«فردا» گزارش می‌دهد:

دو لیست، دو جریان

کد خبر: 1277505

با توجه به اوضاع و احوال انتخاباتی مشخص است که رقابت اصلی میان لیست شورای ائتلاف به عنوان لیست اصلی اصولگرایان و لیست صدای ملت علی مطهری به عنوان لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها خواهد بود.

دو لیست، دو جریان

گروه سیاست سایت فردا: با بررسی لیست‌های انتخاباتی موجود مشخص است که رقابت بین دو لیست جدی است؛ از سمت اصولگرایان لیست شورای ائتلاف و از سمت اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها، لیست صدای ملت علی مطهری. اصولگرایان گرچه با چند لیست وارد انتخابات شده‌اند اما جامعیت لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری از لیست‌های دیگر بیشتر است و تقریبا همه چهره‌های سرشناس پشت لیست شانا ایستاده‌اند. شورای ائتلاف در شهرستان‌ها نیز از هر گروه اصولگرایی گستره نیروهایش بالاتر است. از طرفی چهره‌های لیست تهران شورای ائتلاف هم نشان می‌دهد، هم از نظر سابقه سیاسی و هم از منظر تخصص‌گرایی این لیست اصلا قابل مقایسه با هر لیست دیگری نیست. افزون بر اینها بر اساس نظرسنجی‌ها تا اینجای کار اقبال بخش زیادی از جامعه به نفراتی است که در شورای ائتلاف حضور دارند زیرا اصول انقلابی‌گری، خردورزی و میانه‌روی با تکیه بر اصول انقلاب اسلامی به طور کامل در نیروهای شورای ائتلاف دیده می‌شود و هر گروه دیگر در یکی از این اصول دچار نقصان‌اند؛ به این معنی که یا آنقدر که جامعه می‌طلبد، انقلابی نیستند، یا دچار افراط‌گرایی هستند و منطق را نمی‌پذیرند یا آنکه اهل تخصص نیستند. با این اوصاف بحثی نیست که لیست شورای ائتلاف مهم‌ترین و حتما لیست اصولگرایان در این دوره انتخابات است و سرلیست آن هم فردی است که سال‌ها در عالی‌ترین مسئولیت‌های این کشور کار کرده است؛ محمدباقر قالیباف که ثابت کرده است می‌شود بدون شعارهای انتزاعی و بر اساس واقعیت و به دور از هرگونه سیاست‌بازی فقط برای مردم کار کرد.

در آن سو لیست صدای ملتِ علی مطهری توانسته است مهم‌ترین لیست اصلاح‌طلبان باشد زیرا اعتدالی‌ها و احزاب اصلاح‌طلب  نتوانستند با یکدیگر به ائتلافی جامع دست یابند و از آن سو علی مطهری شخصا با سرلیستی خودش لیستی مشتکل از سه طیف اعتدالی، نزدیکان لاریجانی و اصلاح‌طلبان را بست و حالا بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب مانند ندای ایرانیان و اعتماد ملی و حتی به صورت ضمنی کارگزاران سازندگی از لیست مطهری حمایت می‌کنند و انتظار می‌رود سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به لیست مطهری رأی دهند.

با این اوصاف رقابت اصلی در انتخابات مجلس دوازدهم بین دو لیست از دو جناح سیاسی است؛ لیست شورای ائتلاف به سرلیستی محمدباقر قالیباف و لیست صدای ملت به سرلیستی علی مطهری.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها