رشیدی‌کوچی به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر صمت قانع شد / اجازه دهید ایرانیان خارج از کشور خودرو وارد کنند

کد خبر: 1265810

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر صمت درباره واردات خودرو قانع شد.

رشیدی‌کوچی به صورت مشروط از پاسخ‌های وزیر صمت قانع شد / اجازه دهید ایرانیان خارج از کشور خودرو وارد کنند

در نشست علنی علنی امروز (سه‌شنبه 12 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال از عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صنعت خودرو ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر به بانوان ایران به ویژه مادران و همسران شهدا گفت: اگر از ابتدای مجلس موضوع خودرو را پیگیری کردیم به دنبال ایجاد رضایتمندی برای مردم بودیم تا اتفاق خوبی برای آنها بیفتد و همواره منافع ملی را سرلوحه کار خود قرار دادیم.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس در ادامه با بیان اینکه قرار نیست در این مسیر مورد افتراء و تهمت قرار بگیریم، عنوان کرد: برخی در فضای مجازی و رسانه‌های خود به ما تهمت زده و ما را مافیای خودرو معرفی کردند که آنها را به خدا واگذار می‌کنیم؛ چنانچه زندگی ما شفاف است و بدخواهان نیز با واکاوی زندگی ما متوجه شده‌اند هیچ نقطه خاکستری در آن وجود ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه ما با چه جرأتی مردم را از حقوق اولیه خود محروم کرده‌ایم، گفت: عشق جوانان سوار شدن یک خودروی باکیفیت و خوش قیمت است پس چرا اجازه نمی‌دهیم این خودروها و همچنین موتورهای مورد علاقه جوانان وارد شود.

رشیدی کوچی در ادامه با اشاره به سفری که به حاشیه خلیج فارس و دیدار با صیادان داشت: یادآور شد: صیادان به علت یک موتوره بودن قایق‌هایشان عمدتاً با مشکل مواجه هستند در حالی که می‌توان با واردات موتور مورد نیاز آنها، قایق‌ها را دوموتوره کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به سختی مجوز گرفتن کمباین‌های کشاورزی عنوان داشت: از سوی دیگر پلاک گذاری کامیون‌های وارداتی نیز از جمله مشکلاتی است که کامیون‌داران با آن مواجه هستند و همه این مسائل به راحتی با تصمیم درست می‌تواند سطح رضایتمندی را افزایش دهد.

وی در ادامه با اشاره به گذشت 19 ماه از تصویب قانون واردات خودرو گفت: آقای علی‌آبادی باید به صورت دقیق پاسخ دهد که در این مدت چند خودرو وارد کشور شده، چند خودرو پلاک شده و مردم از آن استفاده می‌کنند، چه تعداد خودرو در حال ترخیص از گمرکات کشور است و چه تعدادی نیز ثبت سفارش شده است.

نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس در ادامه با اشاره به سوال دوم خود از وزیر صمت بیان داشت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده سه ماه است که در هیأت دولت تصویب شده  و وزیر نیز نگاه مثبت به آن داشته اما هنوز ابلاغ نشده است.

وی در ادامه با طرح این سوال که چرا فرایند قیمت گذاری خودروهای وارداتی بالا در نظر گرفته شده است، گفت: خودروی 18 هزار دلاری در بازار 35 هزار دلار قیمت گذاری می شود و قیمت آن در بازار واقعی تا 100 هزار دلار می رود که باید پرسید آیا دولت اراده اصلاح این روند را دارد یا خیر؟

رشیدی کوچی در ادامه با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا به مردم ظلم می کنند، یادآور شد: خریداران 170 تا 300 میلیون تومان هزینه خودرو را پرداخت می کنند اما خودروسازان بعد از یکسال می گویند خریداران باید 500 میلیون تومان دیگر پرداخته و خودروی ثبت سفارش شده خود را نیز تغییر دهند و علت افزایش قیمت خودرو نیز مشخص نیست و همه اینها زورگویی به مردم است.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه با انتقاد از دخالت های دولت در خودروسازی و عدم واگذاری آنها به بخش خصوصی عنوان کرد: دولت باید صرفا نقش نظارت به جای دخالت داشته باشد و باید با عدد و رقم درباره کارکرد خودروسازی توضیح دهد.

وی در ادامه این جلسه را دارای تأثیر مستقیم بر بازار خودرو دانست و گفت: مردم روی نتیجه این جلسه حساس هستند و آن را رصد می کنند از این رو امیدواریم این نشست نتیجه مثبتی داشته باشد.

رشیدی کوچی در بخش دوم سخنان خود بعد از ارائه بخش اول سخنرانی وزیر صمت، گفت: واردات خودرو با حضور آقای علی آبادی در رأس وزارت صمت، تسریع شده اما با کاهش قیمت مواجه نبوده ایم که همه اینها ناشی از عرضه قطره چکانی ارز، تعرفه گذاری های وحشتناک و اظهارات نسنجیده اعضای هیأت دولت با رسانه ها است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در ادامه با بیان اینکه ارز در همه بخش ها اعم از چای و نخود، لوبیا وجود دارد اما به حوزه خودرو که می رسیم، ارزی وجود ندارد، خطاب به فرزین رئیس بانک مرکزی گفت: چه کسی گفته شما برای واردات خودرو ارز بدهید؟ ما گفتیم از ارز با منشأ خارجی استفاده شود، نه ارز ناشی از صادرات؛ همچنین پیشنهاد دادیم از ارزهای خانگی مردم استفاده شود.

وی افزود: این در حالی است که بانک مرکزی همه این راهکارها را کنار گذاشته و می گوید من باید پول بدهم که ندارم اما باز هم با حضور در کمیسیون می گوید ما 9 میلیارد دلار برای صنعت خودرو گذاشته ایم در حالی که اگر تنها یک تا 2 میلیارد دلار به واردات خودرو تخصیص داده می شد بسیاری از مشکلات حل می شد.

رشیدی کوچی با بیان اینکه ما در کنار انتقادها، پیشنهادها و راهکارهایی نیز برای حل موضوع واردات خودرو داشته ایم، یادآور شد: اگر ایرانیان خارج از کشور حتی صرفا برای خویشاوندان خود نیز خودرو وارد کنند، بخش اعظمی از مشکلات حل می شود اما با همین موضوع مطرح شده نیز می گویند جلال رشیدی کوچی به دنبال واردات خودروی لوکس است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه خودروی 15 هزار دلاری در دنیا خودروی لوکس محسوب نمی شود، عنوان کرد: این خودرو با تعرفه های 150 تا 200 درصدی به 40 هزار دلار می رسد و این خودرو را تبدیل به خودروی لوکس می کند.

وی اضافه کرد: مردمی که تویوتا کرولا 700 میلیون تومانی را با تعرفه گذاری دولت 2 میلیارد و 200 میلیون تومان می خرند آن را در بازار آزاد به میزان 4 میلیارد تومان به فروش می رساند یعنی قیمت یک خودرو تا 90 هزار دلار افزایش می یابد و آن را لوکس می کند پس باید دولت تعرفه های خود را کاهش دهد.

رشیدی کوچی در ادامه به موضوع مصرف بنزین اشاره و بیان کرد: 3 سال است که می گوییم، خودروی کم مصرف وارد کنید تا موضوع مصرف بنزین نیز حل شود اما آقایان به سرعت وارد فاز مقایسه ایران و اروپا می شوند و می گویند علت ارزانی بنزین در ایران است؛ این در حالی است که باید هزینه و درآمدها را با هم بررسی کرد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس در ادامه با محاسبه میانگین مصرف و هزینه خانوار ایرانی و اروپایی یادآور شد: یک خانوار اروپایی یک بیستم درآمد ماهیانه خود را برای بنزین می دهد و در ایران نیز همین میزان صدق می کند و تفاوت در این است که در اروپا هر کس هر ماشینی که بخواهد را با قیمت مناسب سوار می شود اما ما در ایران مجبوریم خودروی بی کیفیت با مصرف 15 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر سوار شویم و همین نارضایتی ایجاد می کند.

وی در ادامه با اشاره به هزینه های بالایی که دولت برای مقابله با آلودگی هوا دارد، عنوان کرد: علت آلودگی هوا مردم نیستند بلکه خودروهای ساخت ایران خودرو و سایپا است همچنین موتورسیکلت های تولید داخل که دولت از آنها غافل است بیش از خودروها آلودگی تولید می کنند.

رشیدی کوچی ادامه داد: اگر یک دهم هزینه ای که صرف مقابله با آلودگی هوا می شد به واردات خودروهای هیبریدی و برقی که مد نظر وزیر صمت هم هست، اختصاص می یافت بخش اعظمی از مشکلات برطرف می شد اما دولت در عین حال که از همین مسائل ساده نیز غافل است با رسانه ها مصاحبه می کند؛ برای مثال رئیس سازمان برنامه و بودجه می گوید ارز برای واردات نداریم که همین باعث افزایش قیمت می شود و بعد رسانه های نزدیک به دولت می گویند جلال رشیدی کوچی دروغ می گوید که قیمت خودرو 10 درصد افزایش داشته است و می گویند ناامیدی تزریق می کنم در حالی که دولت با عملکرد خود عامل ناامیدی مردم است.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه با بیان اینکه مجلس واردات خودروی کارکرده را آزاد کرد که همین موضوع مردم را امیدوار ساخت، عنوان کرد: این در حالی است که اعضای دولت با اظهارات جنجالی خود به دلالان اجازه افزایش قیمت خودرو را می دهند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه دولت باید جلوی خودروسازان داخلی را بگیرد، گفت: فردی عصبانی پس از پایان نمازجمعه این هفته جلوی مرا گرفت و کوئیک خود را نشان داد و گفت سال گذشته این خودرو را با قیمت 170 میلیون تومان ثبت نام کرده اما اکنون به او گفته اند برای واگذاری باید 320 میلیون تومان دیگر نیز واریز کند، در غیر این صورت همان 170 میلیون تومان سال گذشته خود را پس بگیرد.

رشیدی کوچی اضافه کرد: همه اینها ظلم به مردم است و دولت نیز دائم از این خودروسازها حمایت می کند و آن را برابر با حمایت از صنعت داخلی می داند در حالی که عملکرد آنها هیچ خروجی برای مردم نداشته و رضایتمندی ایجاد نکرده است.

این نماینده سوال کننده از وزیر صمت در ادامه با تأکید مجدد به بحث ارز برای واردات خودرو، بیان کرد: ما پیشنهاد استفاده از ارز خانگی برای واردات خودرو را دادیم اما دولت با عدم انسجام در تصمیم گیری های خود باعث تحت فشار قرار گرفتن وزیر صمت نیز می شود. دولت آیین نامه درباره خودرو را 3 ماه است به تصویب رسانده اما خودش آن را ابلاغ نمی کند و باعث می شود مردم به ریش ما بخندند و دیگر حرف ما را قبول نکنند.

وی ادامه داد: شهادت می دهم آقای علی آبادی تلاش زیادی برای تصویب صحیح آیین نامه دولت کرد و تا جایی که توانست اعداد و ارقام آن را اصلاح کرد و حتی به موضوع تعرفه ها و افزایش سقف آن نیز ورود کرد و در این کار نیز تنها بود لذا اکنون رئیس جمهور باید شخصا به موضوع ورود کرده و سکان مسأله را در دست بگیرد اگر می خواهد آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین، کاهش سرمایه اجتماعی و افزایش نارضایتی مردم را حل کرده و معطل نکند.

رشیدی کوچی در ادامه با تأکید به این مطلب که اگر سوال خود از وزیر صمت را به رأی بگذارم با توجه به دغدغه نمایندگان، قطعا کارت زرد به وزیر داده خواهد شد، گفت: از آنجایی که آقای علی آبادی به تازگی وارد وزارتخانه شده و تمام تلاش خود را برای حل موضوع دارد، فرصتی سه ماهه به وزارت صمت، بانک مرکزی و مجموعه دولت می دهم تا این موضوعات را حل کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه شخصا با حضور در شرکت های واردکننده خودرو بر این روند نظارت خواهم کرد و فیلمبرداری خواهم کرد، خاطرنشان ساخت: مجددا تأکید می کنم ما ارزی از دولت نمی خواهیم و خودمان در منازل خود ارز داریم، فقط باید اجازه واردات خودرو داده شود که خروجی این کار نیز قطعا به نفع مردم خواهد بود./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها