رقابت در تهران بین «شانا» و «امنا»

کد خبر: 1275931

جدایی حزب موتلفه از لیست قالیباف قطعی به نظر می رسد. فهرست امنا تکمیل شد. علی مطهری هم جزئیات لیست انتخاباتی خود را اعلام کرد

رقابت در تهران بین «شانا» و «امنا»

 آن طور که جدول زمان‎بندی انتخابات به ما می‎گوید از سه روز دیگر مهلت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آن‎ها آغاز خواهد شد. این یعنی ظرف امروز و فردا پرونده لیست های انتخاباتی که اهمیت بالایی در کلان شهرها دارد، بسته خواهد شد. در این میان درباره این‎که چه تعداد لیست در نهایت معرفی خواهد شد و ترکیب لیست ها به چه شکل است، گمانه‎زنی های متعددی مطرح است. در همین باره برخی رسانه ها از بسته شدن لیست 30 نفره «امنا» خبردادند. در خبرها آمده است این فهرست که حاصل ائتلاف «شریان» حزب نزدیک به مهرداد بذرپاش و «رزما» گروه متعلق به حسین ا...کرم است به زودی منتشر خواهد شد. حتی سخن از این مطرح شده که سرلیست این فهرست، حمیدرسایی است. دیگر چهره های این فهرست را افرادی چون مهدی کوچک زاده، امیرحسین ثابتی، سید نظام الدین موسوی، احمد نادری، محسن دهنوی، روح ا... ایزدخواه، بیژن نوباوه، صادق خلیلیان، سمیه رفیعی، زهره طبیب زاده نوری، علی خضریان، مجتبی رضاخواه و اقبال شاکری تشکیل خواهند داد. همچنین چهره هایی چون منصوره معصومی، صالح اسکندری، ابراهیم عزیزی، عفت شریعتی، ابوالقاسم جراره، حسین صمصامی، ابراهیم عزیزی، زهره سادات لاجوردی، مهدی شریفیان، ریحانه اخلاقی، غلامحسین رضوانی، زینب قیصری، سید مرتضی محمودی، مجتبی زارعی و محمد ناظمی اردکانی دیگر افراد این لیست را   تشکیل می دهند.

ائتلاف موتلفه با امنا؟

اگرچه روابط عمومی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب(اُمناء) این لیست اعلامی را تایید نکرده اما پیش بینی برخی تحلیلگران سیاسی آن است که کلیت لیست به همین شکل خواهد بود و تنها تعداد معدودی از این لیست حذف شده و یا به لیست اضافه خواهند شد. در همین راستا و درحالی که پیش از این اعلام شده بود که حزب موتلفه با شورای ائتلاف، ائتلاف نمی‎کند و با شانا به بن بست رسیده است؛ حالا  آن طور که  علی یزدی خواه عضو شورای مرکزی حزب موتلفه مطرح کرده است، این حزب به سمت « امنا» تغییر جهت داده و بنا دارد که با آن‎ها ائتلاف کند:«احتمال ائتلاف حزب موتلفه با سایر گروه‌های اصولگرا به‎ویژه امنا برای ارائه لیست واحد در انتخابات مجلس دوازدهم بسیار زیاد است. ما با بررسی‌های دقیق باید کاندیدای اصلح برای لیست را انتخاب و به مردم معرفی کنیم.» ائتلاف موتلفه با امنا و پایداری با شورای ائتلاف از یک سو و از دیگر سو نبود تکاپوی همیشگی شورای وحدت برای انتخابات و تغییر حوزه باهنر به کرمان نشان می‎دهد که  عملا ما با  دو لیست اصولگرایی در تهران رو به رو هستیم:  یکی لیست شورای ائتلاف یا همان (شانا) و دیگری لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب یا همان(اُمناء)! موضوعی که هفته نامه 9 دی متعلق به حمیدرضا رسایی نیز به آن تصریح و تاکید کرده که رقابت در تهران در نبود اصلاح طلبان میان «شانا» و «امنا» است:« اصلاح‌طلبان تقریبا بدون لیست جدی در انتخابات مجلس و خبرگان حضور دارند. البته لیست خبرگان آن‌ها در تهران احتمالا جدی‌تر از مجلس شورای اسلامی باشد.شورای ائتلاف اصولگرایان مطابق روند دوره قبل  فهرست انتخاباتی خود را تکمیل خواهد کرد که البته به دلیل حاکم‌بودن رویه‌های سهمیه‌بندی و وجود مدعیان زیاد کار راحتی را در پیش ندارد.  فهرست جدی اصلی دیگر جریان انقلابی فهرست امنا که مجموعه‌ای از انقلابی‌های سیره سیاسی ائتلاف و قالیباف، انقلابی‌های مستقل و عدالت‌خواه و چهره‌های جوان و متخصص و معتقد به کارآمدی نظام و عقلانیت انقلابی آن را شکل داده‌اند.بنابراین در تهران برای مجلس دو لیست اصلی وجود خواهد داشت که رقابت بین آن‌ها شکل می‌گیرد؛ لیست شانا و امنا.» با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که شورای ائتلاف چه لیستی را منتشر خواهد کرد و آیا امنا تغییراتی را در ترکیب لیست خود انجام خواهد داد یانه؟

 جزئیات جدید از لیست «صدای ملت»

از اردوگاه اصولگرایی که بگذریم؛  اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها قرار است تحت لیستی با عنوان « صدای ملت » پا به انتخابات بگذارند. این خبری بود که چندی قبل سخنگوی حزب ندای ایرانیان از آن خبرداد و حالا در تازه ترین خبر علی مطهری جزئیات جدیدی از  این لیست ارائه کرده و گفته است :

« لیست ما با محور صدای ملت است.... افراد شاخص لیست را نمی‌گویم که تبلیغ می‌شود و به سرلیستی خودم است ۶ نفر خانم بقیه آقا هستند. افرادی که شاخصه اعتدال و عقل گرایی را داشته باشند افرادی که شعارزده نباشند و به دنبال اصلاح امور کشور باشند.» وی افزود:«  وقتی این را گفتم، برخی گروه های سیاسی اعلام همکاری کردند وگرنه لیستی که اعلام می کنیم نه لیست اصلاح طلبان است نه اصولگرایان و نه حزب خاصی.لیست ما فردی است، تحت عنوان «صدای ملت» اما برخی گروه های اصلاح طلب و اصولگرا از آن حمایت می کنند. لیست ما تقریبا بسته شده اما درباره دو سه نفر هنوز صحبت هست که چهارشنبه کامل می شود و روز پنج شنبه که روز اول تبلیغات است رونمایی می شود.» علی مطهری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد :« درباره این‎که آیا آقای لاریجانی درجریان هست یا نه، ایشان اصلا در جریان لیست ما نیستند و لیست ما نه منتسب به آقای لاریجانی است و نه آقای روحانی و نه آقای رئیسی و نه به هیچ شخصی بلکه لیست شخصی است که برخی گروه های سیاسی گفته اند حمایت می کنیم... از حمایت بزرگان جریان اصلاحات مثل خاتمی و ناطق از لیست‌مان اطلاع ندارم.» او همچنین از امکان تغییر در مجلس آینده سخن گفت و اظهار کرد:«  در بین نامزدهای تایید صلاحیت شده ما افراد معتدل و حتی اصلاح طلب هم داریم . اگر مردم مشارکت حداکثری داشته باشند  تعداد قابل توجهی از این ها می توانند وارد مجلس دوازدهم شوند.در مجلس حتی با یک اقلیت قوی می توان هم ‌تغییر ایجاد کرد و هم صدای مردم باشد و‌ هم موثر باشد و مجلسی یکدست نباشد.»

خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها