پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با «فردا»:

تفاوتی میان بایدن و ترامپ در مواجهه با ایران وجود ندارد

کد خبر: 1280424

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکایی‌‌ها یک طرح استراتژیک درباره ایران دارند؛ آنکه ایران را تضعیف کنند تا به ناچار به سمت غرب گرایش پیدا کند.

تفاوتی میان بایدن و ترامپ در مواجهه با ایران وجود ندارد

گروه سیاست سایت فردا: به دور نهایی انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم و از حالا می‌شود به قطعیت گفت که نامزدهای نهایی دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و جو بایدن دموکرات هستند. در این بین یک پرسش مهم وجود دارد؛ اینکه هر کدام از این دو رئیس‌جمهور شوند سیاست آمریکا در قبال ایران چگونه می‌شود؟

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم در می‌یابیم که میان بایدن و ترامپ در سیاست آمریکا نسبت به ایران تفاوت زیادی وجود ندارد. آمریکایی‌‌ها یک طرح استراتژیک درباره ایران دارند؛ آنکه ایران را تضعیف کنند تا به ناچار به سمت غرب گرایش پیدا کند و روابطش با چین را تعدیل کند یا دستِ‌کم سیاستی متوازن را در پیش بگیرد».

او ادامه داد: «به نظرم بایدن با ایران راه آمد اما اراده ویژه‌ای برای حل و مسائل در ایران وجود نداشت. به همین دلیل آن انتظاراتی که وجود داشت محقق نشد؛ مثلا با روی کار آمدن بایدن تصور می‌شد ایران تعاملی با دنیا برقرار کند یا در سطحی بالاتر رابطه دوجانبه با آمریکا برقرار کند که چنین نشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در حوزه منطقه هم باید توجه داشت که هدف آمریکا حفظ امنیت اسرائیل است و به همین دلیل می‌خواهد محور مقاومت را تضعیف کند. با این وصف تفاوتی میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در این سیاست استراتژیک وجود ندارد».

قنادباشی در پایان گفت: «اکنون بقای نتانیاهو به سرنوشت جنگ غزه بستگی دارد؛ اگر اسرائیل نتواند پیروز شود، نتانیاهو هم باید کنار برود و هم به دلیل پرونده‌هایی که دارد محاکمه خواهد شد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها