بازار داغ رایزنی‌های انتخاباتی

کد خبر: 1275932

11 روز مانده به انتخابات، بازار رایزنی میان احزاب و تشکل‌های سیاسی برای اعلام نهائی فهرست‌های انتخاباتی داغ است.

بازار داغ رایزنی‌های انتخاباتی

11 اسفند، موعد برگزاری انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است و فعالیت انتخاباتی احزاب گسترش یافته است. شورای نگهبان صلاحیت حدود 15 هزار داوطلب انتخابات مجلس را تأیید کرده و بازار رایزنی میان تشکل‌های سیاسی و ارزیابی نامزدها داغ است. در گزارش پیش‌رو به مرور آخرین اخبار انتخاباتی می‌پردازیم و ابتدا از خبرهای نهادهای مسئول در انتخابات شروع می‌کنیم.

موافقت شورای نگهبان با تغییر حوزه انتخابیه اکثریت ۵۲۰ داوطلبی که درخواست داده بودند

دکتر طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبر ۲۱ از موافقت شورای نگهبان با تغییر حوزه انتخابیه اکثریت ۵۲۰ داوطلبی که درخواست داده بودند، خبر داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، وی در همین زمینه اعلام کرد: در این رابطه قانونی با عنوان «تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی» داریم که داوطلبان حق دارند برای یک بار در هر دوره حوزه انتخابیه خود را تغییر بدهند.

اینکه تأیید صلاحیت‌شده‌ها از یک جریان هستنددرست نیست شاید برخی می‌خواهند برخی ناکارآمدی‌های خود را با این سخنان جبران کنند

طحان نظیف همچنین در نشست با اصحاب رسانه در نمایشگاه رسانه‌های ایران که در مصلی امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است، در پاسخ به سؤالی پیرامون اینکه بعضا گفته می‌شود تأیید صلاحیت‌شدگان از یک جریان سیاسی هستند، خاطرنشان کرده است: اعداد و ارقام گویاست و بالاخره نسبت به حدود ۲۰ هزار نفر، حدود ۱۵۰۰۰ تأیید شدند که بیش از ۷۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان است. این آمار و ارقام گویاست و این سخن که بگوییم اینها از یک جریان است، درست نیست. حتی در یک خانواده هم دو برادر یک‌جور فکر نمی‌کنند و همین را درباره ۸۰ میلیون نفر نسبت دهید؛ در همین مجلس ۲۹۰ نماینده ۲۹۰ فکر و ۲۹۰ نوع اظهار نظر را شاهد بودیم. شاید برخی می‌خواهند برخی ناکارآمدی‌های خود را را با این سخنان جبران کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات: نامزدها هزینه‌های تبلیغاتی را در سامانه شفافیت ثبت می‌کنند

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز در گفت‌وگو با تسنیم، درباره سامانه شفافیت مالی انتخابات و نحوه‌ کارکرد آن، بیان داشته: امسال برای اولین‌بار قانون شفافیت و تأمین منابع مالی تبلیغات انتخابات مجلس مصوب سال 1398 اجرائی می‌شود. ما بر اساس تکلیف قانونی، سامانه‌ی مالی انتخابات را رونمایی کردیم که پایگاهی است که نامزدها اطلاعات مالی‌شان را ثبت می‌کنند.

وی افزود: طبق این قانون، نامزدها موظفند منابع اخذ شده و دارایی‌هایشان که برای تبلیغات استفاده می‌کنند را در این سامانه وارد کنند؛ طبق قانون چهار هزینه برای نامزدها متصور شده که باید منابع‌شان را مصروف کنند.

«روبیکا»، «ایتا»، «بله»، «گپ»، «آی‌گپ» و «سروش‌پلاس» فضائی را برای تبلیغات نامزدها در اختیار قرار می‌دهند

دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین گفته است: با هماهنگی وزیر ارتباطات شش پیام‌رسان ایرانی «روبیکا»، «ایتا»، «بله»، «گپ»، «آی‌گپ» و «سروش‌پلاس» اعلام آمادگی کردند که فضائی را برای تبلیغات نامزدها در اختیار قرار می‌دهند. چهار سرویس این پیام‌رسان‌ها کاملاً رایگان و چند سرویس نیز با 50 درصد تخفیف و با هزینه‌های بسیار پایین در نظر گرفته شده است. اینها منجر می‌شود که هزینه‌های تبلیغات افزایشی نباشد تا یک انضباط مالی در حوزه تبلیغات نامزدها در این دوره داشته باشیم.

آیت‌الله کعبی:  درباره اصلح بودن لیست جامعه مدرسین شهادت شرعی می‌دهیم

اما یک خبر از انتخابات خبرگان؛ آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه، جامعه مدرسین مرجعیت اساسی و اصلی بین نیروهای انقلاب بوده و هست، می‌گوید: جامعه مدرسین نهادی علمی، فقهی، خبره و سیاسی است که مأموریت‌های بزرگ دینی را به عهده‌ دارد و همواره مورد اعتماد مردم قرار گرفته است.

وی با اشاره به فهرست جامعه مدرسین برای انتخابات آتی مجلس خبرگان، بیان داشته است: ما به‌عنوان جامعه مدرسین به همه داوطلبان مجلس خبرگان رهبری احترام قائل هستیم اما درباره فهرست جامعه مدرسین اطمینان داریم و شهادت شرعی می‌دهیم که این فهرست برای صیانت از رهبری، استمرار رهبری و حرکت انقلاب اسلامی در مدار ولایت، اصلح است؛ لذا بر همین اساس است که همواره در انتخابات خبرگان، بیش از 99 درصد مردم به فهرست جامعه مدرسین اعتماد می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفته است: جامعه مدرسین از پیش از انقلاب اسلامی تا به امروز برای همه نیروهای انقلاب، جریان‌های حوزوی و انقلابی مرجع بوده و مرجعیت جامعه مدرسین برای همه نیروهای انقلابی، اصالت دارد.

حجت‌الاسلام آقاتهرانی:

 مجلس یازدهم انقلابی است، نقاط ضعفی هم داریم

 که باید برطرف کنیم

به عرصه انتخابات مجلس برویم. حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، گفته است: مجلس یازدهم انقلابی است و بین مجالس قبلی بهترین است، اما مع‌الوصف نقاط ضعفی هم داریم که باید در مدت باقی مانده از عمر این مجلس بیشتر کار کنیم تا این ضعف‌ها هم برطرف شود.

۴0 شاخص را

مطابق با فرمایش‌های امام راحل و مقام معظم رهبری

درباره داوطلبان انتخابات مجلس استخراج کردیم

رئیس شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی علاوه‌بر این، با تاکید بر اینکه جبهه پایداری در انتخابات به دنبال سهم‌خواهی نیست، اظهار داشته است: برای انتخابات مجلس دوازدهم افراد زیادی ثبت‌نام کرده‌اند و ما اصلاً کاری نداریم که این افراد عضو جبهه پایداری هستند یا خیر. نگاه ما آن است که داوطلبان چه شاخص‌ها و صلاحیت‌هایی دارند و بر اساس آن ارزیابی‌های خودمان را روی آنان انجام می‌دهیم. ما

۴۰ شاخص را مطابق با فرمایش‌های امام راحل و مقام معظم رهبری درباره داوطلبان انتخابات مجلس استخراج کردیم و هر فردی که این شاخص‌ها را داشته باشد، مورد تأیید ما است، حتی اگر عضو جبهه پایداری نباشد.

متکی خبر داد: حمایت شورای وحدت

از لیست خبرگان جامعه روحانیت مبارز

خبر دیگر اینکه، منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از حمایت این تشکل سیاسی اصولگرا از لیست خبرگان جامعه روحانیت مبارز خبر داده است.

وی در خصوص نشست هیئت عالی شورای وحدت، گفته است: در این جلسه موضوع انتخابات مجلس خبرگان مطرح و از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین به دلیل برگزیدن نامزدهای خبرگان رهبری و تنظیم فهرست‌هایی که از ۸۵ درصد اشتراک برخوردار است، قدردانی شد.

متکی افزود: شورای وحدت در تهران و سراسر کشور از فهرست جامعه روحانیت مبارز حمایت می‌کند، شورای وحدت در استان‌ها فهرست جداگانه نخواهد داشت.

به گزارش مهر، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان از آغاز بررسی نامزدهای مصاحبه‌شده در شورای وحدت خبر داد و تاکید کرد: گزینش نامزدها بر اساس شاخص‌های کلی و تخصصی و نیز از مجموعه‌های تشکیل‌دهنده این شورا یعنی احزاب، اقشار، روحانیت و نیز دیگر نامزدهای غیروابسته به احزاب بر اساس نیازهای تخصصی مجلس صورت می‌گیرد.

آخرین بررسی‌های ائتلاف امنا برای لیست ۳۰ نفره تهران

مسعود زریبافان، سخنگوی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمنا) نیز اظهار داشته است: طی چند روز گذشته کمیته‌ها و کارگروه‌های ائتلاف اُمنا به صورت فشرده جلساتی را برای بررسی نهائی لیست انتخاباتی این ائتلاف برگزار کردند و جمع‌بندی‌های نهائی در این خصوص صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، وی در ادامه گفته است: بعد از بررسی نامزدها و افرادی که اضلاع مختلف ائتلاف اُمنا معرفی کردند، در نهایت به یک لیست ۶۰ نفره رسیده‌ایم و قرار است ضمن مصاحبه مجدد و بررسی سوابق افراد در نهایت به لیست ۳۰ نفره تهران برسیم.

شریان دعوت «محسن رضایی» را نپذیرفت

درحال ائتلاف با شورای وحدت هستیم

ابوالقاسم جراره، دبیرکل جبهه شریان طی نشست خبری در غرفه ایرنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران با بیان اینکه 1500 نفر در سامانه مورد نظر ما برای انتخابات مجلس اعلام آمادگی کردند، گفته است: تلاش ما این بود تا این داوطلبان را ارزیابی کنیم و با شاخص‌ها تطبیق دهیم که در تهران ۳۰۰ نفر ارزیابی شدند و ۴۵ نفر بر اساس شاخص‌ها احصا شد و بناست بر اساس آن لیست نهائی را اعلام کنیم.

وی افزود: جبهه شریان با گفتمان انقلاب اسلامی و نگاه فراگیر وارد انتخابات می‌شود و تلاش بر این است تا در جبهه انقلاب همگرایی باشد.

جراره خاطرنشان کرد: در حال مصاحبه و ارزیابی هستیم تا به فهرست ۳۰ نفره دست یابیم.

مذاکرات بین شریان و شورای وحدت برای ائتلاف وجود دارد

صالح اسکندری، عضو شورای مرکزی شریان نیز در این نشست گفت: ما از آقای حدادعادل انتظار داشتیم به عنوان بزرگ‌تر حداقل یک بار جبهه شریان را دعوت کند.

وی با بیان اینکه محسن رضایی خواستار جلسه برای اعطای سهمیه به شریان بود اما ما قبول نکردیم، تاکید کرد: مذاکرات بین شریان و شورای وحدت برای ائتلاف وجود دارد.

تشکر حسینی از امضاکنندگان بیانیه ۱۱۰ نفری اصلاح‌طلبان

سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در نشست خانه گفت‌وگوی انتخابات در دانشگاه تهران گفت: کسانی که تلاش می‌کنند نقش خود در ضعف و کاستی‌های موجود، نارضایتی بخشی از مردم و کاهش مشارکت در انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ را کتمان و به گردن دیگران بیندازند، بهتر است به‌ جای این‌گونه فرافکنی‌ها مردم را برای بهبود شرایط کشور و حل مشکلات، به شرکت پرشور در انتخابات دعوت کنند.

کسانی که در کاهش مشارکت در انتخابات گذشته نقش داشتند

 به‌ جای فرافکنی جبران کنند

به گزارش مهر، وی از اقدام برخی احزاب اصلاح‌طلب مثل کارگزاران، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و اعتدال و توسعه و ۱۱۰ نفری که در نامه‌ای مردم را به حضور در انتخابات دعوت نموده و درصدد معرفی فهرست نامزدهای انتخاباتی هستند، تشکر کرد، این حرکت را یک گام مفید دانست و ابراز امیدواری کرد سایر احزاب و افراد وابسته به این جریان نیز نگاه افراطی را کنار گذاشته و با تن دادن به چارچوب‌های قانونی و مردم‌سالاری در مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور و صحنه دفاع از جمهوریت و اسلامیت نظام نقش‌آفرین باشند.

شکاف اساسی میان اصلاح‌طلبان

جبهه اصلاحات؛ حامی منافع ملی یا منافع دشمن؟

در آن سو، شکاف و اختلاف اساسی میان افراطیون مدعی اصلاحات با طیف دیگری از اصلاح‌طلبان بر سر ارائه لیست و معرفی کاندیدا در انتخابات ادامه دارد.

جبهه اصلاحات با صدور بیانیه‌ای، به بهانه نظارت استصوابی و با توجه به رویگردانی مردم از آنها در انتخابات مجلس در سال 1398 و انتخابات ریاست جمهوری در سال 1400 که ناشی از ناکارآمدی و بی‌کفایتی خود در دولت روحانی بود، اعلام کرده که امکان ارائه فهرست در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در تهران را ندارد و همچنان بر این موضع اصرار دارد. جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی آورده که: «مواضع جبهه اصلاحات بر اساس راهبرد انتخاباتی و تصمیمات مجمع عمومی اعلام شده است

* در تهران امکان ارائه لیست ندارد

* استان‌ها و شهرستان‌ها مکلف به تصمیم با 2/3 می‌باشند

* از هیچ کاندیدای غیراصلاح‌طلب و نیابتی نیز حمایت نخواهند کرد

* بیانیه روزنه‌گشاها هیچ ربطی به جبهه اصلاحات ندارد»

اشاره جواد امام به بیانیه 110 نفر از فعالان اصلاح‌طلب است که اخیرا علیه تحریم انتخابات صادر و به حضور در انتخابات و رأی به ائتلاف مورد نظرشان دعوت کردند اما باید گفت؛ جبهه اصلاحات با این طرز رفتار با انتخابات نشان داد که برای مدعیان اصلاحات منافع دشمن مهم‌تر از منافع ملی است.

ابطحی: رویکرد عمومی مجمع روحانیون

همان راهبرد جبهه اصلاحات است

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس‌ دولت اصلاحات نیز با حضور در غرفه ایرنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران در بیان رویکرد مجمع روحانیون مبارز در انتخابات گفته است: رویکرد عمومی مجمع همان راهبرد جبهه اصلاحات است.

 وی افزوده است: ما در خبرگان رهبری نامزدی نداریم.

ابطحی: بعید است که فراکسیون قوی از سوی اصلاح‌طلبان در مجلس آینده شکل بگیرد

ابطحی درباره تشکیل فراکسیون قوی در مجلس آینده گفته است: بعید است که فراکسیون قوی از سوی اصلاح‌طلبان در مجلس آینده شکل بگیرد، ممکن است یک یا دو نفر اصلاح‌طلب عضو فراکسیون شوند اما این دلیل بر فراکسیون قوی نیست.

انتقاد قوچانی از ناکارآمدی و نارسایی نهادهای سیاسی موجود در جریان اصلاحات

اقدام ضد منافع ملی جبهه اصلاحات، انتقاداتی را در میان اصلاح‌طلبان برانگیخته است. از جمله، محمد قوچانی، رئیس کمیته‌ سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران نیز در روزنامه سازندگی نوشت: بیانیه‌ ۱۱۰ چهره‌ اصلاح‌طلب، میانه‌رو و توسعه‌گرا برای روزنه‌گشایی در کشور نشان از ناکارآمدی و نارسایی نهادهای سیاسی موجود در جریان اصلاحات به‌خصوص جبهه اصلاحات دارد. وی از وجود احزاب کاغذی و احزاب سایه در جبهه اصلاحات انتقاد کرد.

در همین شرایط نیز علاوه‌بر بیانیه 110 نفر از اصلاح‌طلبان، چهار حزب کارگزاران سازندگی، اعتماد ملی، ندای ایرانیان و اعتدال و توسعه در حال فعالیت انتخاباتی هستند و با سرلیستی علی مطهری لیست ارائه خواهند کرد.

علی مطهری: فهرست صدای ملت سوم اسفند رونمایی می‌شود

علی مطهری، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در نمایشگاه رسانه‌های ایران از غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی بازدید کرد و در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در این نشست اعلام کرده که فهرست صدای ملت پنج‌شنبه، سوم اسفند رونمایی می‌شود و گفته است: ۶ نفر زن و بقیه مرد هستند البته احتمال تغییر وجود دارد.

مطهری همچنین می‌گوید: زمانی که احساس کردم برخی احزاب و گروه‌های معتدل قصدی برای دادن لیست ندارند، بنده اعلام کردم که خود من لیستی را از افراد معتدل چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب ارائه می‌کنم.

به گزارش ایرنا، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: وقتی این را مطرح کردم، برخی گروه‌های سیاسی اعلام همکاری کردند وگرنه لیستی که اعلام می‌کنیم نه لیست اصلاح‌طلبان است نه اصولگرایان و نه حزب خاصی.

مطهری بیان داشته است: اکنون امکان اعلام اسامی لیست نیست چون تبلیغ حساب می‌شود و تخلف است.

وی یادآور شده: درباره اینکه آیا آقای لاریجانی در جریان هست یا نه، ایشان اصلا در جریان لیست ما نیستند و لیست ما نه منتسب به آقای لاریجانی است و نه آقای روحانی و نه آقای رئیسی و نه به هیچ شخصی بلکه لیست شخصی است که برخی گروه‌های سیاسی گفته‌اند حمایت می‌کنیم.

مطهری در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست گفت: برای لیست شهرستان‌ها تصمیم جدی نگرفته‌ایم؛ اما اگر لیست بدهیم، برای آنجاهایی است که اولاً نیاز باشد، ثانیاً آن افراد را کاملا بشناسیم. در غیر این صورت لیست سراسری نخواهیم داشت، چراکه کار بسیار دشواری است.

اینکه از صندوق قهر کنیم راه اصلاح امور نیست

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس درباره بیانیه 110 فعال اصلاح‌طلب علیه تحریم انتخابات و دعوت به مشارکت، گفته است: بیانیه روزنه بیانیه خوبی است و حرف اصلی آن این است که ما از هر فرصتی برای اصلاح امور باید استفاده کنیم.

مطهری خاطرنشان کرد: اینکه از صندوق قهر کنیم راه اصلاح امور نیست و اوضاع بدتر می‌شود.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان: از لیست مطهری حمایت می‌کنیم

شهاب‌الدین طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان نیز با حضور در غرفه ایرنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران گفته است: تصمیم برخی از احزاب این شد که در تهیه لیست و برای رای‌آوری به آقای مطهری کمک و از لیست او حمایت کنیم.

وی در مورد اینکه غالب اصلاح‌طلبان رویکردی متفاوت با این روند و ارائه لیست دارند، می‌گوید: شاید دقیق‌تر این باشد که فضای «جبهه اصلاحات» اغلب رویکرد دیگری داشته باشند اما اگر اصلاح‌طلبی را محدود به «جبهه اصلاحات» نکنیم، نقض این نگاه نیز وجود داشت.

محمد هاشمی: شرکت در انتخابات یک حق است و آحاد مردم باید از حق خود استفاده بکنند

خبر دیگر اینکه، محمد‌ هاشمی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما در گفت‌و‌گو با فارس خاطرنشان کرده است: توجه نامزدهای انتخابات به مسائلی معیشتی و دغدغه‌های معیشتی مردم باعث افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود.

وی در ادامه گفته است: شرکت در انتخابات یک حق است و آحاد مردم باید از حق خود استفاده بکنند و تاثیرگذار باشند.

هاشمی رفسنجانی افزوده است: دشمن نشسته و رصد می‌کند و منتظر است که مردم ایران خدایی نکرده در انتخابات مشارکت نکنند تا آن وقت اهداف خود را عملیاتی و اجرا کند.

وی گفته است: مردم ایران اگر امنیت پایدار و آسایش و رفاه عمومی می‌خواهند باید بدانند که این موضوعات از طریق صندوق رای امکان‌پذیر است.

مرعشی: مردم با وجود مشکلات اقتصادی به میدان بیایند و صندوق رأی را جدی بگیرند

همچنین، حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در یک نشست انتخاباتی با اشاره به انتخابات رقابتی در استان کرمان اظهار داشته است: استان شرایط مناسب‌تری نسبت به سایر نقاط کشور دارد و حدود

۸۰ درصد کرسی‌های مجلس در استان رقابتی است.

به گزارش ایرنا، وی گفته است: اکثر خانوارها امروز به لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند اما باید مردم به میدان بیایند و صندوق رای را جدی بگیرند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها