر: 1264262

اگرچه فضای کشور آن‌گونه که باید انتخاباتی نشده، اما نشانه‌های رایزنی‌ها و جلسات احزاب و گروه‌های سیاسی را می‌توان در مواضع رسانه‌ای آن‌ها جست‌وجو کرد

وزن‌کشی سیاسی برای یک انتخابات رقابتی

با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی که قرار است ۱۱ اسفندماه یعنی کمتر از سه ماه دیگر برگزار شود، تحرکات و تکاپوی جریان‌های سیاسی برای تدارک یک انتخابات پرشور و رقابتی در حال نمایان شدن است. پیشتر وزیر کشور در اظهار نظری گفته بود در انتخابات اسفند ماه همه احزاب و گروه‌های سیاسی نماینده دارند.

اگرچه فضای کشور آن‌گونه که باید انتخاباتی نشده، اما نشانه‌های رایزنی‌ها و جلسات احزاب و گروه‌های سیاسی را می‌توان در مواضع رسانه‌ای آن‌ها جست‌وجو کرد. خصوصاً آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از ابتدای سال جاری بر برگزاری انتخابات پرشور در اسفند ماه آینده تأکید کرده‌اند و این مهم در سخنان معظم‌له در هفته گذشته هم برای چندمین بار مورد تأکید قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب دوم دی ماه در دیدار پرشور هزاران نفر از مردم پرافتخار استان‌های خوزستان و کرمان، انتخابات ۱۱ اسفند را بسیار مهم، تعیین‌کننده و زمینه‌ساز تحول خواندند و با تبیین اهمیت مجلس شورای اسلامی در حل مشکلات موجود و تعیین مسیر حرکت کشور، تأکید کردند: «ملت خود را برای برگزاری انتخابات به بهترین شکل یعنی همراه با چهار خصوصیت “مشارکت قوی و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل” آماده کند.» همین تأکید و تصریحات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات پیش‌رو، احزاب و گروه‌های سیاسی درون نظام را به این صرافت انداخته است که برای تصدی کرسی‌های آینده خانه ملت و تدارک یک رقابت جدی و گسترده، به وزن‌کشی‌های انتخاباتی بپردازند.

در همین خصوص منصور حقیقت‌پور، نماینده ادوار مجلس و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی به ایرنا گفته است: نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در استان‌های مختلف کشور در زمره افراد مطرح و شناخته شده و دارای اعتبار هستند که بنابر احساس تکلیف در این دوره از انتخابات مجلس داوطلب شدند. او گفته: علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم، نمایندگان ادوار مجلس را برای حضور در انتخابات و ایجاد مشارکت پرشور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تشویق می‌کند.

حقیقت پور با رد رایزنی با فراکسیون امید برای سازماندهی نمایندگان اصلاح‌طلب ادوار و استانداران ادوار برای ورود به مجلس گفت: ما منتظر نظر شورای نگهبان هستیم و با بیانات و کلام صریح رهبر معظم انقلاب که فرمودند «برگزاری انتخاباتی پرشکوه و با حضور پرشور مردم، موجب وحدت ملی می‌شود، وحدت ملی و حضور پر قدرت مردم در صحنه، قدرت ملی می‌آورد و قدرت ملی موجب امنیت می‌شود که امنیت نیز زمینه‌ساز پیشرفت علمی، شکوفایی اقتصادی و حل مشکلات گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خواهد شد»، بنابراین دستاندرکاران امر باید مقدمات کار را فراهم و اگر کاستی در صحنه اجرایی و تقنینی وجود دارد، رفع کنند که بهترین راه حل از نگاه رهبری مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت کشور است.

آرایش انتخاباتی حزب اعتماد ملی

محمدصادق جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی هم در خصوص چگونگی حضور این حزب اصلاح‌طلب در انتخابات پیش رو به ایرنا گفته: اگر به جمع‌بندی برسیم که تعداد قابل توجهی از اعضای حزب در سراسر کشور می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و زمینه رأی‌آوری نیز دارند احتمال دارد که با چند حزب دیگر به فهرست مشترکی برسیم. وی درباره برنامه حزب متبوعش در انتخابات پیش این هم گفته: از آنجا که اکثر اشخاص عضو شورای مرکزی یا شورا‌های مناطق اعتماد ملی ثبت‌نام نکردند یا از فیلتر هیئت‌های اجرایی عبور نکردند، هنوز به لیستی که رضایت‌بخش ما باشد نرسیده‌ایم، اما امکان آن منتفی نیست. اگر به جمع‌بندی برسیم که تعداد قابل توجهی از اعضای حزب در سراسر کشور می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و زمینه رأی‌آوری نیز دارند احتمال دارد که با چند حزب دیگر به لیست مشترکی برسیم.

سخنگوی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه هنوز به تصمیم قطعی برای ارائه لیستی که واجد مختصات لازم برای رقابت باشد نرسیده‌ایم، اظهار کرد: تلاش و همفکری با دیگر احزاب نیز ادامه دارد و امیدوارم نتایج اعلامی بعدی توسط وزارت کشور لیست نیرو‌های مورد نظر ما را تأمین کند. اگر به لیست برسیم حتماً اعلام خواهیم کرد. جوادی‌حصار درپاسخ به این پرسش که ستاد انتخاباتی حزب تشکیل نشده است، گفت: ستاد انتخاباتی حزب هنوز به معنای مصطلح آن تشکیل نشده، اما همه جلساتی که ما داریم پیرامون موضوعات انتخابات است و درباره موضوعات مربوط به انتخاب صحبت می‌کنیم.

انتخابات جای تسویه‌حساب سیاسی نیست

سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با تأکید بر اینکه صحنه انتخابات جای تسویه حساب رقبای سیاسی و ضربه زدن به مشارکت مردم به عنوان پشتوانه نظام نیست، گفت: همه کسانی که دل در گرو ایران و منافع ملی دارند باید به طور جدی وارد این عرصه شوند.

این سیاستمدار کهنه کار در بیان ماهیت انتخابات معتقد است که سرنوشت جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با انتخابات گره خورده است و حضور ملت در انتخابات یعنی اینکه مردم در تعیین سرنوشت کشورشان مشارکت کنند و در این تردیدی نیست زمانی که ما در هر انتخاباتی از جمله مجلس شورای اسلامی شرکت می‌کنیم، یعنی نمایندگانی را بر می‌گزینیم که بتوانند به منویات و اولویت‌های مردم در مجلس، لباس قانون بپوشانند.

نبوی ادامه داد: البته در راستای پیگیری و تحقق مطالبات مردم، اگر نیازی به اصلاح یا تغییر یا تصویب قوانین جدیدی به منظور راهگشایی پیشرفت کشور توأم با عدالت باشد، باید در خانه ملت این اتفاق شکل بگیرد. همچنین نظارت بر مجریان در کشور توسط نمایندگان مردم انجام می‌گیرد. پس، مشارکت مردم یعنی شکل دادن مجلسی که بازتاب دهنده خواست مردم و اولویت‌های مطالبات آن‌ها باشد.

عضو شورای عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری هم گریزی زد و گفت: رئیس‌جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه با عمده مسائلی در کشور از پیشرفت‌ها گرفته تا رفع مشکلات که توسط دولت باید انجام شود، سرو کار دارد. پس این مشارکت مردم و انتخاب رئیس‌جمهور که به خواست مردم نزدیک است، می‌تواند بسیار سرنوشت‌ساز باشد. البته انتخابات شورا‌های اسلامی هر شهر و روستا هم چنین نقشی ایفا می‌کند. بنابراین هر انتخاباتی که از ابتدای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده بیانگر مردم‌سالاری اسلامی و دینی بوده است و در حقیقت حضور مردم از طریق انتخابات، به تأثیر آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مهم کشور که بسیار سرنوشت‌ساز است، رسمیت می‌بخشد.

نبوی در بخش دیگری از این گفتگو به چگونگی افزایش مشارکت و رقابت و عوامل دخیل در آن اشاره کرد و گفت: در امر انتخابات کسانی که مجری انتخابات هستند و بر آن نظارت دارند، به طور یقین نقش اساسی را در اینکه مردم نسبت به انتخابات دلسرد یا امیدوار باشند یا اینکه احساس کنند انتخابات توأم با رقابت جدی است که از دل آن نمایندگانی برگزیده می‌شوند که مورد توجه مردم و پاسخگوی سلیقه‌ها و خواست مردم هستند، ایفا می‌کنند. این استاد دانشگاه در ادامه به اقدامات مؤثر دولت در افزایش مشارکت هم اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم شبانه روز تلاش کرده تا با شناسایی مسائل و مشکلات، گره‌گشایی کند و در این زمینه رسانه‌ها به طور یقین می‌توانند با انعکاس اقدامات مثبتی که دولت انجام داده امیدواری را در مردم ایجاد کنند.

احتمال اجماع نهایی در اردوگاه اصولگرایان

یک عضو هیئت عالی شورای وحدت نیز پیش‌بینی کرد همه جریان‌های اردوگاه اصولگرایان به یک اجماع مصلحتی و تخصیص سهم مورد تفاهم در تنظیم لیست نهایی پایتخت برسند.

علی کیهانیان گفت: رقابت در اردوگاه اصولگرایان و بخشی از جناح مستقلین و اعتدالگرایان در جریان‌های شورای وحدت، شورای ائتلاف، پایداری، مبنا و دیگر تشکل‌های تأثیرگذار، منجر به تعدد فهرست شده و نهایتاً منجر به شکستن آرا خواهد شد. وی ادامه داد: از طرفی تثبیت تشکل‌های سیاسی منجر به تعیین وزن و سبد آرای آن‌ها شده و مذاکره را در توازن قدرت و افزایش تضارب آرا امکان‌پذیر می‌کند. رئیس جبهه حامیان مردم افزود: توجه به احزاب، اقشار و روحانیت در شورای وحدت، جذابیت خوبی از دموکراسی را به نمایش گذاشته و بنا به برنامه‌ها در پساانتخابات نیز همه تشکل‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به منظور بازگشت به مردم و اقناع افکار عمومی سهیم خواهند بود.

استقبال حزب ندای ایرانیان از مواضع رهبر انقلاب

حزب ندای ایرانیان هم در بیانیه‌ای در استقبال از سخنان رهبری انقلاب در خصوص انتخابات و عملیاتی کردن توصیه‌های رهبر انقلاب به دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد. در بخشی از این بیانیه تصریح شده است: حزب ندای ایرانیان ضمن استقبال و قدردانی از این نگاه و رویکرد، اجرایی‌سازی این توصیه‌ها از سوی نهاد‌های متولی انتخابات را یگانه راه برون رفت از اختلافات و شکاف‌های موجود در جامعه می‌داند. متأسفانه در انتخابات دو دهه گذشته امکان رقابت عادلانه و برابر از جریان‌های سیاسی، توسط هیئت‌های اجرایی و انتخاباتی، سلب شده و آشکارا قواعدِ بازی به نفع یک جناح خاص بازتعریف شده که این کار لطماتِ زیانباری برای نظام حکمرانی کشور داشته است.

انتظارِ حزب ندای ایرانیان آن است که دستگاه‌های اجرایی و هیئت‌های نظارتی و به ویژه شورای نگهبان این توصیه‌ها و دستورات را نصب‌العین قرار بدهند. حزب ندای ایرانیان معتقد است که صرفاً وقتی می‌توان تغییری در شرایط ایجاد کرد که توصیه‌های رهبری عملیاتی شود، از همین رو، عملکرد دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را رصد خواهد کرد. بدیهی است در این باره با هیچ شخص و نهادی مماشات نخواهیم داشت. حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان در پایان ابراز امیدواری کرده است که با اجرای صددر‌صدی این توصیه‌ها امکان حضور و رقابت برای همه دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی فراهم شود و هیئت‌های نظارتی و شورای نگهبان در رویه‌های گذشته خود که تنها امکان حضور افرادی با دیدگاه‌های خاص و همسو را فراهم می‌کردند، تجدیدنظر کنند.

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها