مهم‌ترین مصوبات بودجه‌ای مجلس از زبان زارع | اعتبار بخش فرهنگ دربودجه 1403 چقدر شد؟

کد خبر: 1271972

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از تخصیص بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش فرهنگ در این لایحه خبر داد.

مهم‌ترین مصوبات بودجه‌ای مجلس از زبان زارع | اعتبار بخش فرهنگ دربودجه  1403 چقدر شد؟

«رحیم زارع» سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره مهم‌ترین مصوبات بودجه‌ای مجلس، اظهار کرد: برای مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، بودجه بخش فرهنگ بسیار مهم بود و بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش فرهنگ در مجلس به تصویب رسید.

وی ادامه داد: بخش فرهنگ همواره به لحاظ تخصیص بودجه مظلوم واقع می‌شد اما امسال تلاش کردیم به بودجه بخش فرهنگ، توجه ویژه داشته باشیم. مجلس بودجه خوبی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفت و بودجه کمیته امداد و سازمان بهزیستی را هم افزایش دادیم.

موارد تخصیص وام قرض‌الحسنه را شفاف کردیم

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: دولت در لایحه بودجه درباره وام قرض‌ الحسنه صرفاً حکمی کلی داده بود که «وام قرض‌ الحسنه داده شود»؛ اما مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور، وام قرض‌ الحسنه را به طور مشخص تعیین کرد؛ برای مثال تسهیلات قرض‌ الحسنه ازدواج برای سال آینده ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد؛ البته تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد و وام فرزندآوری را هم به طور مشخص تعیین کردیم.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کل سپرده‌های قرض‌الحسنه ۲ هزار همت است که ما فقط ۳۰۰ همت از آن را برای وام ازدواج و فرزندآوری و در راستای حمایت از خانواده در نظر گرفتیم.

زارع گفت: برای کسب‌وکار و اشتغال نیز در لایحه بودجه یک حکم کلی آمده بود که برای این کار تسهیلات داده شود، اما مجلس شورای اسلامی عدد مشخصی را برای اعطای تسهیلات به بخش اشتغال به تصویب رساند.

تصویب ۱۴۵ همت اعتبار برای بخش سلامت

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: برای بخش سلامت، ۷۵ هزار میلیارد تومان از محل هدف‌مندی یارانه‌ها و ۷۰ هزار میلیارد تومان از محل افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده اعتبار در نظر گرفته شد و بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نان در مجلس به تصویب رسید.

وی درباره مصوبات بودجه‌ای مجلس در حوزه انرژی، گفت: مجلس درباره حامل‌های انرژی هیچ تغییر قیمتی را اعمال نکرد و مصوب کردیم که حامل‌های انرژی اعم از بنزین و گازوییل در سال آینده گران نشود.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات لوکوموتیو، مینی‌بوس، اتوبوس و کشنده‌ها از جمله مصوباتی بود که مجلس به لایحه بودجه سال آینده اضافه کرد، گفت: ما سعی کردیم به گونه‌ای لایحه بودجه را بررسی و تصویب کنیم که معیشت کارکنان دولت و بازنشستگان مورد توجه قرار گیرد.

زارع افزود: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از جمله مصوبات مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه بود که در لایحه بودجه سال آینده، برای آن اعتبار لازم را در نظر گرفتیم و فوق‌ العاده خاص نیز برای حقوق‌بگیران در نظر گرفته شد.

تغییر بودجه در مجلس کاملاً طبیعی است

زارع اضافه کرد: همیشه تغییر لایحه بودجه در مجلس بین ۳ تا ۵ درصد است و این موضوع کاملاً طبیعی است که مجلس تغییراتی را در لایحه دولت اعمال کند. مجلس تقریباً ۴ درصد از لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۳ را تغییر داد و ما شاکله بودجه را تغییر ندادیم. مجلس در کل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (۱۰۰ همت) به لایحه دولت درباره بودجه سال ۱۴۰۳ اضافه کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هیچ حکم و مصوبه‌ای به نفع خودش تصویب نکرد و همه مصوبات به نفع معیشت، اشتغال، سرمایه‌گذاری و حمایت از خانواده بوده است. برای مثال ما بانک‌ها را مکلف کردیم که ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع خود را صرف تکمیل پروژه‌های عمرانی کنند که این کار رونق اشتغال را هم به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بررسی و تصویب بودجه حق قانونی مجلس است، اظهار کرد: برخی افراد چون تجارب کافی و لازم درباره روند رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس را ندارند، از تغییرات بودجه در مجلس گله‌مند هستند؛ در حالی که اعمال این تغییرات در مجلس کاملاً طبیعی است و تغییرات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس، نهایتاً ۴ درصد بوده است.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها