حسینی: بانک‌ها نباید دارایی غیرمولد داشته باشند

کد خبر: 1272557

حسینی: بانک‌ها نباید دارایی غیرمولد داشته باشند؛ اما قرض این دارایی‌ها به دولت نیز مشکلات بانک‌ها را بیشتر می‌کند

حسینی: بانک‌ها نباید دارایی غیرمولد داشته باشند

سیدشمس‌الدین حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه:اموال بانک‌ها ازجمله اموال دولت نیست و برخورد با بانک‌ها نبایست مشابه با یک شرکت دولتی باشد. بخشی از اموال بانک‌ها، که از محل سرمایۀ بانک تأمین شود، متعلق به سهامدار است، ولو سهامدار دولتی، اما دربارۀ سایر اموال این سپرده‌گذاران هستند که طلب دارند. واگذاری اموال مازاد بانک‌ها اعم از دولتی و غیردولتی باید دربردارندۀ منافع دو گروه سهامداران بانکی و سپرده‌گذاران باشد.

 اینکه یک بانک باید به چه میزان دارایی داشته باشد، این موارد در شورای پول و اعتبار و براساس استانداردهای متداول بانکی و همین‌طور کمیته‌هایی نظیر «کمیتۀ بازل» تعیین شده است؛ بنابراین باید این وظیفۀ نظارتی را در اختیار بانک مرکزی قرار داد که البته این مسئله لحاظ شده و بانک مرکزی از طریق شورای پول و اعتبار یا شورای عالی که در قانون جدید پیش‌بینی شده، این کار را انجام دهد.

 دولت نباید چشم طمع به اموال بانک‌های دولتی داشته باشد تا از این طریق منابعی را جذب کند یا اینکه این منابع را تبدیل به منابع نقد کرده و آن را دولت قرض دهیم، چراکه این موضوع حتما مشکلات بانک‌ها را بیشتر خواهد کرد.

 اینکه بانک‌ها هم نباید منابع و دارایی غیرمولد داشته باشند و احتکار دارایی کنند بحث دقیق و درستی است که بهتر است از مسیر و مرجع تخصصی خودش دنبال شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها