الهیان:زنان همچو مردان در سرنوشت سیاسی دخیل هستند

کد خبر: 1265673

نماینده مردم تهران در مجلس در نشست «زنان و مشارکت سیاسی» تأکید کرد: مردم سالاری جز با مشارکت زنان جامعه محقق نمی‌شود، انتخابات نه فقط رأی انداختن در صندوق بلکه به معنای مشارکت است.

 الهیان:زنان همچو مردان در سرنوشت سیاسی دخیل هستند

زهره الهیان نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در سلسله نشست مشارکت سیاسی در ایران با عنوان زنان و مشارکت سیاسی که به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای برگزار شد گفت: در مقوله انتخابات رهبر معظم انقلاب مشارکت حداکثری، امنیت، برگزاری انتخابات و رقابت سالم را چهار محور اصلی مطرح کردند. حضور زنان میتواند تضمین کننده این محور ها باشد و حضور زنان همواره ضامن امنیت بوده است.

وی با بیان اینکه این حضور باعث سلامت انتخابات چه در برگزاری و چه در رأی دادن بوده است، تصریح کرد: بانویی که در عرصه اجتماعی بی تفاوت نبوده و کنش‌گر اجتماعی است، این خانوم در عرصه سیاست هم مشارکت خواهد داشت.

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: رهبر انقلاب و حضرت امام (ره) مبنای جامعه ما را مبتنی بر مردم سالاری دینی عنوان کردند. این درحالی است که نیمی از این مردم زنان هستند و باید به مشارکت زنان نیز فکر شود. مردم سالاری جز با مشارکت زنان جامعه محقق نمی‌شود، انتخابات نه فقط رأی انداختن در صندوق بلکه به معنای مشارکت است.

الهیان تصریح کرد: در این حوزه با این نگاه دستاوردهایی در طول سالیان انقلاب در حوزه زنان داشتیم، سال گذشته دیدیم که با دروغ بزرگ زن زندگی آزادی تلاش کردند که جامعه را بدبین کنند.

وی افزود با بیان اینکه قالب دستگاه های اطلاعاتی و سرویس های جاسوسی موضوع اصلیشان حوزه زنان بود و ابعاد مختلف حوزه زنان را دیده بودند، گفت:

کتابی از خبرگزاری فارس بنام «دروغ زن زندگی آزادی» منتشر شده است لذا می‌توانیم با مطالعه این کتاب ابعاد این دروغ‌ها را مشاهده کنیم.

توجه به زنان به عنوان یک سرمایه اجتماعی پر اهمیت است

در ادامه، مینو اصلانی رئیس پژوهشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع)، گفت: دو موضوع در این بحث وجود دارد، موضوع اول مشارکت زنان و بحث دوم ایجاد زمینه های مشارکت سیاسی زنان است. زنان به جهت برخی از ویژگی‌های ذاتی خودشان که از جمله آن دقیق بودن است، نسبت به مسائل تحلیل دقیق تری می‌توانند انجام بدهند.

اصلانی تصریح کرد: اگر به ایجاد زمینه‌های مشارکت در زنان در اشراف کلی بپردازیم و در تکلیف حکمرانی بدانیم به نظر می‌رسد که می‌توانیم از این ظرفیت عظیم زنان بهره ببریم. برای این مسئله نیازمند ریل گذاری هستیم. هرقدر زمینه تعاملات بین زنان افزایش پیدا کند نتیجه بهتر و دقیق‌تر شکل می‌گیرد. به عنوان یک سرمایه اجتماعی به زنان باید توجه کرد و باید خوب این را فهم کنیم. در بحث زنان دو مسله مهم است که به این مشارکت کمک می‌کند؛ یک بحث احساس و دوم کلمه است، زنان احساسشان اگر جدی گرفته شود و به رسمیت شناخته شود کمک بزرگی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت فضای اخلاقی موضوع دیگر است، تصریح کرد: توجه به فضای اخلاقی میتواند بسیار در ظهور و بروز و مشارکت زنان یک موضوع جدی را رقم بزند. بعد از پیروزی انقلاب این فضا شکل گرفت، در این محیط زنان خوب حضور پیدا کردند و به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس زنان مشارکت بسیاری داشتند. این فضا خیلی مهم است و همچنان باید فضای اطمینان بخش را حفظ کنیم تا مشارکت زنان دقیق تر و حتی گسترده تر شکل گیرد.

زنان همچو مردان در سرنوشت سیاسی دخیل هستند

در ادامه این نشست، فضه سادات حسینی پژوهشگر حوزه زنان و خانواده، گفت: مشارکت سیاسی زنان از صدر اسلام بوده است و گاها بیش از مردان، زنان نقش ایفا کردند.

وی از شاخصه های مشارکت سیاسی زنان در صدر اسلام به بیعت زنان با پیامبر، هجرت زنان، نقش زنان در امورات دفاعی، بخشش اموال شخصی به اسلام و نکات دیگر اشاره کرد.

حسینی مطرح کرد: دیدگاه قرآن زن را همانند مرد در سرنوشت سیاسی خود و در دستگاه قدرت و سیاست دخیل می‌داند.

مشارکت زنان در دیپلماسی پیشرفت داشته است

در ادامه سمیرا نصیرزاده  دیپلمات وزارت امور خارجه و اداره کل امور حقوق بشر و زنان به تعداد و درصد مسئولیت‌های زنان در هیأت دولت در کشورهای اسلامی اشاره کرد و به شرح آن پرداخت.

وی شاخص سهم زنان در دیپلماسی در ۳۰ کشور در سال ۲۰۲۳ را مطرح کرد، همچنین گفت مشارکت زنان در دیپلماسی از سال  ۲۰۱۸ به بعد پیشرفت داشته است./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها