حملات امروز سپاه با چه موشک هایی انجام شد؟

کد خبر: 1268980

بامداد امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حملات موشکی ای علیه اهدافی در عمق خاک عراق و سوریه و مواضع جاسوسی موساد و گروه تکفیری در ادلب با موشک های بالستیک جدید خود انجام داد.

حملات امروز سپاه با چه موشک هایی انجام شد؟

 فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تشریح جزئیات حمله موشکی سپاه به مقر جاسوسی موساد گفت: ۴ فروند خیبرشکن از جنوب خوزستان به مقصد گروه تکفیری در ادلب شلیک شد.

سردار امیرعلی حاجی زاده در گفت و گوی تلفنی با سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: راس ساعت ۱۲ همه کارها با موفقیت انجام و ۴ فروند خیبرشکن از جنوب خوزستان به مقصد گروه تکفیری در ادلب شلیک شد.

وی ادامه داد: از کرمانشاه ۴ فروند و ۷ فروند هم از آذربایجان شرقی به مقر صهیونیستی شلیک شد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: نزدیک ۹ فروند هم گروه دوم تکفیری‌ها و داعش را مورد هدف. موشک خیبر شکن که در این عملیات از آن استفاده شد یکی از جدیدترین موشک های ایرانی رونمایی شده است.

"خیبرشکن" یکی از جدیدترین دستاورد موشکی جمهوری اسلامی ایران است که ویژگی‌های منحصر به فردی را برای نخستین بار در قدرت موشکی ایران به نمایش گذاشته از جمله آنکه برای نخستین بار سرزمین‌های اشغالی در برد موشک‌های سوخت جامد تاکتیکی ایران قرار گرفت.

اولین موردی که در این موشک خودنمایی میکند، ابعاد به نسبت بزرگتر بالک‌های متحرک سرجنگی آن است که این افزایش ابعاد بالک، قدرت مانور سرجنگی را پس از ورود به جو افزایش می‌دهد و امکان اجرای مانورهای پیچیده‌تر و سریع‌تر را به منظور عبور موثر از سد پدافندهای ضد موشکی درون جوی که کارویژه سامانه‌های پدافندی مانند فلاخن داود رژیم صهیونیستی و پاتریوت ایالات متحده را فرآهم میکند.

همچنین آنگونه که سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه می‌گوید، وزن این موشک یک سوم موشک‌های مشابه است که در صورت مفروض قرار دادن وزن موشک قدر S بعنوان موشک مشابه، می‌توان نتیجه گرفت که وزن موشک خیبرشکن با سرجنگی ۵۰۰ کیلوگرمی، ۴.۵ تن باشد که چنین وزنی برای یک موشک بالستیک تاکتیکی با برد ۱۴۵۰ کیلومتر عددی بسیار ایده‌آل است. از سوی دیگر علت این وزن کم را می‌توان استفاده از بدنه کامپوزیتی برشمرد که طی سال‌های اخیر و در محصولات سپاه مشهود است و شاهد مثال آن موشک بدنه کامپوزیتی رعد-۵۰۰ و موتورهای کامپوزیتی زهیر، سلمان و رافع است.

موضوع دیگر در بررسی موشک خیبرشکن نوع انفجار سرجنگی آن است که بر اساس تصاویر منتشرشده، کلاهک از نوع شدیدالانفجار است اما به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، موادی در سرجنگی خیبرشکن به کار گرفته شده که قدرت انفجار آن را به چندین برابر TNT افزایش داده است. البته با توجه به نحوه نام‌گذاری این موشک، می‌توان امکان توسعه سرجنگی‌های سنگرشکن را هم برای این موشک کاملا محتمل دانست.

 این موشک که بهمن ماه 1400 رونمایی شد را می توان بلای جان سیستم های دفاع ضد موشکی دنیا دانست و در کنار موشک فتاح توانایی عبور از سامانه های پدافندی ضد موشکی دنیا را دارد./خانه ملت

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها