درد زایمان «خاورمیانه بدون امریکا»

کد خبر: 1271725

در حمله مرگبار مقاومت عراق به پایگاه امریکایی در مرز سوریه و اردن ۳ امریکایی کشته و ۳۴ نفر زخمی شدند

درد زایمان «خاورمیانه بدون امریکا»

بیش از ۱۵۰ حمله به پایگاه‌های امریکا ظرف سه‌ماه گذشته به‌خصوص عملیات خونین یک‌شنبه‌شب مقاومت عراق علیه پایگاه امریکا در مرز سوریه و اردن که منجر به کشته‌شدن سه امریکایی و زخمی‌شدن ۳۴ نفر دیگر منجر شد، شمارش معکوس خروج امریکا از غرب آسیا را شروع کرده است.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه اسبق امریکا، کمتر از دو دهه پیش و در بحبوحه جنگ ۲۰۰۶ رژیم صهیونیستی با حزب‌الله، ضمن مخالفت با برقراری آتش‌بس، گفته بود که این بحران، درد زایمان تولد خاورمیانه جدید است. در هفته‌های گذشته که تمایل به اخراج امریکایی‌ها از منطقه غرب آسیا تشدید شده تا جایی که به طور ویژه در دولت و گروه‌های مقاومت عراق این موضوع پیگیری می‌شود، باید آنچه را وزیر امریکایی روزی برای توجیه تداوم جنگ به کار برد، به تاوانی تعبیر کرد که واشینگتن باید برای اخراج از منطقه بپردازد. در خونین‌ترین حمله ماه‌های اخیر به نیرو‌های امریکایی، یک‌شنبه‌شب بر اثر یک حمله پهپادی به پایگاه امریکا در اردن نزدیک مرز با سوریه، سه نظامی این کشور کشته و ۳۴ تن زخمی شدند. روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام امریکایی خبر داد که حمله شبانه در «برج ۲۲»، یک پایگاه امریکایی کوچک در اردن در نزدیکی مرز سوریه را هدف قرار داد. رویترز به نقل از یک مقام امریکایی نوشت که احتمال افزایش تلفات در حمله به نظامیان امریکایی در اردن به ۳۴تن وجود دارد، اگرچه اردن بلافاصله مدعی شد که چنین حمله‌ای در خاک این کشور رخ نداده، اما فرماندهی سنتکام در بیانیه‌ای وقوع این حمله را تأیید کرد. این حمله به قدری برای مقامات امریکایی گران بود که به سی‌ان‌ان اذعان کردند که این نخستین بار پس از آغاز جنگ غزه است که نظامیان امریکایی بر اثر شلیک آتش دشمن در غرب آسیا کشته شدند.

 خط مشترک آستین، بایدن و هریس

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرد: «آنچه نیرو‌های ما در اردن در معرض آن قرار گرفتند، تشدید خطرناک تنش‌ها است.» لوید آستین، وزیر دفاع امریکا شامگاه یک‌شنبه گفت: «در زمان و مکان مناسب به حمله به نیرو‌های امریکایی در اردن پاسخ می‌دهیم.» او مدعی شد: «گروه‌های مسلحی که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند مسئول حملات مداوم به نیرو‌های امریکایی هستند. تمام اقدامات ضروری را برای حمایت از امریکا، نیرو‌ها و منافع‌مان اتخاذ خواهیم کرد.» جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هم همراستا با اتهام‌زنی آستین گفت: «حمله به نیرو‌های ما که منجر به کشته شدن سه نظامی شد را گروه‌های تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند، انجام دادند. به همه مسببین این حمله در زمان مناسب و به شیوه‌ای که ما انتخاب کرده‌ایم، پاسخ خواهیم داد.» وی گفت: «در حال جمع آوری اطلاعات درباره این حمله هستیم. قلب امریکا با کشته شدن سه نظامی در شمال شرق اردن سنگین و آکنده از غم شده است.» کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا هم گفت «در غم از دست دادن سه نظامی امریکایی در اردن، عزادار هستیم.» او مانند بایدن و آستین به اتهام‌زنی به ایران پرداخت: «حمله به نیرو‌های ما در شمال شرقی اردن را گروه‌های مسلح تحت حمایت ایران انجام دادند.» همه این‌ها در شرایطی است که روزنامه امریکایی واشینگتن‌پست به نقل از یک عضو ارشد مقاومت اسلامی عراق که شامل گروه‌های کتائب حزب‌الله، نجبا و دیگر گروه‌هاست اعلام کرد که مسئولیت حمله پهپادی را برعهده گرفته است. این عضو مقاومت اسلامی عراق به روزنامه یاد شده گفت: «همانطور که قبلاً گفته بودیم، اگر امریکا به حمایت از اسرائیل ادامه دهد، تنش بالا می‌گیرد. همه منافع امریکا در منطقه اهداف مشروع است و ما به تهدید‌های امریکا درباره پاسخ دادن اهمیت نمی‌دهیم. ما می‌دانیم چه مسیری را می‌رویم و پاداش ما شهادت است.» این گروه پیش‌تر نیز حمله به پایگاه‌های امریکا و ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه را مطرح کرده بود.

 تلاش برای باز کردن پای امریکا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح روز دوشنبه و پیش از جلسه هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی با اعلام اینکه ایران از آغاز بحران جاری غزه مکرراً درباره خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه هشدار داده بود، یک بار دیگر یادآور شد که گروه‌های مقاومت در منطقه، از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران در تصمیمات آن‌ها برای نحوه حمایت از ملت فلسطین یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هرگونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد. کنعانی گفت: «تکرار اتهام بی‌اساس به ایران، فرافکنی توطئه کسانی است که منافع خود را در کشیدن مجدد پای امریکا به معرکه‌ای تازه در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.» سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد ایران با آمادگی و هوشیاری تحولات در منطقه را زیر نظر دارد و مسئولیت عواقب اتهامات تحریک آمیز علیه ایران، بر عاملان طرح چنین ادعا‌های بی اساسی است. این دیپلمات ارشد ایرانی در جلسه روز دوشنبه به پرسش یکی از خبرنگاران درباره این تحولات هم این‌طور پاسخ داد: ایران ثبات و امنیت در منطقه را به نفع جامعه جهانی می‌داند و به دنبال تنش با هیچ طرفی نیست و منطقه پذیرای گسترش تنش نیست. چنین تحولی منافع هیچ طرفی از جمله امریکا را تأمین نمی‌کند. ایران به تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش ادامه خواهد داد. ایران از مجامع بین‌المللی می‌خواهد که تلاش کنند و رژیم را متقاعد کنند جنگ راه‌حل نیست. جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید تلاش کرد حمله به نیرو‌های امریکایی را به گروه‌های تحت حمایت ایران نسبت دهد، اما اذعان کرده که واشینگتن هنوز در حال گردآوری اطلاعات در خصوص این حمله است و گفت که امریکا خواهان جنگ گسترده‌تر با ایران یا منطقه نیست.

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها