لطف‌الله فروزنده : تنوع نامزد‌ها در حدی هست که رقابت اصولگرایی-اصلاح‌طلبی شکل بگیرد

کد خبر: 1275693

امروز توقع مردم از همه نهاد‌ها از جمله مجلس و دولت کارآمدی است. ما در حال حاضر یک فرصت تاریخی در اختیار داریم، به این معنا که از نظر راهبردی نظام جمهوری اسلامی در اوج است و در منطقه و جهان حرف اول را می‌زند. در حال حاضر شاهد شکست روشن امریکا و اسرائیل هستیم. برعکس گفتمان انقلاب اسلامی جای خود را در همه جا باز کرده است. خب تقویت این راهبرد به کارآمدی داخل وابسته است

لطف‌الله فروزنده : تنوع نامزد‌ها در حدی هست که  رقابت اصولگرایی-اصلاح‌طلبی شکل بگیرد
لطف‌الله فروزنده از فعالان سیاسی باسابقه در جریان اصولگرایی است. مبدأ فعالیت حزبی او جمعیت ایثارگران است؛ جمعیتی که در کنار جمعیت جانبازان و رهپویان، جبهه تحول‌خواهان را تشکیل دادند. جبهه تحول‌خواهان نسل دوم جریان اصولگرایی را نمایندگی می‌کند. امروزه شاخص‌ترین چهره این جبهه علیرضا زاکانی، شهردار تهران است. فروزنده اکنون معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران است، ولی ما به صفت حزبی و عضویت در «شانا» (شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب) با او گفتگو کردیم. او مدافع سرسخت «شانا» و معتقد است عملکرد موفق شانا در انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم باعث شده است همچنان شانا وزن بالاتری از بقیه رقبای درون‌جریانی خود داشته باشد، برای همین هم می‌گوید که در‌های شانا باز است، اما اگر هم دوستان نیامدند، مهم نیست. نگران وحدت نیست و وقتی می‌پرسم نگران نیستید که متهم به انحصار‌طلبی شوید، می‌گوید: «جبهه‌ای که ۴۰ حزب و تشکل عضو آن هستند، چگونه می‌تواند انحصار‌طلب باشد؟» اختلافات بین طیف زاکانی و قالیباف را رد می‌کند و داستان این اختلافات را قصه‌های شب‌های ناآرام اصلاح‌طلبان می‌خواند که این روز‌ها بین برنظام‌بودن یا بانظام‌بودن دچار اختلافات عمیقی هستند و روزنه‌گشایی از گره فروبسته اصلاح‌طلبان حتی از دست سیدخندان‌شان هم برنمی‌آید. بخش پایانی گفتگو به تحلیل رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان اختصاص دارد. فروزنده معتقد است برخی از اصلاح‌طلبان دیگر خودی نیستند و باید آنان را ضدانقلاب نامید و اینکه رأی ندارند و برای همین دنبال بازی‌های سیاسی افتاده‌اند تا ضعف‌های خود را جبران کنند یا اینکه از دیده مردم بپوشانند. 
 
 
آقای فروزنده زمان زیادی تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است. شما از فعالان باسابقه سیاسی در ایثارگران و هم اکنون در شانا هستید. راهبرد انتخاباتی این دو نهاد حزبی برای انتخابات پیش‌رو چیست؟
 به نظر من راهبرد نیرو‌های انقلاب در انتخابات پیش‌رو همان چهار راهبردی است که مقام معظم رهبری در مورد این انتخابات بیان کردند. این چهار راهبرد عبارتند از: سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت که مدنظر همه نیرو‌های انقلابی است. شورای ائتلاف و جمعیت ایثارگران همانند سایر نیرو‌های اصولگرا اولین و مهم‌ترین دغدغه‌ای که دارند، افزایش مشارکت مردم در انتخابات است. مشارکت جزو مهم‌ترین مسائل انتخابات مجلس است و پشتوانه نظام محسوب می‌شود. هم امام خمینی (ره) و هم رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تأکید بر حضور مردم داشته‌اند و دارند، چون نظام جمهوری اسلامی یک نظام مردمی است و حضور مردم مهم‌ترین مؤلفه قدرت آن محسوب می‌شود. خب الحمدلله مردم در ۲۲ بهمن نشان دادند پا به رکاب و در میدان هستند، پس اولین رسالت و وظیفه‌ای که همه تشکل‌ها دارند و دوستان ما هم باید به آن توجه کنند، افزایش مشارکت است. مسئله مهم دیگر در این انتخابات رقابت است. طبیعتاً رقابت حق همه است و اینکه همه بتوانند در صحنه حضور پیدا کنند. خوشبختانه شورای نگهبان فضای خوبی را فراهم کرده است و رقابت گسترده‌ای در سطح کشور وجود دارد و باید همه نیرو‌هایی که نسبت به انقلاب دغدغه و ولایت‌فقیه را قبول دارند، وارد صحنه انتخابات شوند و با همگرایی عمل کنند. امروز مردم متوجه می‌شوند که چه تشکلی برای کشور برنامه دارد و در چه مقطع حساس و مهمی هستیم. مردم می‌دانند که کلید حل مشکلات مشارکت در انتخابات است، مخصوصاً مشکلاتی که در حوزه فرهنگی و اقتصادی وجود دارد. مجلس نقش کلیدی و ریل‌گذار بر عهده دارد و اگر بتوانیم مجلسی کارآمد تشکیل دهیم، بسیاری از مسائل کشور حل خواهد شد، بنابراین اصل بر همه تشکل‌ها مخصوصاً شورای ائتلاف این است که بتوانند زمینه مشارکت را فراهم کنند و با ایجاد وحدت حداکثری در بین نیرو‌های انقلاب، مجلس توانمند شکل دهند. 
 
پس شما همچنان معتقد به وحدت حداکثری هستید؟ چراکه برخی درون نیرو‌های اصولگرا معتقد هستند اگر رقابت درون‌گفتمانی هم شکل گیرد، بد نیست و نباید از رقابت درون‌گفتمانی هراس داشته باشیم، مخصوصاً زمانی که اصلاح‌طلبان حضور پررنگی در انتخابات ندارند. نظر شما در این زمینه چیست؟
من با وحدت حداکثری موافق هستم چراکه هر چقدر نیرو‌های انقلاب باهم وحدت کنند، کارآمدی مجلس افزایش پیدا می‌کند. اینکه تعدادی به مجلس راه پیدا کنند، یک حرف است، اما اینکه تیم متشکل در مجلس فراکسیون قوی ایجاد کنند و ایده‌های قوی داشته باشند و منسجم عمل کنند، مسئله دیگری است. مجلس محل کار تیمی است و در کار تیمی تشکیلات مهم است. اگر قبل از انتخابات بین نیرو‌های انقلاب اختلافی ایجاد و این اختلافات به مجلس منتقل شود، به شکل‌گیری فراکسیون‌های مختلفی منجر می‌شود و این امر کارآمدی مجلس را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چون مجلس محل کار فردی نیست، باید یک کار فراکسیونی و قوی انجام شود. افراد باید منسجم و هم‌نظر باشند تا کارآمدی مجلس بالا رود. امروز توقع مردم از همه نهاد‌ها از جمله مجلس و دولت کارآمدی است. ما در حال حاضر یک فرصت تاریخی در اختیار داریم، به این معنا که از نظر راهبردی نظام جمهوری اسلامی در اوج است و در منطقه و جهان حرف اول را می‌زند. در حال حاضر شاهد شکست روشن امریکا و اسرائیل هستیم. برعکس گفتمان انقلاب اسلامی جای خود را در همه جا باز کرده است. خب تقویت این راهبرد به کارآمدی داخل وابسته است. باید مجلس و دولت منسجم کار کنند تا از دل این انسجام کارآمدی شکل گیرد. 
 
کسانی که رقابت درون‌گفتمانی را طرح می‌کنند، نگران عدم‌شکل‌گیری رقابت در انتخابات مجلس هستند. شما که به دنبال ایده وحدت حداکثری هستید، با این راهبرد نگران رقابت نیستید؟
به نظر من به اندازه کافی گرایش‌های مختلف و مخصوصاً اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور دارند و در میدان هستند و رقابت شکل می‌گیرد. 
 
پس اینکه می‌گویند نامزد نداریم را شما قبول ندارید؟
نه من قبول ندارم. پیش‌بینی من این است که رقابت بین جریان اصولگرا و اصلاح‌طلبان شکل می‌گیرد، البته در مسئله مشارکت عملکرد دستگاه‌ها هم مؤثر است، مخصوصاً رسانه‌های ما که چقدر بتوانند مسائل را برای مردم تبیین کنند. ما امیدوار هستیم هم مشارکت اتفاق بیفتد و هم رقابت قابل قبول شکل گیرد. 
 
باتوجه به جمیع جهات و در وضعیت فعلی پیش‌بینی شما از میزان مشارکت در انتخابات آتی چیست؟ چون برخی مدعی هستند میزان مشارکت مردم پایین است؟
شورای نگهبان تازه اسامی نهایی را اعلام کرده است، اما با وجود این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد نسبت به گذشته وضع بهتر شده و میزان مشارکت چند‌درصدی افزایش پیدا کرده است. هنوز فرصت خوبی هم تا انتخابات داریم و همیشه ۱۰ روز آخر انتخابات تبلیغات شروع می‌شود و فضای انتخابات در کشور قدرت می‌گیرد، یعنی در ۱۰ روز آخر بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد به میزان مشارکت در آن مقطع افزوده می‌شود. نکته دیگری که در مورد انتخابات مجلس باید مورد توجه قرار گیرد، این است که انتخابات مجلس در مناطق مختلف کشور برای مردم انگیزه‌های مختلفی تولید می‌کند و برای مردم این انتخابات مهم است، مخصوصاً در حوزه‌های انتخاباتی تک‌نفره یا دونفره اگر نماینده بتواند کارآمد باشد، تأثیر زیادی در فضای انتخابیه خود می‌گذارد. وظیفه نظارت بر مجریان هم بر عهده مجلس است. نماینده به وزرا رأی اعتماد می‌دهد و وزرا باید در مقابل نمایندگان پاسخگو باشند، بنابراین فرد کارآمد می‌تواند بسیار مفید واقع شود. من معتقدم مشارکت در انتخابات مجلس افزایش پیدا می‌کند. راهپیمایی ۲۲ بهمن هم نشان داد مردم شرایط کشور و نظام را خوب درک می‌کنند. مشارکت در انتخابات بدون تردید یک مؤلفه قدرت در کشور است. به یمن تحولات غزه مسائل بیش از گذشته برای مردم روشن شده است. ما نباید بر اساس احتمالات حرکت کنیم. وحدت برای ما یک مسئله راهبردی است. وحدت به مردم امید می‌دهد و آن‌ها را از سرگردانی خارج می‌کند. رقابت درون‌گفتمانی مردم را دچار سرگردانی و ابهام می‌کند. وحدت حداکثری در جبهه انقلاب یک اصل است. 
 
در حال حاضر شاهد چهار جریان در اردوگاه اصولگرایی هستیم؛ شریان، پایداری، شانا و شورای وحدت. با توجه به این تکثر آیا امیدوار به رسیدن به وحدت حداکثری هستید؟ چراکه هر کدام از این جریان‌ها هم فعلاً ساز خود را می‌زنند و زمین بازی مخصوص خود را طراحی کرده‌اند. 
وزن این چهار جریان یکسان نیست. وزن شورای ائتلاف از بقیه بالاتر و محور وحدت است چراکه متشکل از حداقل ۲۰ حزب و گروه‌های اجتماعی مختلف است و وزن بالایی دارد. شانا عملکرد بسیار خوب و روشنی در انتخابات مجلس ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ داشت، بنابراین ستون خیمه جریان اصولگرایی شانا است. بقیه هم وزنی دارند، نه وزنی که بگوییم برابر با وزن شورای ائتلاف باشد، راه هم برای دیگر جریانات باز است که بیایند و با ما وحدت کنند. من خیلی نگران وحدت نیستم چراکه صحنه را چهار جریان نمی‌بینم، بلکه معتقدم جریان مرکزی و قدرتمندی وجود دارد و آن هم شانا است. حالا دیگر جریان‌های جدید و تازه‌ای هم هستند که چهار نفر هم دور هم جمع شده و حزبی تشکیل داده‌اند، چه اشکالی دارد. 
 
با این رویکرد و تحلیل نگران نیستید به انحصار‌طلبی متهم شوید؟ چون شانا را محور عنوان کردید که دیگران باید با آن وحدت کنند. 
مگر می‌شود در جایی که ۴۰ حزب وجود دارد، انحصار ایجاد شود. دیگران به دنبال انحصار هستند. وقتی از جمع جدا شوند و بقیه را به وحدت با خود دعوت کنند، انحصارگرایی است. احزاب عضو شانا دارای عقبه و اعتبار هستند و مردم به آن‌ها اعتماد دارند. بالاخره این مجلس انقلابی که رهبری دو بار فرمودند، انقلابی است، خروجی شاناست. دولت انقلابی که در این دو سال هم قدم‌های بسیار بزرگی برداشته، خروجی همین شورای ائتلاف است. شورای شهر خروجی همین شورای ائتلاف است. شورای ائتلاف عملکردی موفق داشته است. 
 
پس نگران وحدت نیستید؟‌
می‌خواهم بگویم که جریان ائتلاف شکل گرفته و کار کرده و خروجی داشته و راه هم برای دیگران باز است که با شانا ائتلاف کنند، عده‌ای جدا شده‌اند و ساز جدایی می‌زنند، این مسیر مشکلی را حل نمی‌کند. 
 
شانا همواره ادعا داشته است می‌خواهد چتر فراگیری باشد، چرا نتوانست برخی احزاب را جذب کند؟ مشکل از شانا بود یا آن‌هایی که راه جدا از شانا را برگزیدند؟
برخی دوست نداشتند در شانا باشند و باید از خودشان بپرسید. شورای ائتلاف بسترش فراهم است. شورای ائتلاف نمی‌تواند این مسئله را بپذیرد که عده‌ای بیان کنند بیایید با ما وحدت کنید. وحدت یعنی باید انعطاف‌پذیری داشته باشند. 
 
آقای متکی، سخنگوی شورای وحدت در گفتگو با «جوان» معتقد بود شورای ائتلاف دچار غرور شده است. آیا شما را غرور گرفته است؟
من حرفی ندارم و جواب نمی‌دهم. در‌های شورای ائتلاف به روی همه باز است، اگر خواستند تشریف بیاورند، اگر هم نیامدند، اصلاً مهم نیست. 
 
چرا شورای ائتلاف نتوانست در انتخاب مجلس سال ۱۳۹۸ به سازوکار خود پایبند بماند. همین امر به انتقاداتی به شانا منجر شد، چون شانا برای وحدت با پایداری از سازوکار خود عدول کرد و اختلافات از همین جا آغاز شد و اعضای شورای وحدت همین نقطه را عامل جدایی خود می‌دانند.
در شانا سازوکار بسیار خوبی چیده شده است. امسال هم همین سازوکار دنبال می‌شود و بیش از هزارنفر در سایت شورای ائتلاف ثبت‌نام کرده‌اند. ما فهرستی ۳۰ نفره می‌خواهیم. با توجه به شرایط و اقتضائات ممکن است مصلحت‌هایی اعمال شود، به عنوان مثال سال ۱۳۹۸ به خاطر وحدت و پذیرش دوستان پایداری انعطاف نشان دادیم. این به معنی نابودشدن سازوکار نیست. امسال من هم مسئول یکی از کمیته‌ها بودم و افراد بسیار توانمندی را شناسایی کردیم. ما به سازوکار خود پایبند هستیم، اما مصلحت‌ها را هم در نظر می‌گیریم. 
 
بهتر نیست اجازه داده شود هر جریانی فهرست خود را بدهد تا وزن هر جریانی مشخص شود و از تأکید بر وحدت حداکثری عدول شود؟
یک زمانی ضرورت دارد وحدت کنیم که اینجا اصلاً وزن‌کشی معنا ندارد و اصل وحدت است. مهم این است که فهرست جریان اصولگرا رأی بیاورد و مؤثر باشد، بنابراین انتخابات موقع وزن‌کشی نیست. حالا اگر کسی هم نپذیرد، خب برود فهرست بدهد تا وزن هر جریانی مشخص شود. ما نگران این مسائل نیستیم، چون به پایگاه رأی خود اطمینان و اعتماد داریم. 
 
چند‌درصد فهرست شانا به نسبت سال ۱۳۹۸ تغییر خواهد کرد؟
فعلاً نمی‌دانیم، اما رویکرد ما تحولی است. قطعاً تغییر داریم. مجلس یازدهم انقلابی است، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم همه را باید تغییر دهیم. مجلس یازدهم نمره خوبی دارد و نمایندگان هم نمره خوبی کسب کرده‌اند ولی تغییر داریم، اما میزان آن مشخص نیست. 
 
برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب ادعا کرده‌اند بین طیف آقای قالیباف و زاکانی اختلافات زیادی وجود دارد. شما این اخبار را تأیید می‌کنید یا خیر؟
این حرف‌ها آرزوی اینهاست. آقای زاکانی و قالیباف هیچ اختلافی باهم ندارند. ما معتقدیم حمایت از قالیباف و رئیسی ضرورت است. همه باهم منسجم هستند. ان‌شاءالله مجلس آینده هم مجلسی کارآمد، قوی و پشتیبان دولت خواهد بود چراکه خدمت بیشتر حق مردم است و سرمایه اجتماعی کشور را تقویت می‌کند. کشور هشت سال دست اصلاح‌طلبان بود و آن‌ها کشور را به عقب راندند. تعارف هم نداریم، دولت آقای روحانی و عناصری که در مجلس دهم بودند، نه تنها کشور را جلو نبردند بلکه عقب نگه داشتند. شما هشت سال در حکمرانی کار نکنید و در مسائل عقب بیفتید و با عمل خود رکود به وجود بیاورید، نتیجه این می‌شود که هرچقدر هم که کار می‌شود، نمی‌توان جبران کرد. نمی‌دانم اصلاح‌طلبان با چه رویی این حرف‌ها را می‌زنند. نکته دیگری هم باید عرض کنم، اینکه دوستان اگر نقدی هم به شخصیت‌های انقلابی دارند، خصوصی بگویند و نیاز نیست به مطبوعات بگویند. من در حال حاضر وضعیت جبهه انقلاب را خیلی خوب می‌دانم. هیچ نگرانی‌ای نداریم و انسجام بالایی وجود دارد. کسی که تخریب می‌کند، اول خود را تخریب می‌کند و نباید در زمین دشمن بازی کنیم، بلکه به جای تخریب شخصیت‌های جبهه انقلاب باید حرف اثباتی بزنیم و بگوییم برای اداره کشور چه سرمایه‌ای داریم. خیلی وقت‌ها ما را متهم به پدرخواندگی کرده‌اند، در حالی که دوسوم اعضای شورای ائتلاف جوان‌ها هستند. این همین شورای ائتلاف بود که در مجلس و شورای شهر فهرستی جوان بست. افراطی نباید برخورد کنیم، باید هم به جوانان و هم به افراد باتجربه میدان دهیم تا از دانش و تجربه آن‌ها استفاده کنیم. صرفاً همه افراد جوان یا باتجربه باشند، به درد مجلس نمی‌خورد. ما گردش نخبگان را با یک فضای منطقی قبول داریم. 
 
نقدی که همواره بر احزاب در کشور ما وارد است، اینکه افرادی را به مردم معرفی می‌کنند و آن افراد هم رأی می‌آورند، بعد از انتخابات، اما رابطه آن حزب با منتخبان قطع می‌شود و مردم هم نمی‌دانند مطالبات خود را با چه کسی طرح کنند. آیا در شانا برای این مسئله فکری کرده‌اید یا خیر و بعد از انتخابات نظارتی بر نمایندگان عضو شانا دارید یا کاملاً فضا رها می‌شود؟
 در دوره‌های گذشته معمولاً اینطوری بود که ارتباطی وجود نداشت و بعد از انتخابات همه چیز رها می‌شد، اما در حال حاضر در شانا اینگونه نیست. بعد از انتخابات مجلس یازدهم ما دو هفته یک بار با نمایندگان عضو شانا جلسه داشتیم و موضوعات و عملکرد افراد را ارزیابی می‌کردیم. به عنوان امین مردم که به ما اعتماد کردند، وظیفه داریم به نمایندگان کمک کنیم و در کانون‌های تخصصی به این افراد مشورت می‌دهیم. آقا فرمودند مجلس انقلابی. خب این امر نشان می‌دهد شورای ائتلاف عملکرد خوبی داشته است، البته به این حد قانع نیستیم و باید بهتر شویم. بعد از انتخابات هم قطعاً بر افرادی که از سوی شانا معرفی و نماینده مجلس شوند، نظارت خواهیم داشت و کمک خواهیم کرد به وظایف خود عمل کنند. 
 
بحث آخر خودمان در این مصاحبه را به راهبرد‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان اختصاص دهیم. در همین اواخر با دو راهبرد انتخاباتی مختلف از سوی اصلاح‌طلبان مواجه شدیم. جبهه اصلاحات که حزب اتحاد ملت در آن دست بالا را دارد، اعلام کرد فهرستی برای انتخابات منتشر نخواهد کرد. در مقابل طیف دیگر بیانیه «روزنه» را منتشر و اعلام کرد از حق رأی نباید گذشت. تحلیل شما از این اختلافات در جریان اصلاح‌طلبی چیست؟
بالاخره انقلاب یک چارچوب و اصولی دارد و مردم برای این اصول شهید داده‌اند و پای کار انقلاب هستند. انقلاب هم در انحصار هیچ جریانی نیست. مردم نظام و ولایت‌فقیه را دوست دارند و بر عملکرد ما مسئولان ایراد دارند. هر جریانی که بخواهد در چارچوب نظام در قدرت باشد، باید این اصول را بپذیرد. بعضی از اصلاح‌طلبان اپوزیسیون نظام شدند، همین‌ها منشأ فتنه ۱۳۸۸ شدند و همه می‌دانیم این افراد چه کار‌هایی کردند. در جریان شورش‌های مهسا امینی تعدادی از این‌ها هم حضور داشتند و رسماً ضدانقلاب شدند. کسی که کشور را به بحران بکشد و مورد حمایت امریکا و اسرائیل باشد، دیگر خودی نیست، این‌ها غیرخودی هستند. نظام هیچ وقت به دنبال حذف اصلاحات یا هر جریان دیگری نبوده است. هر جریانی که قرار است در مجموعه نظام فعالیت کند، باید اصول نظام را قبول داشته باشد. این دوستانی که از اصلاح‌طلبان در صحنه مانده‌اند، باید از آنان تشکر کرد. این‌ها به اصول پایبند باشند و فعالیت خود را ادامه دهند و واقعیت‌ها را به مردم بگویند. یکی از واقعیت‌های انقلاب استکبارستیزی است. دوباره در انتخابات مسئله اعتماد به امریکا را مطرح نکنند. 
 
نظر شما در مورد طیف رادیکال اصلاح‌طلبان که انتخابات را تحریم کردند، چیست؟
مردم با کسی تعارف ندارند. اصل این انقلاب مردم هستند. جریانات سیاسی در دریای مردم حذف می‌شوند، من اگر خود را به این دریا وصل کردم، ماندگار خواهم بود. اگر این‌ها بیایند هم بر مشارکت تأثیری ندارند. مشارکت تابع این مسائل نیست، بلکه تابع فهم و برداشت مردم است. جریانات غزه خیلی چیز‌ها را برای مردم روشن کرد، چهره لیبرال‌دموکراسی و سرمایه‌داری را برای مردم روشن کرد که این‌ها کودک‌کش و جنایتکار هستند. این‌ها افرادی وحشی هستند که لباس تمدن بر تن کرده‌اند. شما دیدید که مردم در تشییع سردار سلیمانی چه کردند. امریکا دید که شهید سلیمانی از سردارسلیمانی برای آنان بیشتر خطر دارد. شهید بهشتی می‌فرمودند: ما سوار قطار انقلاب هستیم و باید مراقبت کنیم تا ایستگاه آخر سوار این قطار بمانیم. کسانی که امروز با تحریم انتخابات در زمین امریکا و اسرائیل بازی می‌کنند خسر الدنیا و الاخره هستند. 
 
برخی از تحلیلگران و کارشناسان معتقدند اصلاح‌طلبان، چون رأی ندارند، وارد این بازی‌های انتخاباتی شده‌اند؟
بله رأی ندارند، اگر رأی داشتند که شرکت می‌کردند. دوم‌خردادی‌ها دیکتاتور‌ترین آدم‌ها هستند؛ هر موقع در انتخابات پیروز می‌شدند، آبدارچی ادارات را هم عوض می‌کردند و به هیچ کس رحم نمی‌کردند؛ چه زمان آقای خاتمی، چه زمان روحانی. به شدت دنبال این بودند که مدیران نوکیسه شکل دهند، اکثرشان مدیران نوکیسه شدند و به اصول انقلاب خدشه وارد کردند. این‌ها یک جریان افراطی دارند که با انقلاب مشکل دارند. روشنفکرانی هستند که عین لیبرال‌ها و ضدانقلاب فکر می‌کنند. این‌ها اصلاً صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند. 
 
سؤال آخر را هم در این زمینه بپرسم. آیا نگاه شما به شریان این است که دولت به دنبال دخالت در انتخابات است، همانطور که اصلاح‌طلبان تحلیل می‌کنند؟
خیر، ما قبول نداریم. راهبرد دولت ایجاد مشارکت و رقابت است و همانطور که آقای رئیسی اعلام کرد، بعضی‌ها می‌خواهند بی‌جهت دولت را در انتخابات دخالت دهند که او هم به شدت مخالفت کرده است.
 
منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها