نگاه تحلیلگر/گفتگوی فردا با مهدی مطهرنیا

غرب از مواضع تهران در وین شوکه نشد بلکه شوک‌نمایی می‌کند

کد خبر: 1113866

یک استاد دانشگاه گفت: ایران بارها در سطح سیاست خارجی مواضع خود را به طور رسمی اعلام کرده است و حالا مکتوب دادن این مواضع موجب شوک غرب و آمریکا نشد.

غرب از مواضع تهران در وین شوکه نشد بلکه شوک‌نمایی می‌کند

گروه سیاسی فردا: مذاکرات وین از سر گرفته شد اما پس از 6 روز پالس هایی از آن بیرون آمد که گویی طرف غربی به دلیل پیشنهادات ایران در شوک قرار گرفت و از این اتفاق رضایت ندارد.

مهدی مطهرنیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی فردا درباره تحیّر و شوک کشورهای اروپایی و آمریکا پس از دریافت پیشنهادات ایران گفت: آنها قصد دارند قدرت خود را ضربه پذیر و قدرت ایران را بسیار فربه نشان دهند تا بتوانند افکارعمومی را برای ایجاد فضای ضد قدرت مقابل آماده سازند.

وی افزود: اساسا تئوری ایران هراسی در منطقه و اسلام هراسی در سطح دنیا براساس تئوری جنگ نامتعادل رخ داده است. لذا هرچه قدرت و هیبت ایران بیشتر به نمایش گذشته شود و قدرت رقیب ضربه پذیرتر نشان داده شود می توان یک نقطه جدید عملیاتی را آغاز کرد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ایران بارها در سطح سیاست خارجی مواضع خود را به طور رسمی اعلام کرده است. برداشتن همه تحریم ها شامل همه موضوعات درباره ایران، راستی آزمایی لغو تحریم ها، تعهد طرف های مقابل، جبران مافات درباره تحریم ها و تضمین عملی و علمی درباره عدم بازگشت تحریم ها از جمله مباحثی هستند که ایران بارها اعلام کرده است.

وی افزود: گویی تمام قدرت های بزرگ در جهان باید آنچه را که خواسته ایران در وضعیت حداکثری است بپذیرند. آیا این مواضع قبلا توسط دولت حاکم بر تهران مطرح نشده بوده است؟ آیا مکتوب دادن این مواضع موجب شوک غرب و آمریکا شد؟ آیا شوک نمایی زمینه ای برای ایجاد فضای مناسب در جهت مدیریت آینده پرونده هسته ای به نفع اهداف رو به جلوی آمریکا در باب ایران و در مسائل منطقه نیست؟

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: دو چشم انداز در جلوی پرونده ایران در صورت به شکست کشیدن برجام وجود دارد. نخست آن است که برجام پلاس را بر ایران تحمیل کنند به این معنا که با تقویت ائتلاف جهانی بر ضد تهران، ایران را پای میز مذاکره اما این بار نه برای برجام بلکه تجدیدنظر درباره برجام و امضای برجام پلاس بکشانند.

وی افزود: چشم انداز دوم آن است که رژیم صهیونیستی می کوشد کشورهای منطقه ای مخالف ایران را در یک جبهه مقابل جبهه مقاومت سامان دهد بنابراین مسائل میان ریاض، آنکارا، اسلام آباد و باکو در حال حل شدن است.

مطهرنیا بیان کرد: طرف مقابل تلاش دارد با نامیدن «شوک»، فضاسازی مورد نیاز برای اعمال فشار بیشتر بر ایران را فراهم کنند و برخی رسانه ها نیز در ایران تلاش دارند با به کار بردن واژه «شوک»، یک پیروزی در مذاکره را برای دولت سیزدهم در نظر بگیرند. حال آنکه این معنا دور از واقعیت است. در صحنه باید موضوع دیگری را ببینیم. اگر دقیق به صحنه نگاه نکنیم احتمال خطا و غافلگیری های استراتژیک برای دولت سیزدهم و آینده ایران به وجود می آید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها