ناصر ترابی در گفت‌وگو با «فردا»:

نگاهی به عملکرد وزارت خارجه در 1402 و الزامات آن در سال جدید

کد خبر: 1281332

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: دولت باید پروژه سیاست خارجی خود را در سال 1403 از هم اکنون تدبیر کند.

نگاهی به عملکرد وزارت خارجه در 1402 و الزامات آن در سال جدید

گروه سیاست سایت فردا: سال 1402 تحولات در حوزه سیاست خارجی کشور فراز و نشیب های فراوانی داشت. در ابتدای سال خبر توافق ایران با آژانس و عربستان پالس های خوبی به اقتصاد کشور داد اما در نیمه دوم سال ورق برگشت.

ناصر ترابی در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره عملکرد دستگاه سیاست خارجی در سال گذشته گفت: عملیات طوفان الاقصی معادلات بین المللی را تحت تأثیر خودش قرار داد و هم اکنون نیز همه کشورها منتظرند تا نتیجه مشخص شود. اهمیت این مسئله آنقدر مهم است که از ژئوپلتیک منطقه تا نظم بین الملل را متأثر خواهد کرد.

وی افزود: تا قبل از 15 مهر 1402 عملکرد وزارت خارجه به ویژه در حوزه اقتصاد سیاسی مطلوب و رو به جلو بود اما از آن تاریخ به بعد، غزه پرونده و موضوع اصلی این وزارتخانه شد اما با این وجود دستگاه دیپلماسی بهتر از این می توانست کار کند. این امکان وجود داشت که ظرفیت های مردمی در این حوزه فعال شوند اما این اتفاق رخ نداد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه وزارت خارجه در نیمه دوم سال گذشته با ناپلئونی نمره قبولی می گیرد، درباره اهداف دیپلماتیک سال آینده اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی نباید معطل نوروز یا کریسمس شود. دیپلمات های آمریکایی در منطقه همچون افسران میدان جنگ دائم در حال تکاپو و فعالیت هستند.

وی با اشاره به سال پایانی دولت سیزدهم افزود: جنگ غزه نیز امسال تعیین تکلیف خواهد شد و همچنین آبان ماه انتخابات آمریکا را پیش رو داریم. معتقدم دشمن بعد از مشخص شدن نتیجه جنگ غزه، اقدامی آفندی علیه ما انجام خواهد داد و دستگاهی که می تواند این اقدام دشمن را خنثی کند و نگذارد کار به حوزه نظامی و امنیتی بکشد، دستگاه سیاست خارجی است. از این رو دولت باید پروژه سیاست خارجی خود را از همین امروز تدبیر کند.

ترابی با اشاره به اقدامات طالبان در افغانستان، مناقشه بین آمریکا و یمن و مناقشه آذربایجان و ارمنستان در شمال غرب کشور گفت: لازم است دستگاه دیپلماسی فعالتر شود تا خطرات احتمالی را از کشور دور کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها