جام جم: دریافتی‌های نجومی از دانشجویان دانشگاه آزاد کجا هزینه می‌شود؟/ هزینه زیرساخت علمی به حساب دانشجویان یا خرج پروژه‌های سیاسی و جناحی؟

کد خبر: 1271765

جام جم نوشت: دانشگاهی که نه دولتی است و نه مردمی، بلکه سال‌هاست خود را به تافته‌ای جدابافته از ساختار اجرایی کشور تبدیل کرده است.

گروه سیاست سایت فردا - با آنکه سال‌هاست حساب و کتاب‌ درآمدهای دانشگاه آزاد و محل هزینه آنها موضوع دغدغه دانشجویان و رسانه‌ها بوده اما تا به امروز نه‌تنها از این دغدغه کم نشده بلکه بر سوالات و ابهامات افزوده شده است. 

روزنامه جام جم در این باره با تیتر "دانشگاه آزاد از نظارت" نوشته: شهریه‌های نجومی دانشجویان در این دانشگاه کجا هزینه می‌شود و چه نظارتی بر سرمایه‌های کلان دانشگاه، به‌ویژه در حوزه زمین‌داری و فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد؟ فعالیت‌هایی که این روزها به سمت راه‌اندازی شرکت‌های تبلیغات محیطی نیز رفته است! 

فعالیت دانشگاه آزاد در برخی عرصه‌ها ازجمله در حوزه رسانه و اقتصاد این سؤال را مطرح کرده که آیا دانشجویانی که بودجه دانشگاه را تامین می‌کنند، رضایتی به فعالیت دانشگاه خارج از چارچوب آموزش دارند و آیا آنها می‌پذیرند به‌جای توسعه زیرساخت‌های علمی، دانشگاه آزاد درگیر پروژه‌های سیاسی و جناحی شود؟ 

این سوالات وقتی جدی‌تر مطرح می‌شود که بدانیم به گفته قائم مقام دانشگاه آزاد، بودجه دانشگاه فقط در پنج سال از ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ۳۳هزار میلیارد تومان رسیده است؛ بودجه‌ای عظیم که درباره ساختارهای نظارتی بر آن ابهاماتی جدی وجود دارد. 

فعلا دانشگاه آزاد توانسته با تکیه بر سابقه گذشته خود به‌عنوان یک جزیره مستقل به فعالیتش ادامه داده و به دور از نظارت موثر، همچون حیاط خلوتی به خدمات خاص آکادمیک بپردازد. 

انتظار می‌رود دولت و مجلس و به‌ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی دوباره فلسفه وجودی دانشگاه آزاد، نسبت به پاسخگو کردن این دانشگاه اقدام کنند. دانشگاهی که نه دولتی است و نه مردمی، بلکه سال‌هاست خود را به تافته‌ای جدابافته از ساختار اجرایی کشور تبدیل کرده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها