هشدار امیرعبداللهیان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

کد خبر: 1272464

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که هرگونه ائتلاف و اقدامات تشنج‌زا مشابه آنچه آمریکا و انگلیس در حمله به یمن انجام دادند، نه تنها کمکی به بازگشت ثبات به منطقه نمی‌کند، بلکه منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

هشدار امیرعبداللهیان به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۲ بهمن‌ماه در گفت‌‌‌وگویی تلفنی، آخرین وضعیت روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و همچنین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو، ضمن اشاره به تحولات غزه، ضرورت توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در کشتار و نسل کشی مردم فلسطین را مورد تأکید قرار داد و آن را گامی اساسی در توقف بحران در کل منطقه خواند.

وی تصریح کرد: هرگونه ائتلاف و اقدامات  تشنج‌زا مشابه آنچه آمریکا و انگلیس در حمله به یمن انجام دادند،

نه تنها کمکی به بازگشت ثبات به منطقه نمی‌کند، بلکه منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران تمامی طرف‌ها را به اقدام فوری، مؤثر و پایدار با تمرکز بر ریشه‌های اصلی بحران توصیه می‌کند زیرا ریشه بحران در اشغالگری است.

به گزارش فارس، بورل چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه در اظهاراتی گفته بود که کشورهای عضو اتحادیه اروپا اواسط فوریه (اواخر بهمن) برای «حفاظت از کشتی‌ها»، در دریای سرخ یک ماموریت دریایی را آغاز خواهند کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به نقش مثبت بورل، بر اهمیت تداوم گفت‌وگو در مسیر دیپلماسی و حل بحران‌ها از مسیر وجود کانال گفت‌وگوهای نیرومند و سازنده بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

امیرعبداللهیان و بورل حدود یک ماه پیش نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل چهارشنبه شب ۱۳ دی ماه در این تماس تلفنی اقدام تروریستی در شهر کرمان را به شدت محکوم کرده بود. جوزپ بورل در این گفت‌وگوی تلفنی هم با ابراز نگرانی از تشدید تنش در دریای سرخ، نقش جمهوری اسلامی ایران برای کمک به بازگشت ثبات به منطقه را مورد تأکید قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم اتحادیه اروپا برای تشکیل ائتلاف دریایی خاطرنشان کرد: این ائتلاف تنها برای حفاظت از کشتی‌های تجاری اروپا در برابر حملات احتمالی در دریای سرخ بوده و هیچ ماهیت نظامی، علیه کشوری ندارد. در این گفت‌وگوی تلفنی، دو طرف با اشاره به اهمیت گفت‌وگو در کمک به بازگشت ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، بر ضرورت حفظ مسیر تماس در سطوح مختلف بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا تأکید کردند. امیرعبداللهیان و بورل آخرین تحولات مربوط به برجام را نیز مورد بررسی قرار دادند.

نخاله در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان: ملت فلسطین و مقاومت پیروز نهائی نبرد کنونی خواهند بود

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ۱۲ بهمن ماه در تماسی  تلفنی، آخرین تحولات غزه و فلسطین و طرح‌ها و ابتکارهای مطرح برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه در این گفت‌و‌گو، بر ضرورت تداوم تلاش‌ها و تحرکات فلسطینی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌پناه غزه، کمک‌رسانی انساندوستانه به مردم فلسطین و مخالفت با کوچ اجباری فلسطینیان تأکید کرد.

امیرعبداللهیان پایداری و ایستادگی ملت و گروه‌های مقاومت فلسطینی در چهار ماه گذشته، علی‌رغم جنایات گسترده رژیم صهیونیستی را مایه افتخار برای کل جهان اسلام، آزادیخواهان جهان و بشریت خواند و تأکید کرد: ملت فلسطین به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین، حق دارند در مورد سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند و هیچ طرفی نمی‌تواند اراده و طرح‌های سیاسی خود را از بیرون بر آن‌ها تحمیل کند.

زیاد نخاله نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های رهبری، رئیس‌جمهور، دولت ‌و ملت ایران از آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف، گزارشی از مقاومت قهرمانانه ملت و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری، ارائه و تأکید کرد که قطعا ملت فلسطین و مقاومت، پیروز نهائی نبرد کنونی خواهند بود و اشغالگران صهیونیست راهی جز تسلیم در برابر اراده پولادین ملت فلسطین نخواهند داشت.

گفت‌‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان با اسماعیل هنیه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، ۱۲ بهمن در تماسی  تلفنی،  آخرین تحولات مرتبط با تهاجم رژیم صهیونیستی علیه غزه را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر امور خارجه در این گفت‌و‌گو، با اشاره به تماس‌ها و دیدارهای اخیر خود با مقامات دیگر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌پناه غزه را کلید برقراری ثبات و آرامش در کل منطقه خواند.

امیرعبداللهیان ضمن تجلیل از مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین در چهار ماه گذشته، عنوان کرد که تنها ملت فلسطین به عنوان صاحبان اصلی این سرزمین، حق دارند در مورد سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرند و هیچ طرفی نمی‌تواند اراده و طرح‌های سیاسی خود را بر آن‌ها تحمیل کند.

اسماعیل هنیه نیز با ارائه گزارشی از ایستادگی و پایداری وصف‌ناپذیر ملت و گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری و طرح‌ها و ابتکارات سیاسی مطرح شده برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه و تبادل اسرا، تاکید کرد که گروه‌های مقاومت با حفظ وحدت و انسجام خود، تنها در صورت تحقق منافع عالیه ملت فلسطین، ابتکارات مطروحه را مورد توجه قرار می‌دهند.

توافق امیرعبداللهیان و همتای مصری برای ادامه تماس‌ها و دیدارها در آینده

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های تلفنی ۱۲ بهمن ماه با همتای مصری نیز گفت‌‌‌وگو کرد.

در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و سامح الشکری وزیر امور خارجه مصر که پنجمین تماس تلفنی ظرف چهار ماه گذشته و پس از تحولات اخیر در غزه است، درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه با تمرکز بر جنگ غزه گفت‌و‌گو و تبادل نظر شد.

وزرای خارجه در این گفت‌و‌گوی تلفنی، تحولات اخیر در روابط دوجانبه از جمله مذاکرات رؤسای جمهور ایران و مصر در ریاض و تماس تلفنی اخیر آنها را مورد توجه قرار دادند و برای ادامه تماس‌ها و دیدارها در آینده توافق کردند. امیرعبداللهیان و سامح الشکری در این تماس تلفنی چگونگی پیگیری توافقات رؤسای جمهور مصر و ایران را مورد توجه قرار دادند.

به گزارش فارس، رؤسای جمهور ایران و مصر در حاشیه نشست سران عربی و اسلامی در ریاض در

۲۰ آبان‌ماه با یکدیگر دیدار کردند. دیداری که پیش درآمد آن ملاقات دو وزیر خارجه در شهریور ماه سال‌ جاری و در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود که به توافقاتی درباره گسترش مناسبات دوجانبه انجامید.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا و نگرانی نسبت به تداوم رویکرد تنش آفرین برخی کنشگران فرامنطقه‌ای، ریشه بحران را در ادامه جنگ علیه غزه، اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی خواند و تصریح کرد: ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، زیرا ما جنگ را راه‌حل بحران‌های فزاینده در منطقه نمی‌دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: همه کشورها باید بر توقف فوری جنگ و جنایات علیه غزه و بر راهکار سیاسی برای حل بحران در غزه و کرانه باختری تمرکز کنند.

وزیر امور خارجه با تشکر از تلاش‌های دولت مصر در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان غزه، از آمادگی ایران برای ارسال اقلام ضروری مورد نیاز مردم فلسطین با مساعدت و هماهنگی دولت مصر و سازمان ملل متحد خبر داد.

وزرای خارجه ایران و مصر در این گفت‌و‌گو بر ضرورت تداوم تحرکات دیپلماتیک برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین، امدادرسانی به مردم فلسطین و مخالفت جدی و مؤثر با طرح‌های رژیم صهیونیستی برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها به مصر و‌ اردن تأکید کردند.

وزرای امور خارجه ایران و مصر همچنین بر اهمیت تلاش‌های جمعی کشورهای منطقه برای حفظ ثبات و آرامش  تأکید کرده و توقف جنگ علیه غزه را کلید برقراری آرامش و ثبات در کل منطقه خواندند.

وزرای خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی مفصل تحولات در دریای سرخ را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

امیرعبداللهیان دوشنبه شب چهارم دی ماه نیز با سامح الشکری وزیر خارجه مصر تلفنی گفت‌وگو کرده بود. در تماس‌های تلفنی قبلی هم آمادگی ایران برای ارسال کمک‌های انساندوستانه به مردم غزه اعلام شده بود.

امیرعبداللهیان: حفظ امنیت کشتیرانی مفهومی غیرقابل تفکیک از سواحل مدیترانه تا دریای سرخ است

خبر دیگر اینکه، حسین امیرعبداللهیان عنوان کرد: امروز گفت‌وگوهای مهمی با آقایان شیخ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، سامح‌ شکری وزیر امور خارجه مصر و جوزپ‌ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتم.

وزیر خارجه بیان کرد: آخرین ایده‌های در جریان، جهت توقف‌ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، امدادرسانی گسترده به این منطقه و توقف کوچ اجباری ساکنان غزه و کرانه باختری مورد بررسی و مذاکره قرار گرفت.

‌رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین یادآور شد که علی‌رغم آمار بالای شهدا و مجروحان و خسارات گسترده مادی به غزه‌، مقاومت و ملت فلسطین همچنان با روحیه استوار و شکست‌ناپذیر در مسیر احقاق حقوق خود هستند.

وی گفت که جمهوری اسلامی ایران همواره تصریح دارد که جنگ راه‌حل نیست.

‌وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: اهمیت حفظ امنیت کشتیرانی مفهومی غیرقابل تفکیک از سواحل مدیترانه تا دریای سرخ است.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها