گشایش «ال‌سی» شبکه بانکی ایران با وجود تحریم و بدون FATF

کد خبر: 1264716

به‌دنبال دیپلماسی اقتصادی فعال مسئولان کشورمان، اولین ال‌سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور در شرایط تحریم و بدون نیاز به سوئیفت و FATF گشایش یافت.

گشایش «ال‌سی» شبکه بانکی ایران با وجود تحریم و بدون FATF

به گزارش بانک مرکزی، به‌دنبال رایزنی‌ها و عملیاتی‌سازی بستر‌های پولی و بانکی و مذاکرات فنی بانک مرکزی کشورمان و در جریان سفر رئیس کل بانک مرکزی به روسیه، اولین ال‌سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور در روسیه توسط بانک سپه گشایش شد. این اقدام بعد از تحریم‌های ترامپ یا به اصطلاح «سیاست فشار حداکثری» بی‌سابقه است.

ارزش این LC که از روز چهارشنبه ششم دی‌ماه 1402 مورد استفاده قرار گرفته، برای شروع مبلغ ۱۷ میلیون یورو است و با شرط پرداخت مدت‌دار برای واردات استفاده می‌شود.

این همکاری مشترک و راهگشا، نمایانگر آغاز فصل جدیدی از روابط بانکی ایران با کشور‌های خارجی خواهد بود. در واقع این گشایش اعتبار، امکان خرید آسان و اعتباری توسط تجار ایرانی از کشور روسیه را فراهم کرده است که در تسهیل واردات به کشور کمک‌کننده خواهد بود.

  خط اعتباری 6.5 میلیارد روبلی

همچنین پیرو سفر محمدرضا فرزین به روسیه با هدف افزایش همکاری‌های پولی و بانکی با این کشور و همچنین تقویت مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، جلسه‌ای میان مدیران بانکی ازبر بانک روسیه و بانک ملی ایران برگزار شد که بر اساس آن خط اعتباری به ارزش شش میلیارد و 500 میلیون روبل برای واردات کالاهای اساسی از روسیه برای ایران ایجاد شد.

در این جلسه که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز حضور داشت مدیران بانکی «ازبربانک» روسیه و بانک ملی ایران، گشایش خط اعتباری شش میلیارد و 500 میلیون روبلی میان ایران و روسیه را مورد تاکید قرار دادند. این خط اعتباری قرار است از طریق ازبربانک روسیه و بانک ملی ایران برای تامین مالی واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز کشورمان صورت گیرد.

 فرار رو به جلوی بانیان اقتصاد دهه 90

هرچند این خط اعتباری، پیرو توافقات و قراردادهای منعقد شده کارگزاری میان دو بانک به صورت حداقلی و به عنوان شروع عملیات بانکی (گشایش حساب) است، با این وجود بانیان فاجعه اقتصادی دهه 90 که متهمان بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم هستند، زبان به طعنه گشودند.

همتی؛ رئیس بانک مرکزی در دوران ریاست جمهوری روحانی در واکنش به خبر گشایش ال‌سی و خط اعتباری اخیر نوشت: «خوشحالی از موافقت یک بانک روسی برای اعطای اعتبار ۶۶ میلیون دلاری، برای خرید کالای اساسی، در حضور رئیس بانک مرکزی ایران، همزمان با موضع ضدایرانی روسیه در مورد جزایر سه گانه، در شأن مسئولین کشور نیست.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که هر فرد بیسوادی هم می‌داند که برای انجام تراکنش‌های مالی سنگین برای اولین بار یا پس از فاصله چندساله، در ابتدا باید گام‌های کوچک‌تری برداشت و از این رو

چنین واکنشی از سوی رئیس کل اسبق بانک مرکزی، برای هر ایرانی؛ چه موافق و چه مخالف اصلاح‌طلبان، مایه شرمساری است. البته میزان اعتبار اظهارات رئیس بانک مرکزی دولت مدعی تدبیر و امید، به اندازه سخنان رئیس همان دولت است که در بیان عظمت آفتاب تابان برجام گفت؛ در یک روز یکهزار ال‌سی در خارج باز شد اما بعدا معلوم شد آن روز، یکشنبه و تعطیل بوده و اساسا امکان چنین اقدامی وجود ندارد. گروهی که هشت سال همه امور کشور حتی آب خوردن مردم را معطل برجام و FATF کردند و این موانع را به عنوان بهانه‌ای برای تأخیر واردات واکسن در دوره کرونا مطرح می‌کردند و برای خنثی‌سازی تحریم‌ها قدم از قدم برنداشتند، حالا با بهانه‌جویی‌های کودکانه به اقدامات تحریم‌شکن دولت سیزدهم نقد وارد می‌کنند.

 استفاده از ظرفیت بریکس

شایان ذکر است رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان در این سفر با «الویرا نبیولینا»؛ رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه دیدار کرد که در این نشست فنی، افزایش همکاری‌های پولی و بانکی، بهره‌ برداری از ظرفیت‌های بریکس و نهادسازی‌های پولی و بانکی جدید در این حوزه و همچنین تقویت مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد تاکید قرار گرفت. همچنین در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌های ایران و روسیه، گسترش ظرفیت‌های اقتصادی طرفین را خواستار شد. بر اساس این گزارش، با توجه به نهائی‌شدن کلیه اقدامات توافق‌شده قبلی میان بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، قرار شد مفاد آن به‌صورت فنی و تخصصی، محور همکاری‌های آینده بانک‌های مرکزی دو کشور قرار گیرد.

 دلارزدایی در مبادلات تجاری

محسن کریمی، معاون بین‌الملل بانک مرکزی روز گذشته درباره جزئیات توافقات جدید توضیح داد: تاکنون به خاطر تحریم‌ها فشار زیادی به بازرگانان دو کشور وارد می‌شد و متأسفانه تجارت ما کشورهای همسایه پرریسک و هزینه مبادله بالا انجام می‌شد که انتقال پول از طریق حواله، کانال‌های صرافی‌ها و کانال‌های غیررسمی (دلالان) و با ریسک بالا صورت می‌گرفت، اما اکنون با گشایش خط اعتباری و تفاهم پولی در بستر بانکی و از طریق ابزارهای ایمن و کم‌ریسک و کم هزینه انجام می‌شود.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما در توضیح بیشتر درباره خط اعتبار روسیه گفت: این اتفاق مهم در سفر رئیس کل بانک مرکزی انجام شده و خط معاوضه نقدینگی میان بانک‌های مرکزی ایران و روسیه نهائی شده و این درواقع یک خط سوآپ و مبادله ارزی و نه کردیت لاین (خط اعتباری) است که شکل گرفته و در آن پول‌های ملی و محلی به‌جای دلار استفاده می‌شود و درواقع دلارزدایی در مبادلات تجاری دو کشور انجام می‌شود.

معاون بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد، با راه‌اندازی خط معاوضه نقدینگی بین ایران و روسیه حجم تجارت دو کشور که الان حدود یک و نیم میلیارد دلار است، برای سال آینده به دو میلیارد دلار افزایش یابد و در این زمینه بازرگانان ایرانی از این خط اعتباری بسیار استقبال می‌کنند. وی در مورد اثر خط اعتباری روسیه بر کاهش هزینه تجاری و هزینه مبادله گفت: وقتی تجار مجبور بودند در بسترهای غیربانکی اقدام به جابه‌جایی پول کنند هزینه، ریسک و زمان انتقال پول افزایش می‌یافت، اما وقتی بستر بانکی فراهم شود به‌جای انتقال شش ماهه پول، در لحظه پول جابه‌جا می‌شود. ریسک آن کاهش می‌یابد و هزینه آن به شدت افت می‌کند.ش

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها